x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Hoe wordt uw Google AdWords budget bepaald?

De belangrijkste factoren uitgelicht


18 maart 2015 - Stelt u zich eens voor: beter opvallen in de Google zoekresultaten en daar minder voor betalen. Dat kan door kritisch te blijven kijken naar uw Google AdWords Campagne. Om dit goed te kunnen doen, is het belangrijk eerst inzicht te hebben in de factoren die uw ideale maandbudget bepalen. In dit artikel lichten wij de 3 belangrijkste factoren toe.  

Ieder bedrijf is uniek

De positie van uw advertentie is afhankelijk van teveel factoren om gemiddelde bedragen te noemen. Hoeveel betaalt een andere partij voor hetzelfde zoekwoord, hoeveel mensen adverteren op dezelfde woorden als u, hoe goed zijn uw advertentieteksten en waar bevindt uw doelgroep zich? Allemaal vragen die u vooraf en tijdens de campagne moet (laten) stellen en die uw budget bepalen. De belangrijkste factoren die invloed op uw maandbudget hebben, zijn:

  • Zoekwoorden
  • Gebied
  • Kwaliteitsscore
  • Klikprijs

Factor 1: Zoekwoorden

Bij Google AdWords kunt u kiezen voor het betaal-per-klik systeem (CPC): voor elke klik op uw advertentie betaalt u een vast bedrag. Dit bedrag verschilt per zoekwoord: populaire zoekwoorden zijn duurder dan minder gezochte woorden. U wilt natuurlijk gevonden worden op zoekwoorden die relevant zijn voor uw onderneming. Tip: kies het belangrijkste woord voor uw advertentiecampagne en verzamel daar nog zo’n 10 relevante woorden omheen. Via de Zoekwoordplanner van Google kunt u uitzoeken hoe populair uw woorden zijn, hoe hoog de concurrentie is en zo uw zoekwoordenset bepalen. Een hoge concurrentie betekent dat er vele anderen zijn die op hetzelfde zoekwoord adverteren en daardoor is het een ‘duur zoekwoord’.

Factor 2: Gebied

Een tweede belangrijke factor die van invloed is op uw maandbudget, is de regio waarin u wilt adverteren. U kunt uw advertenties doelgericht inzetten op klanten in bepaalde landen, regio’s of plaatsen, of binnen een bepaalde afstand van uw bedrijf of winkel. Heeft u een koffiezaak en wilt u voornamelijk bezoekers uit uw regio aanspreken? Stel dan uw AdWords in voor bijvoorbeeld een straal van 5 km om uw winkel heen. Mensen die op dat moment bij u in de buurt op zoek zijn naar een lekkere kop koffie en dit via hun smartphone opzoeken, worden eerder blootgesteld aan uw advertentie. Stel dat u koffiebonen levert door heel Nederland, dan is het effectiever om uw advertenties te targeten op een breder gebied. Logischerwijs: hoe uitgebreider het gebied waarin u wilt adverteren, hoe hoger het benodigde budget is.

Factor 3: Kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore is de score die Google toekent aan uw zoekwoorden. Deze kunt u zelf beïnvloeden. Google gebruikt de kwaliteitsscore als indicatie om te bepalen hoe blij een gebruiker is met uw advertentie. Is de advertentie relevant voor de zoekopdracht? Spreekt uw boodschap tot de verbeelding? Laadt uw website snel nadat de gebruiker op uw advertentie klikt? Is de pagina op uw site duidelijk voor de bezoeker? Hoe meer van deze vragen u positief kunt beantwoorden, hoe hoger de positie van uw advertentiecampagne in Google. Als gevolg zult u minder hoeven te betalen voor een klik op uw advertentie.

Wie betaalt, bepaalt: klikprijs

Al met al zijn er veel factoren die uw budget bepalen. Een belangrijk onderdeel om over na te denken is de klikprijs die u bereid bent te betalen. Wilt u meer lezen over hoe u kunt spelen met de klikprijs? Bekijk dan het artikel: ‘Zo berekent u de geschikte klikprijs voor Google AdWords’.