x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Google Mijn Bedrijf

De updates van maart 2016

02/03/16 - In de afgelopen maand hielpen mijn collega’s ruim 600 Nederlandse bedrijven met het opzetten van Google Mijn Bedrijf. Dat is een handige, gratis tool van Google om je bedrijf beter vindbaar te maken over 3 platformen: Google Zoeken (de reguliere zoekmachine), Google Maps en Google+. In 2015 zijn er een aantal wijzigingen doorgevoerd in met name Google Zoeken en Google+. Aan de hand van een van onze klanten, Marielle Kokke Fotografie uit Wijchen, zal ik deze veranderingen laten zien.

De make-over van Google+
Eind november is verreweg de grootste make-over binnen de 3 Google Mijn Bedrijf platformen uitgerold, namelijk op Google+.  In mijn beleving hing Google+ voor bedrijven er altijd maar een beetje bij, omdat het hinkte op 2 gedachten. Was het een pagina om mensen naar je winkel te krijgen of was het de bedoeling dat je op Google+ online interactie aanging met je klanten? 

Daarom is het wat mij betreft een goede en logische ontwikkeling dat Google+ nu duidelijk het sociale kanaal geworden is van Google, specifiek toegespitst op het posten van nieuwtjes over je bedrijf én interactie zoeken met je klant. Er is een duidelijke richting gekozen.

Mijn openingstijden & foto’s zijn weg!
Met deze nieuwe inslag zijn er wel een aantal zaken verdwenen uit het overzicht. Tabjes als ‘over’ en ‘foto’s’ zijn weggehaald, terwijl die toch belangrijk kunnen zijn voor de eerste indruk die je wilt maken op je nieuwe of bestaande klanten. Helemaal weg is de informatie echter niet. De adresgegevens en URL zijn terug te vinden door op het (i) informatie icoontje te klikken in de header van de pagina (rechts naast de bedrijfsnaam). En de foto’s hebben een nieuwe plek gekregen.

In de oude Google+ weergave zag je de foto’s in het tabje foto’s. Bij Marielle Kokke Fotografie stonden er bijvoorbeeld 21 foto’s:

Deze foto’s zijn in de nieuwe Google+ omgeving niet meer terug te vinden. De foto’s zijn echter niet weg, maar qua vertoning verplaatst van platform. Ze worden nu namelijk getoond bij de Google Maps-vermelding. Onder de directe contactgegevens kun je klikken op foto’s, waarna ze alsnog te zien zijn:

Voorbeeld nieuwe weergave foto's in Google Maps

Google Zoeken: mobielvriendelijke opmaak
Na de wijzigingen van Google+, is er nog 1 topic om te behandelen om voor 2016 helemaal up-to-speed te zijn met Google Mijn Bedrijf: de nieuwe lay-out van Google Zoeken. Steeds meer mensen gaan met hun smartphone op zoek naar bedrijfsgegevens. Uit een onderzoek van xAd blijkt bijvoorbeeld dat het aantal mobiele zoekopdrachten om aankoopinformatie in te winnen in 2015 hoger was dan op desktop. Het was dus hoog tijd om de lay-out van de pagina hierop aan te passen.

Google speelt hierop in met een nieuwe mobielvriendelijke opmaak, die óók zichtbaar is op de desktopversie van de zoekmachine. Vroeger toonde Google bij een lokale zoekopdracht 7 resultaten, dit zijn er nu nog maar 3, want meer kun je er toch niet zien op het scherm van je mobiele telefoon. Daarnaast is dit zogenaamde ‘local-pack’ – de 3 lokale resultaten in combinatie met het Google Maps-kaartje – naar boven geschoven op het zoekresultatenscherm.

 

Fotografe Marielle Kokke is gespecialiseerd in onder andere bruidsfotografie en gevestigd in Wijchen. Voor haar is het dus belangrijk om gevonden te worden bij lokale zoekopdrachten: een product of dienst in combinatie met plaats. Ik heb dat gedaan door te zoeken op ‘Bruidsfotograaf Wijchen’. Zoals je ziet heb ik meteen alle informatie bij de hand om contact op te nemen: telefoonnummer, reviews, openingstijden, website en een routebeschrijving.

Voor- en nadelen
Omdat er nog maar 3 in plaats van 7 resultaten staan, heb je als bedrijf minder kans om getoond te worden. Des te groter is dus het belang om, net als Marielle Kokke Fotografie, actief aan de slag te gaan met je bedrijfsvermelding op Mijn Bedrijf. Ondanks het feit dat het zoekalgoritme van Google natuurlijk één van de best bewaarde geheimen ter wereld is, zijn er wel degelijk dingen die je als ondernemer kunt doen om de kans om gevonden worden te vergroten.

Mijn 5 tips om de kans te vergroten om gevonden te worden

  • Verifieer je bedrijf via Google Mijn Bedrijf. (Over het hoe en waarom kom ik binnenkort terug)
  • Geef je bedrijf in Google Mijn Bedrijf 1 of meer categorieën die passen bij jouw bedrijf en werk  dat je doet.
  • Vul zoveel mogelijk informatie over je bedrijf in. Waar ben je te vinden? Wat zijn je openingstijden? Voor welk probleem biedt jouw bedrijf een oplossing?
  • Verzamel reviews om betrouwbaarheid aan te tonen. 
  • Plaats updates via Google+ om  contact te onderhouden met je klanten. Bijkomend voordeel: Je toont op deze manier ook aan Google dat je bestaat en actief bent.

Tot slot: Nog meer informatie over Google Mijn Bedrijf vind je in de video die mijn collega Martijn Geleijnse kort geleden maakte. Je bekijkt 'm hier.