x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Google AdWords: 4 tips voor ondernemers

Haal meer rendement uit uw AdWords campagnes

Google  AdWords tips
5 februari 2015 - Consumenten doen hun aankopen steeds vaker online. Voor u als ondernemer is het dus een kans om uw bedrijf online goed te presenteren. 98% van de Nederlanders gebruikt Google als zoekmachine. Om uw klanten te bereiken is Google AdWords een goede manier. Hieronder vindt u tips waar u op moet letten als u zelf een advertentiecampagne beheert of wilt starten.

Tip 1: maak onderscheid tussen Google Display Netwerk en Google Search

Google AdWords bestaat eigenlijk uit twee delen, het Google Display Netwerk en Google Search. Naast de eigen zoekmachine heeft Google een groot netwerk aan websites waar het advertenties toont: het Google Display Netwerk. In dit netwerk zitten websites van grote uitgevers als Telegraaf Media (telegraaf.nl) en Sanoma Media (libelle.nl, donaldduck.nl en autoweek.nl), maar ook websites van lokale kranten en bloggers bij u in de buurt. U bereikt bezoekers van deze websites door uw AdWords advertenties te tonen op relevante websites binnen dit netwerk. 

Het plaatsen van uw advertentie in dit netwerk wordt vaak bepaald door Google. Google kijkt naar de inhoud en bezoekers van de websites en bepaalt via een eigen methode of uw advertentie relevant is voor de betreffende website. Omdat dit automatisch gebeurt, gaat dit niet altijd goed. Zo kan het voorkomen dat u wilt adverteren voor mensen die op zoek zijn naar ‘speelgoed treinen’, terwijl Google uw advertentie toont op een website die gaat over openbaar vervoer. U heeft hier dus niet altijd controle over.  

Wilt u zelf controle houden? Maak dan gebruik van plaatsingstargeting. Hiermee kunt u uw boodschap weergeven op websites die volgens u het beste aansluiten bij uw product of service. Door zelfgekozen plaatsingen toe te voegen, kunt u uw advertentie weergeven op specifieke webpagina's, in online video's, games en RSS-feeds en op mobiele sites en mobiele apps die u zelf selecteert. U kunt zelfs voorkomen dat uw advertenties worden weergegeven op sites die u niet relevant vindt.

Via Google Search worden de advertenties alleen bij de zoekresultaten getoond en kunt u er dus ook voor zorgen dat de advertentie altijd goed geplaatst wordt. 

Door onderscheid te maken tussen campagnes voor Google Display Netwerk en Google Search heeft u meer zicht op het rendement van uw campagnes.

Tip 2: adverteer gericht op uw doelgroep 

Zorg ervoor dat u gericht adverteert op uw doelgroep. Stel, u bezorgt catering in de buurt van Assen en omstreken. Dan wilt u niet  dat uw advertentie getoond wordt aan bedrijven in Amsterdam, aangezien u daar niet levert. Tenzij de bezoeker natuurlijk expliciet aangeeft op zoek te zijn naar ‘catering in Assen’. Indien uw advertentie wel getoond wordt voor de zoekopdracht ‘lunch catering’ aan een secretaresse in Amsterdam en zij klikt op uw advertentie, dan betaalt u wel de kosten voor de klik, maar krijgt u hoogstwaarschijnlijk geen omzet. Zonde!

Gelukkig maakt Google het mogelijk om advertenties te targetten (richten) op geografische locaties. Dit betekent dat u bijvoorbeeld bepaalde regio’s of plaatsen kunt selecteren waarin u wilt adverteren. Op deze manier toont u uw advertenties alleen aan mensen binnen uw doelgroep en maakt u geen onnodige kosten. Wel zo effectief.

Tip 3: gebruik uitsluitingszoekwoorden

Met uitsluitingszoekwoorden zorgt u ervoor dat u bezoekers uitsluit, die minder relevant voor u zijn. Zo kunt u de meest geïnteresseerde klanten bereiken, uw kosten verlagen en het rendement op uw investering (ROI) verbeteren. Als u termen toevoegt als uitsluitingszoekwoord, wordt uw advertentie niet weergegeven aan mensen die zoeken naar de betreffende termen of die sites bezoeken die deze termen bevatten.

Met uitsluitingszoekwoorden kunt u het volgende doen:
Bij het selecteren van uitsluitingszoekwoorden is het aan te raden om zoektermen te kiezen die vergelijkbaar zijn met uw zoekwoorden, maar die aanduiden dat mensen naar een ander product zoeken. Onderstaande afbeelding helpt u beter te begrijpen wat de verschillende zoektypen. 

Voorbeeld verschillen zoekwoorden Google AdWords
Bron: Google.com

Tip 4: zet remarketing in

Het overgrote deel van de bezoekers van uw website verlaat uw site zonder een aankoop te doen of contactgegevens achter te laten. Vaak om nog even verder te kijken bij concurrenten. Dat is natuurlijk zonde voor u. Google heeft hier iets op bedacht in de vorm van AdWords Remarketing. Hiermee kunnen advertenties opnieuw getoond worden aan bezoekers die al eens op uw site zijn geweest. Wilde uw bezoeker vandaag niet profiteren van uw aanbieding? Misschien morgen wel. De kracht van herhaling zorgt bijna altijd voor beter resultaat.

Conclusie: Google AdWords is een waardevol advertentiekanaal met vele mogelijkheden. Deze vele mogelijkheden maken het echter ook tijdrovend om het kanaal zo goed mogelijk in te zetten. Bovenstaande tips helpen u hopelijk op weg bij het adverteren via Google. Heeft u aanvullende vragen? Neem dan gerust contact met ons op via (020) 408 69 00.