x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Eindelijk! Google licht tip op van de sluier over lokale ranking


6/4/2016 Hè hè, Google deelt eindelijk een stukje van hun allergrootste geheim: het algoritme dat de volgorde van lokale zoekopdrachten bepaalt. Nooit eerder werd zwart op wit inzicht gegeven in de factoren die bepalen op welke plek je bedrijf getoond wordt in een zoekopdracht op bijvoorbeeld Google Maps. Tot deze week!

In Nederland is de Google-supportpagina op het moment dat ik deze blog typ zelfs nog niet bijgewerkt, maar Amerikaanse bloggers merkten de wijziging op. Het bevestigt voor een groot deel de tips die ik eerder in mijn eerste en tweede blog gaf.

Wat leren we over lokale ranking in Google sinds de update van de supportpagina?

Tot nu toe gaf Google op de supportpagina slechts 3 hints over de factoren die helpen bij het beter vindbaar maken van bedrijven in een zoekopdracht op bijvoorbeeld Google Maps. Het zijn alleen niet heel concrete handvatten om mee aan de slag te gaan:

1: Relevantie: hoe goed komt jouw bedrijf overeen met datgene waar naar gezocht wordt?
2: Afstand: hoe ver is jouw bedrijf verwijderd van de locatie in de zoekopdracht?
3: Prominentie: hoe populair is je bedrijf online? Wordt er bijvoorbeeld op andere websites veel over jou gesproken? Sta je op websites met bedrijfsgegevens zoals www.detelefoongids.nl?    

Op de Engelstalige Google-supportpagina vind je nu naast deze 3 algemene hints 5 concrete acties die je kunt ondernemen om de kans om gevonden te worden te vergroten. Alle 5 heb ik ze in mijn eerder genoemde blogs al eens aangestipt, omdat we in de praktijk merkten dat ze mogelijk invloed hadden. Wat maakt deze update dan zo bijzonder? Google vertelt nu zelf wat je concreet kunt doen!

5 punten om je lokale vindbaarheid te verbeteren

De Nederlandse Google-Supportpagina zal binnenkort vast bijgewerkt worden, maar waarom zou je daarop wachten als je de informatie nu al op een presenteerblaadje aangereikt krijgt? Aan de slag dus!

1: Claim je bedrijfsvermelding voor Google Zoeken, Maps en Google+ via Google Mijn Bedrijf. Google zit met een datakwaliteitsprobleem, omdat er veel bedrijven op Google+ en Maps geplaatst zijn zonder dat die bedrijven ooit hebben bevestigd dat die gegevens wel kloppen. Bedrijven die wel zelf hebben aangegeven dat de gegevens kloppen door hun bedrijf te claimen worden daarom als kwalitatief beter en dus relevanter beschouwd.

Google's algoritme aan het licht

2: Zorg ervoor dat je gegevens compleet zijn en dat je een beschrijving van je bedrijf toevoegt. Dit doe je in Google Mijn Bedrijf. De gegevens zijn vervolgens voor je klanten te vinden in bijvoorbeeld Google Maps of Google+. De volgende zaken mogen in ieder geval niet ontbreken om lokaal  gevonden te worden: 

  • Je bedrijfsnaam, liefst helemaal gelijk aan de bedrijfsnaam op je website
  • Waar ben je gevestigd? 
  • Wat doet je bedrijf? Welke producten en diensten lever je?
  • Waarmee onderscheid je je van de concurrentie? 
  • Kunnen je klanten naar jou toe komen of ga jij naar hen toe? 
Het geheim van Google's algoritme ontdekt 3: Houd je openingstijden up-to-date. Nu we steeds vaker onderweg zoeken via onze mobiele telefoon is het van groot belang dat je openingstijden up-to-date zijn. Mobiele gebruikers zoeken bijvoorbeeld naar de dichtstbijzijnde winkel die nu open is. Je kunt sinds kort ook speciale of aangepaste openingstijden van je bedrijf vermelden. Maak hier gebruik van. Bijvoorbeeld als je op andere tijden geopend bent tijdens de feestdagen. Google hecht veel waarde aan juiste informatie. Door je bedrijfsgegevens altijd up-to-date te houden verhoog je je kans op een hogere (lokale) ranking.

Google licht tip van de sluier op

4: Ga in gesprek met je klant. Zorg niet alleen dat je klanten reviews schrijven, maar reageer er ook op. Ook dit kan via Google Mijn Bedrijf. Jij laat zo aan Google zien dat je waarde hecht aan de feedback die je klanten geven. Reageren doe je natuurlijk niet alleen voor Google. We bekijken allemaal namelijk wel een paar reviews over een product of bedrijf voordat we tot een bezoek of aankoop overgaan.

Google's algoritme uitgelegd

5: Voeg foto’s toe in Google Mijn Bedrijf. Deze worden vervolgens getoond in Google Maps en Google+. Foto’s kunnen ervoor zorgen dat jij klanten over de streep trekt om jouw zaak te bezoeken. Aangezien Google zoveel mogelijk relevante informatie aan haar zoekers wil kunnen bieden, worden foto’s gewaardeerd. Plaats je geen foto’s in Google Mijn Bedrijf, dan laat Google bij jouw bedrijf in bijvoorbeeld de Google Maps zoekresultaten alleen een street view plaatje of een pin van jouw locatie op de kaart zien. Dat is natuurlijk niet relevant voor je klant: het levert ze geen enkele extra informatie op die niet ook al in Google Maps zelf zit. Niet relevant voor de klant = niet relevant voor Google en dus niet goed voor je ranking in de zoekresultaten. 

Google licht tip op van de sluier

Tot slot: bovenstaande is grotendeels eenvoudig zelf te doen, maar ik kan me voorstellen dat het fijn is als iemand je hierbij helpt. Mijn collega’s vertellen je hier graag meer over!