x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Baas over je eigen bedrijf in de Google zoekresultaten

30/03/2016 - Ik val maar meteen met de deur in huis: deze blog is uit frustratie geboren. Ik heb afgelopen donderdag onnodig meer dan een uur op de fiets gezeten. Het was misschien een goede work-out, maar het gevoel dat overheerst is irritatie. Ik ben niet zo van het vieren van mijn verjaardag, maar omdat het m’n 30e was, besloot ik toch een beetje uit te pakken en nodigde ik een flinke groep vrienden uit.  
Via Google zocht ik naar de openingstijden van een slijterij waarvan ik uit het verleden weet dat ze Schrobbelèr verkopen, hét drankje van mijn studententijd. M’n  studiegenoten had ik via Whatsapp alvast warm gemaakt met hints naar het Tilburgse kruidenbitter. Maar goed, toen stond ik dus voor een dichte deur…

Dat je niet wilt dat je klanten een onnodige negatieve ervaring met je bedrijf hebben, zoals voor een dichte deur staan, is een no-brainer. Uit een recent intern onderzoek onder ongeveer 10.000 Nederlandse MKB-bedrijven die ons Netwerkprofiel afnemen, bleek dat ongeveer driekwart geen controle heeft over hun eigen Google-bedrijfsgegevens. In deze blog laat ik zien hoe je zelf bepaalt hoe je bedrijf getoond wordt in de zoekresultaten.

Foutieve bedrijfsgegevens
Je hebt vast weleens een route opgezocht op Google Maps. Naar een kapper, tandarts, fysiotherapeut of in mijn geval een specifieke slijterij.  We vertrouwen er inmiddels blind op dat de gegevens die daar staan actueel en correct zijn. Nou dan kun je (net als ik donderdag) nog weleens van een kouwe kermis thuis komen.
Waar Google die gegevens vandaan plukt? Onder andere uit Kamer van Koophandel-registraties. Daar is Google nu alweer een tijdje mee opgehouden. Heb je je KvK-gegevens naderhand gewijzigd? Grote kans dat Google ze niet geüpdatet heeft. Dan staan in Google Maps dus je verouderde bedrijfsgegevens te lezen. Ben je kort geleden begonnen met je nieuwe bedrijf, dan is de kans groot dat je helemaal niet op Maps te vinden bent.

 

Bron van Frustratie
Als je niet de baas bent over je eigen gegevens heb dus je eigenlijk altijd een probleem: heeft Google je bedrijf niet automatisch toegevoegd, dan kom ik bij je concurrent uit, en heeft Google je wél automatisch toegevoegd, dan bestaat er een goeie kans dat je bedrijfsgegevens niet meer up-to-date zijn. Dat is vervelend voor je klant én vervelend voor jou, terwijl je dit binnen uur goed geregeld kunt hebben voor je bedrijf.

De Oplossing: Google Mijn Bedrijf.
’t Is toch niet meer dan logisch dat je de baas bent over je eigen winkel? Jij bepaalt je businessmodel, welke prijzen je hanteert en wanneer je winkel open is. Toch nemen maar weinig bedrijven de moeite om ook online de baas te zijn over hun eigen winkel. Vanuit Google Mijn Bedrijf beheer je in één keer je bedrijfsvermelding in Google Zoeken, Maps en Google+. Ik daag je daarom uit: reserveer dat kleine uurtje, ga aan de slag en word eigenaar van je eigen gegevens.

Baas over je eigen bedrijfsgegevens in 4 stappen

  1. Maak een Google-account aan.
  2. Ga naar Google Mijn Bedrijf, log in met je Google-account en zoek je bedrijf op. Levert je zoekopdracht geen resultaat op? Meld je bedrijf dan aan.
  3. Bewijs dat jij de eigenaar bent van de betreffende locatie: Google doet deze verificatie telefonisch of per briefkaart.
  4. Ga aan de slag met de juiste eerste indruk van je bedrijf in Google Zoeken, Maps of Google+. Wat in ieder geval niet mag ontbreken:

    de url van je website
    - upload een profielfoto, bijvoorbeeld je logo
    - de openingstijden
    - de categorie: op welke rubriek(en) moet je bedrijf gevonden worden
    - voeg foto’s toe
    - een korte omschrijving van je bedrijf

Extra tip: Voeg geen zoekwoorden toe aan je bedrijfsnaam. Google ziet dit als spam en zal je bedrijf uit de zoekresultaten weren.

Hulp nodig? Kijk dan even wat mijn collega’s voor je kunnen betekenen.

P.S. Hoe het afliep met de Schrobbelèr? Gelukkig brandt er in Brabant altijd nog licht. Een studiemaatje nam een fles voor me mee, zodat Amsterdam een klein beetje Tilburg werd.