x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Adverteren op de merknaam van uw concurrent

Wanneer maakt u zich schuldig aan merkinbreuk?


12 december 2014 - Meeliften op bekende handelsnamen is een bekend fenomeen. De naamsbekendheid van sterke merken is iets waar veel ondernemers jaloers op zijn. Populaire merknamen worden ook vaak ingetikt bij Google. Dus waarom daar niet op meeliften? In dit artikel vertellen we of dit is toegestaan, wanneer het voor uw onderneming interessant is en wat u kunt doen als u slachtoffer bent van merkinbreuk bij Google.


Bij Google AdWords kunt u advertenties plaatsen gericht op verschillende zoekwoorden die iemand intikt. Veel van die zoekopdrachten bevatten merknamen. Denk aan kleding ('nike air max'), tassen ('louis vuitton') of mobiele telefoons ('samsung galaxy’ of 'apple iphone'). In principe kan iedereen een advertentie activeren voor deze zoekopdrachten. Ook zonder het merkrecht. Als de adverteerder maar bereid genoeg is om te betalen voor de klik van de bezoeker, dan is de kans groot dat de advertentie tussen de zoekresultaten bij Google verschijnt.

Bijvoorbeeld:

Mag dit dan zomaar?

Ja, dit mag. Het Europese Hof heeft aangegeven dat deze vorm van adverteren bij Google mag, tenzij het reclamerecht wordt geschonden of er sprake is van merkinbreuk. Dat laatste is het geval als het voor de ‘zoeker’ niet duidelijk is of de advertentie of het product van de merkhouder is of van een andere adverteerder. Dus zolang de adverteerder zich niet voordoet als de houder van de handelsnaam en geen imitaties aanbiedt, is het toegestaan. De achterliggende gedachte is dat mensen best gewezen mogen worden op de concurrentie van het merk.

Concreet betekent dit bij Google:

-  de advertentie mag getoond worden bij zoekopdrachten met de merknaam van een concurrent;

-  de merknaam mag in de advertentietekst voorkomen tenzij de merkrechthouder daar bij Google gegrond bezwaar tegen maakt. Dat bezwaar is gegrond als het reclamerecht wordt geschonden.

Wanneer interessant? Drie voorbeelden:

  1. Uiteraard is dit interessant wanneer u producten van sterke merken (weder)verkoopt. Denk aan het voorbeeld van de ‘nike air max’ schoenen. Als u een webwinkel heeft die deze schoenen verkoopt, wilt u graag gevonden worden op zoekopdrachten met de nike merknaam erin.
  2. Het kan ook interessant zijn om mee te liften op de merknaam van producten die u onderhoudt of repareert. Denk bijvoorbeeld aan ‘bmw garage tilburg’. 
  3. Als laatste voorbeeld kunt u ook denken aan keiharde concurrentiestrijd. Stel u bent advocaat en levert dezelfde dienst als een bekend advocatenkantoor. Dan kunt u op de naam van het kantoor adverteren om toekomstige klanten voor dat kantoor af te vangen. Het is aan u of u hierin mee wilt, maar van Google en het Europese Hof mag het.

Wat kunt u doen als uw merk wordt misbruikt?

Zoals gemeld is merkinbreuk niet toegestaan. Als uw merk wordt gebruikt in advertenties en het is voor de klant onduidelijk of u de adverteerder of eigenaar van de producten bent, dan kunt u aanspraak maken op uw merkrecht en een klacht indienen bij Google. Die is vervolgens verplicht uw klacht te onderzoeken.

Tip! Benader ook zelf de malafide adverteerder met het dringende verzoek de advertenties per direct stop te zetten. Laat u in deze stap bij voorkeur begeleiden door een jurist of advocaat.

Kortom: adverteren op merknamen van concurrenten mag en kan in sommige gevallen dus zeer zinvol zijn. Misleiding van de klant is echter niet toegestaan en indien u daar slachtoffer van bent, kunt u dit snel verhelpen.