x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Zo berekent u de klikprijs voor Google AdWords

Wie betaalt, bepaalt

Afbeelding kennisartikel
21 mei 2015 - Zoeken in Google geeft 2 soorten zoekresultaten: de normale (organische) resultaten en de gesponsorde resultaten. Met gesponsorde advertenties, oftewel Google AdWords, heeft u direct invloed op de positie van uw website. Maar hoe bepaalt u de prijs voor een advertentie? We leggen het u uit.

De gesponsorde advertenties die Google rondom zoekresultaten toont, komen uit het zogenaamde AdWords programma van Google. Via AdWords kan iedereen advertenties tonen bij de zoekopdrachten die relevant zijn voor uw bedrijf. Voordeel: u betaalt alleen als er daadwerkelijk iemand op uw advertentie klikt en dus op uw website terecht komt.

Wie betaalt, bepaalt
U betaalt bij AdWords dus voor kliks op uw advertenties. Hoe meer u bereid bent te betalen, hoe vaker Google uw advertentie laat zien. En hoe hoger uw advertentie in de resultaten verschijnt. Dat laatste is belangrijk, want hoe hoger in de resultaten, hoe meer bezoekers naar uw website doorklikken. En alsof dat nog niet genoeg is: hoe meer bezoekers, hoe meer potentiële klanten op uw website.
Kortom: wie betaalt, bepaalt. Maar hoe bepaalt u een juiste prijs voor die klik?

U kunt deze vraag grofweg op twee manieren beantwoorden:
1. Op de eenvoudige manier: uitgaan van één gemiddelde waarde per websitebezoeker.
2. Op de minder eenvoudige manier: uitgaan van de kosten van groepen zoekopdrachten ten opzichte van de inkomsten.

1. De eenvoudige manier: bereken de gemiddelde winstwaarde
Als u weinig tijd wilt besteden aan het opzetten van een AdWords campagne, dan kunt u het beste rekenen met de ‘algemene winstwaarde per bezoeker’.

We leggen het u uit aan de hand van een voorbeeld: 
Een bootmakelaar heeft elke maand duizend bezoekers op zijn website. Van deze duizend bezoekers laten 5 een e-mailadres achter via het contactformulier en nemen 5 bezoekers telefonisch contact op. Dat zijn dan 10 ‘leads’ voor zijn bedrijf. Uit deze 10 leads haalt hij gemiddeld 2 klanten en elke klant levert hem € 200,- winst. Dan heeft zijn website met duizend bezoekers hem dus € 400,- winst opgeleverd. Gemiddeld is een websitebezoeker dan € 0,40 waard. 

De bootmakelaar kan dit getal gebruiken als de maximale klikprijs voor zijn advertenties bij Google. 

2. De minder eenvoudige manier: groepeer zoekopdrachten
U kunt ook een klikprijs bepalen door heel goed onderscheid te maken tussen groepen zoekopdrachten. Niet iedere websitebezoeker is even waardevol voor uw bedrijf. Zo wordt een bezoeker die op zoek is naar een ‘offerte schuifpui aanvragen’ eerder klant dan een bezoeker die zoekt naar ‘schuifpui of klapdeur advies’. De eerste bezoeker heeft al min of meer besloten een schuifpui aan te schaffen. De tweede bezoeker moet nog overtuigd worden en is zich meer aan het oriënteren. De eerste bezoeker is dus ook veel waardevoller dan de tweede.

Google AdWords stelt u in staat deze verschillende typen zoekopdrachten te groeperen. U kunt dus verschillende advertentiecampagnes met verschillende klikprijzen maken. Dit is met name relevant als u veel verschillende diensten aanbiedt of als mensen heel verschillend zoeken naar uw diensten. 

Conclusie
Door de klikprijs bij AdWords te relateren aan de waarde van de bezoekers voor uw bedrijf betaalt u nooit teveel. Op deze manier kunt u AdWords inzetten om op een winstgevende manier aan meer klanten te komen. Kortom: besteed uw geld nuttig en betaal niet teveel aan kliks die uiteindelijk niets opleveren. Kwaliteit gaat voor kwantiteit!