x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Adverteer gericht in Google AdWords

Maak gebruik van de locatie van uw klanten

DTG geografisch targeten
16 januari 2015 - Hoe korter de weg naar het juiste antwoord of een specifiek product, hoe beter. Dat geldt ook voor het vinden van bedrijven. (Potentiële) klanten zijn beter geholpen met een schoenmaker in de buurt dan eentje drie dorpen verderop. Google helpt haar gebruikers graag zo snel mogelijk op de goede weg met ‘geografisch targeten'.

In ons artikel ‘Lokale zoekresultaten belangrijk voor uw bedrijf’ leggen wij uit hoe Google hiermee omgaat.  Hieronder gaan we een stapje verder met ‘geografisch targeten’ binnen Google AdWords: waar moet u op letten als u hiermee aan de slag gaat?

Waarom geografisch targeten?

Met de AdWords-functie voor ‘targeting op locatie’ zijn uw advertenties zichtbaar in verschillende regio's. U kunt hierbij selecteren op bijvoorbeeld:
  • landen
  • steden
  • een gemarkeerd gebied binnen een land of regio
  • binnen een straal rondom een specifieke locatie.

Het lijkt een beetje op adverteren in lokale bladen: u bereikt uw klanten op die plaatsen waar zij zich bevinden en waar uw bedrijf hen van dienst kan zijn. Uw advertentie wordt dus niet getoond buiten deze regio. Hierdoor voorkomt u onnodige advertentiekosten.

   Adverteren binnen een bepaalde straal: radiustargeting

Google AdWords stelt u in staat om per advertentie aan te geven in welke regio deze wordt getoond. Als voorbeeld nemen we een restaurant in Valkenswaard, vlakbij de grens met België. De eigenaar kan er voor kiezen om in heel Nederland en België te adverteren. Tenzij dit een uitzonderlijk restaurant is waarvoor mensen van heinde en ver komen, is dit weggegooid geld. Een hongerig echtpaar in Groningen rijdt naar alle waarschijnlijkheid niet snel naar Brabant voor een hapje. Deze adverteerder kan dan beter binnen een bepaalde straal rondom zijn restaurant adverteren, bijvoorbeeld 30 kilometer. Dit heet ‘radiustargeting’.

Radiustargeting met Adwords
Zodra een Google gebruiker zich binnen 30 km van het restaurant bevindt, kan hij of zij de advertentie zien. De rest van Nederland en België ziet de advertentie niet. Afhankelijk van het doel van uw organisatie kan het handig zijn radiustargeting ook in te zetten op mobiele apparaten. Zo bereikt u alle personen die zich fysiek in de buurt bevinden.

Bulklocaties: lijst van plaatsnamen

Het is belangrijk steeds goed na te denken over de regio’s waar uw doelgroep zich bevindt. Stel u bent leverancier van rioolpompen voor woonbootbewoners en opereert in Noord-Holland. U kunt er dan voor kiezen om uw advertenties in heel Noord-Holland te laten verschijnen. Het is beter om u te beperken tot die dorpen en steden waar veel woonboten liggen. Binnen AdWords kunt u een lijstje met plaatsnamen aanmaken om te bepalen waar uw advertentie verschijnt. Dit heet ‘bulklocaties’. De advertenties van de leverancier van rioolpompen verschijnen zodoende niet in Heemstede, waar weinig woonboten zijn, maar wel in het naastgelegen Haarlem.

Bulklocaties in Google AdWords
Spreek de taal van uw doelgroep
Let u er goed op dat de taal van uw advertenties overeenkomt met de taal van uw doelgroep in de regio. We gebruiken als voorbeeld een hoteleigenaar in de Ardennen. Deze adverteerder bevindt zich weliswaar in een specifieke regio, maar wil vindbaar zijn voor alle Nederlanders en kiest dus sowieso voor het targeten van de hele regio Nederland. Ook de Belgische vakantiegangers zijn een interessante doelgroep. Om deze tweetalige gemeenschap te bereiken, richt de eigenaar zich met Nederlandstalige advertenties op Nederland en Vlaanderen en met Franstalige advertenties op Wallonië.

Maak zo goed mogelijk gebruik van bovenstaande tips om uw advertenties te richten op de geografische kenmerken van uw doelgroep. Vergeet niet om trefwoorden in te stellen. Daarmee vergroot u de relevantie van uw advertenties bij AdWords en vergroot u uw online vindbaarheid. Benieuwd hoe u Google AdWords voor uw bedrijf kunt inzetten? Wij helpen u graag met het opzetten van een AdWords Campagne.