x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Kosten besparen op Google AdWords

3 tips voor ondernemers


17 juli 2015 - Google maakt adverteren toegankelijk voor elke ondernemer. Iedereen kan namelijk gebruik maken van Google AdWords. Het goed beheren van een advertentiecampagne op Google is echter lastig en gaat vaak mis. Zo gebeurt het helaas nog veel te vaak dat ondernemers onnodig geld weggooien. Wij geven u 3 tips om direct kosten te besparen op uw Google AdWords budget.

Tip 1: Werk met kleine advertentiegroepen

Binnen AdWords worden advertenties gegroepeerd in zogenaamde advertentiegroepen. Eigenlijk is deze naam misleidend, want deze groepen zijn bedoeld om zoekwoorden te groeperen. Met teveel verschillende zoekwoorden in één advertentiegroep gaat de relevantie verloren. Gevolg: uw advertentieteksten sluiten niet meer goed aan bij de zoekvraag van de gebruiker. U voorkomt dit door uw zoekwoorden te verdelen in logische kleine groepen.

Voorbeeld: locatieverhuurder verdeelt zoekwoorden

Een verhuurder van locaties voor bedrijfsuitjes en trouwfeesten adverteert via Google AdWords op de zoekwoorden ‘locatieverhuur personeelsfeest’ en ‘locatieverhuur bruiloft’. Hiermee bereikt hij twee totaal verschillende doelgroepen die zeer verschillende advertentieteksten willen lezen. Wanneer deze zoekwoorden in één advertentiegroep zitten, zien beide groepen dezelfde advertentie. Jammer, want het is voor slechts één van de groepen relevant. Hierdoor krijgt de locatieverhuurder minder kliks ten opzichte van het aantal vertoningen. Deze zogenaamde ‘doorklikratio’ is een belangrijke factor die de kosten per klik bepalen.

Conclusie: Werk met kleine groepen van zoekwoorden en maak daar een relevante advertentietekst voor aan. Zo vergroot u het doorklikratio en bespaart u onnodig hoge kosten per klik.

Tip 2: Werk niet teveel met ‘brede zoekwoorden’

Google verbindt uw advertenties aan de zoekwoorden die de gebruiker intikt. Hiervoor gebruikt Google verschillende manieren van verbinden, ‘match types’ genoemd. De meest gebruikte match type is ‘broad match’; uw advertenties worden getoond voor een breed aantal zoekopdrachten, gerelateerd aan het ingestelde zoekwoord. Deze breedte kunt u deels beïnvloeden door te kiezen voor een andere match type, zoals ‘modified broad’, ‘phrase match’ en ‘exact match’. We leggen het uit met een voorbeeld.

Voorbeeld: plastisch chirurg sluit irrelevantie uit

Een plastisch chirurg adverteert via brede zoekwoorden op ‘kosten ooglidcorrectie’. De kans is groot dat zijn advertentie ook getoond wordt op zoekopdrachten die totaal niet door de doelgroep worden ingetikt, zoals ‘kosten voor tanden corrigeren’, ‘wat kost tekst corrigeren’ of ‘aanschaf zonnebril’. Als deze gebruikers op de advertentie klikken, kost het de arts onnodig geld. Daarnaast klikt een groot deel van de gebruikers in dit geval niet op de advertentie, met een dalende doorklikratio als gevolg. En zoals in voorbeeld 1 al benoemd: een lagere doorklikratio veroorzaakt een hogere klikprijs.

Conclusie: Maak gebruik van andere match types dan de vaak standaard ingestelde broad match. Hiermee voorkomt u dat uw advertenties getoond worden voor totaal irrelevante zoekopdrachten.

Tip 3: Gebruik uitsluitingswoorden

Met bovenstaande tips kunt u de vertoning van uw advertenties beïnvloeden. Met uitsluitingswoorden kunt u geheel voorkomen dat uw advertenties bij bepaalde zoektermen getoond wordt. Google toont dus nooit uw advertentie wanneer een uitsluitingswoord wordt gebruikt.

Voorbeeld: leverancier blokt ‘gratis afhalen’
Een witgoed leverancier heeft een advertentie aanstaan voor ‘wasmachines Almere’. De kans is groot dat zijn advertenties ook getoond worden op bijvoorbeeld ‘gratis afhalen wasmachine Almere’. Wie op de advertentie klikt, komt bedrogen uit want de leverancier haalt niet op. Zonde van de kosten voor deze klik. Door de zoekterm ‘gratis’ op te nemen in het lijstje van uitsluitingswoorden in AdWords, wordt zijn advertentie in dit geval niet getoond. En de leverancier bespaart weer veel irrelevante kliks!

Conclusie: Stel de juiste uitsluitingswoorden in om irrelevante kliks te voorkomen. Ga wel verstandig om met het kiezen van de uitsluitingswoorden om te voorkomen dat u ook relevante kliks misloopt.