x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Online advertenties

5 tips voor meer kliks

Online adverteren 5 tips voor meer kliks20 juli 2014 - Online adverteren wijkt in veel opzichten af van adverteren in kranten en tijdschriften. Maar er is ook een belangrijke overeenkomst: tekst en beeld zijn allesbepalend.

Een advertentie moet de aandacht van uw doelgroep trekken en vasthouden. Net als in de krant de koppen van groot belang zijn, doen mensen ook op internet aan koppensnellen. En net zoals een mooie foto in een tijdschrift meer zegt dan 1.000 woorden spreekt ook een mooie afbeelding op een website tot de verbeelding. Volg onderstaande praktische tips om de perfecte advertentie te maken.

Online advertenties: een overzicht
In Nederland wordt jaarlijks zo’n ruim een miljard euro uitgegeven aan online reclame en dit getal groeit jaarlijks met tientallen procenten. Het grootste deel van de online advertentie-inkomsten gaat naar Google, die iets meer dan de helft van deze taart pakt. Daarnaast is display advertising een grote punt van de taart; een vorm van online adverteren op een vooral visuele manier. Banners zijn hiervan een goed voorbeeld. Ook Facebook is een interessant kanaal met bijna 9 miljoen unieke Nederlandse bezoekers per maand.

Uw Facebookadvertentie of Google-advertentie wordt getoond aan de doelgroep die u heeft geselecteerd of wanneer er wordt gezocht op bepaalde zoekwoorden die u van tevoren heeft gekozen. Hoe relevanter de advertentie voor uw doelgroep of zoekwoorden, hoe groter de kans op een klik. Die relevantie creëert u met beeld, titel en tekst. Zo krijgt een zoon of dochter rond Moederdag een andere advertentie van de bloemist te zien dan de mannelijke wederhelft:

Online adverteren Moederdag advertentie 1Online adverteren Moderdag advertentie 2

Betere tekst = meer kliks
Onderzoek heeft uitgewezen dat de advertentieteksten bij Google allesbepalend zijn voor de resultaten. Alle grotere adverteerders bij Google spenderen dan ook de meeste tijd aan het optimaliseren van hun teksten. Voor Facebookadvertenties geldt dat de tekst slechts 10% invloed heeft op die gewenste klik en de titel 20%.

Uw Facebookadvertenties en Google-advertentie worden in het advertentieblok van de pagina getoond tussen andere commerciële uitingen. Om ervoor te zorgen dat u opvalt en een zo groot mogelijk deel van de kliks en dus bezoekers naar uw advertentie gaat, is het raadzaam goed na te denken over de teksten. Wij geven u enkele tips om deze teksten te optimaliseren.

Een Google-advertentie bestaat uit een titel, een URL en twee beschrijvende regels. Een Facebookadvertentie bestaat uit een titel, een beschrijvende tekst en beeld.

Bloemist Ede basic op GoogleBloemist Ede op Facebook

Tip 1: De belangrijkste woorden in de titel
Stel: u bent bloemist en u wilt gevonden worden op de zoekopdracht ‘tulpen bezorgen ede’. Een goede koptekst bevat de belangrijkste zoekwoorden uit de zoekopdracht, zodat de zoeker u direct als relevant resultaat ziet.

Als bloemist op Facebook moet u de aandacht van de Facebookgebruiker zien te trekken tussen alle updates van vrienden en andere adverteerders. Prikkel uw doelgroep door een vraag te stellen of met humor. Wanneer uw advertentie naar uw Facebookpagina verwijst, is uw paginatitel altijd uw advertentietitel.

Online adverteren Tulpen bezorgen EdeOnline adveteren last minute bloemetje

Extra: maak meerdere advertentietitels die u voor verschillende zoekopdrachten kunt inzetten en richt u zich daarbij op verschillende doelgroepen. Denk aan het eerder genoemde Moederdag voorbeeld.

Tip 2: Noem klantvoordelen in de beschrijvende tekst
De titel heeft als voornaamste doel de aandacht van de lezer te trekken. Via de beschrijvende tekst kunt u hem of haar overtuigen naar uw website, campagne of Facebookpagina te gaan. Dit doet u door duidelijk te maken wat u onderscheidt van al die andere advertenties, zoekresultaten en updates.

Verleid uw doelgroep met uw klantvoordelen: waarom bent u de beste? Wat maakt u uniek? Wat heeft uw doelgroep daaraan? Voorbeelden van een goede beschrijvende tekst in een Google-advertentie en een Facebookadvertentie ziet u in de afbeeldingen hieronder.

Online adverteren Tulpen bezorging klantvoordelenonline adverteren last minute bloemetje klantvoordelen

Tip 3: Zet aan tot actie in uw online advertentie
Door in de tekst op te roepen tot een actie stimuleert u lezers daadwerkelijk iets te doen: meedoen aan een actie, klant worden, inschrijven voor de nieuwsbrief of fan worden van uw Facebookpagina. Dit is uw ‘call to action’.

Online adverteren call to action googleOnline adverteren call to action facebook

Tip 4: Gebruik cijfers en uitroeptekens! Online adverteren gebruik cijfers
Cijfers en uitroeptekens trekken de ogen van uw doelgroep naar uw advertentie. Deze aandacht levert uiteindelijk ook meer bezoekers op en dus meer resultaat. Let op: in de tekst mag maar 1 uitroepteken staan.

Tip 5: Gebruik de URL voor extra informatie en begin woorden met hoofdletters Online adverteren Gebruik de URL
Wanneer u adverteert op Google kunt u de URL die getoond wordt zelf aanpassen, onafhankelijk van de URL waar u de bezoeker naar toestuurt. Hierdoor kunt u net wat meer informatie kwijt en extra aandacht trekken. Hoofdletters voor elk woord lijken vreemd, maar trekken net weer een beetje meer de aandacht. Vermijd echter overmatig hoofdlettergebruik. Zo is ‘BESTEL NU!’ niet toegestaan.

In beeld op Facebook
Het gezegde ‘1 afbeelding zegt meer dan 1.000 woorden’ gaat zeker op voor Facebookadvertenties, want maar liefst 70% van de kliks hangt af van het plaatje. Een aantal tips:

  • Vermijd details in beeld, vanwege het kleine formaat.
  • Gebruik geen tekst in beeld, maar maak van titel, tekst en beeld 1 geheel.
  • Let op het copyright; gebruik alleen beeldmateriaal dat van u is.
  • Gebruik geen logo’s in beeld, tenzij het een meerwaarde biedt. Denk hierbij aan een keurmerk, goed doel of prijs.
  • Zorg tot slot voor een aantal verschillende foto’s, zodat u zich op verschillende doelgroepen kunt richten.
Wanneer u alle bovenstaande tips doorloopt en opvolgt, weet u zeker dat u er alles aan heeft gedaan om de tekst en titel van uw Google en Facebook advertenties te optimaliseren.