x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Een introductie in affiliate marketing

U betaalt alleen als het u wat opbrengt

Affiliate marketing13 november 2014 - “De helft van het geld dat ik aan adverteren uitgeef, is weggegooid geld. Ik weet alleen niet welke helft.” Deze beroemde quote van John Wanamaker kan u bekend voorkomen.

Gelukkig is het bij online adverteren meestal een tegenovergesteld verhaal, omdat succes daar goed gemeten kan worden. Online marketing stelt u in staat te zien welke delen van uw campagnes succesvol zijn en welke niet. Vervolgens kunt u daar op reageren en daarna optimaliseren.

Wat is affiliate marketing?
De term ‘affiliate marketing’ kunnen we vertalen naar ‘marketing door samenwerking’. U werkt samen met een partij die uw aanbod promoot en u deelt ook de financiële resultaten. Het is een bijzondere vorm van online adverteren waarbij de zorg van Wanamaker helemaal niet meer op gaat. Bij affilliate marketing wordt uw dienst of product door een ander gepromoot waarbij u alleen betaalt wanneer dit resulteert in een verkoop. U maakt dus alleen kosten als de campagnes werken.

Een voorbeeld
Stel: u bent financieel adviseur, gespecialiseerd in de aanschaf en verzekering van schepen. Pieter is de uitgever van een populaire weblog over zeilschepen. U gaat een samenwerking aan en helpt Pieter aan content waarmee hij uw producten of diensten kan promoten op zijn weblog. Denk hierbij aan beeldmateriaal zoals foto’s van uzelf, uw kantoor en uw eigen schip, gedetailleerde informatie over uw schepen en recensies van bestaande klanten over uw diensten. Deze content is altijd voorzien van een relevante link naar uw site, zoals bijvoorbeeld een link naar het contactformulier op uw website. Pieter integreert uw content op zijn weblog, in de vorm van bijvoorbeeld een interview met u of een overzichtsartikel over de financiële sores van het bezitten van een zeilschip.

Hierdoor stuurt Pieter bezoekers naar uw website. Eenmaal op uw website gekomen kijkt een deel van de bezoekers slechts rond en neemt geen contact op, een ander deel neemt wel contact op voor een offerte of plaatst misschien zelfs direct een bestelling. Voor de bezoekers die niets doen, hoeft u dan niet te betalen. Voor de bezoekers die contact opnemen of echt omzet opleveren, betaalt u een vast bedrag per transactie of een percentage van de omzet aan Pieter. U bepaalt zelf met Pieter wanneer de afrekening precies plaatsvindt en de hoeveel geld het waard is.

Zelf doen of uitbesteden?
In Nederland is affiliate marketing de laatste jaren flink gegroeid: in totaal wordt er ongeveer 130 miljoen euro per jaar aan deze vorm van adverteren uitgegeven. Meestal loopt dit via zogenaamde affiliate marketing bureaus die een uitgebreid netwerk van uitgevers en adverteerders aan elkaar koppelen. Op deze manier hoeft u zelf niet op zoek naar geschikte websites om uw materiaal te promoten. Het voordeel is ook dat zij alle resultaten doormeten en de financiële afhandeling op zich nemen. U hoeft alleen het materiaal aan te leveren bij het bureau en zij doen de rest! Zo zorgt het bureau voor het:

  • Onder de aandacht brengen bij relevante uitgevers 
  • Meten van de resultaten
  • Verzorgen van de facturen

In ruil hiervoor betaalt u een percentage van de advertentiekosten aan het bureau.

Onderdeel van uw advertentiestrategie
Het is belangrijk dat u zelf betrokken blijft bij de boodschap die de uitgevers over of rondom uw dienst of product promoten. In het voorbeeld helpt u Pieter met de vragen en antwoorden voor het interview en kunt u zelf suggesties aandragen voor oplossingen voor de financiële zorgen die komen kijken bij het bezit van een zeilschip. Doordat affiliate marketing vaak de vorm heeft van een recensie of een informatief artikel, bestaat het risico dat er een verkeerd beeld geschetst wordt of de promotie niet bijdraagt aan uw gehele communicatie- en marketingstrategie.

Stelt u zich eens voor: dat Pieter uw diensten met uw persoonlijke aandacht naast die van grote financiële instellingen met een veel meer anonieme aanpak plaatst. U wilt u juist onderscheiden door uw persoonlijke aanpak, maar dit komt totaal niet uit de verf in zijn artikel. Dit kunt u voorkomen door relevant materiaal aan te leveren zoals de interviewvragen zelf bij te sturen waar nodig. Of door terugkoppeling te geven op het artikel en uzelf daarin los te koppelen van de grote bedrijven. Tip: stel goede richtlijnen op voor uitgevers zodat ze weten hoe ze u moeten promoten.

De kracht van affiliate marketing
Door deze samenwerking met Pieter kunt u in korte tijd een zeer relevante doelgroep benaderen met een boodschap die u samen inhoudelijk hebt bepaald. U rekent pas af op het moment dat de campagne succes heeft gehad. Dit is de kracht van affiliate marketing. Ten opzichte van andere vormen van online marketing zoals adverteren bij Google of Facebook of bannercampagnes is affiliate marketing echter wel meer werk waarmee niet altijd een grote doelgroep wordt bereikt. Er zijn niet voor iedere ondernemer veel Pieters in de wereld die een groot deel van uw doelgroep bereiken en aan affiliate marketing doen. Het is pas sinds de laatste jaren in opkomst. Het vinden van dergelijke uitgevers kan dan ook veel tijd kosten. Daarnaast kan het onderhandelen over de vorm en prijs van de campagne een tijdrovend proces zijn. Hierdoor is affiliate marketing misschien niet de eerste keus als ondernemers aan online marketing denken, in tegenstelling tot adverteren op Google of Facebook. Maar het is zeker niet de minst interessante!