x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Een like voor Facebook Services?

14/03/2016 - Vroeger keek ik in de Gouden Gids als ik een kapper, fysiotherapeut of tandarts bij mij in de buurt zocht. Nu begint mijn zoektocht op Google. Ik zie niet alleen welke loodgieter of accountant in de buurt zit, maar ik check ze meteen op beoordelingen van hun klanten. Sinds een paar maanden kun je voor zo’n vergelijking ook op Facebook terecht. Met 9.6 miljoen Nederlandse gebruikers die bedrijven kunnen beoordelen, waarvan er 6.8 miljoen dagelijks actief zijn, is de potentie enorm (bron: Marketingfacts, 2016). Het platform voor deze vergelijkingen? Facebook Services.

Facebook Services: wat is het?

Facebook Services werd eind 2015 zonder officiële aankondiging gelanceerd. Het platform is overduidelijk nog in ontwikkeling: delen van de pagina zijn zelfs nog niet vertaald naar het Nederlands. Ook is Services voorlopig alleen beschikbaar in een webbrowser. In de Facebook-app is deze functionaliteit vooralsnog niet te vinden. Hoe Services eruit ziet? Nou zo:

In het zoekveld kun je in 84 diensten zoeken. De plek waar je je bevindt stelt Facebook in als de plaatsnaam, maar dat kun je natuurlijk aanpassen. Scroll je verder naar beneden, dan stuit je op alle rubrieken:

Woon je net als ik in Amsterdam en moet je toch echt eens naar de kapper? Dan kies je voor de plaatsnaam Amsterdam en klik je op de rubriek ‘kapsalon’. Je krijgt dan een lijst te zien met Amsterdamse kappers die een lokale Facebook-pagina hebben.

Toch geen duimpje omhoog
Op de zoekpagina (zie eerste screenshot) belooft Facebook lokale service bedrijven te tonen met de beste ratings en reviews. Kijken we naar kappers hierboven dan zie je dat het 3e zoekresultaat 5 sterren heeft, resultaat nummer 1 ‘maar’ 4.5. Ik heb een klein onderzoekje uitgevoerd onder de top 10 van kappers, en kwam tot een bijzondere conclusie: er lijkt geen enkele logica te zitten in de volgorde van de resultaten. Het aantal sterren is niet maatgevend, maar ook het aantal pagina-likes en check-ins heeft geen doorslaggevende invloed. Kortom: de volgorde lijkt behoorlijk willekeurig.

Nog frappanter: de resultaten zijn niet elke dag hetzelfde! Ik heb de dag erna nog een keer gezocht naar Amsterdamse kappers. Zoek de verschillen tussen boven- en onderstaande printscreen.

Leuk verhaal Wouter, een dienst die nog niet echt lijkt te werken: wat heeft mijn bedrijf daaraan?
Oké, Services is nog in ontwikkeling en de logica achter de volgorde van bedrijven is onduidelijk. Maar is dat een probleem voor jou als ondernemer? Ik denk het niet. Services biedt je een extra kans om je bedrijf zichtbaar te maken. Waarom zou je die kans laten lopen?

Heeft jouw bedrijf een fysieke locatie in Nederland? Ga dan aan de slag met mijn 4 tips:

  • Maak een lokale Facebook-pagina aan. Zonder lokale pagina word je überhaupt niet getoond in Services. Veel Nederlandse ondernemers hebben al wel een bedrijfspagina, maar dat is iets anders dan een lokaal bedrijf. (Hier kom ik in een volgend blog op terug)

     
  • Verzamel likes: vraag je klanten je bedrijfspagina te volgen.
  • Vraag je klanten om je bedrijf te beoordelen door sterren en een review te geven. Ik vertrouw mijn vrienden. Als zij op FB een pizzeria aanbevelen, ben ik eerder geneigd er eens een pizza te gaan uitproberen dan wanneer ik ergens een anonieme advertentie over dat restaurant zie staan.
  • Als je je klant hier toch over spreekt: laat ze meteen inchecken als ze bij je over de vloer komen. Dat is bij hun vrienden weer zichtbaar op hun timeline: gratis reclame!