x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Search engine advertising (SEA)

Investering vs resultaat

sea investering vs resultaat14 oktober 2014 - De laatste jaren zoekt de gemiddelde consument online steeds minder naar grote merken en grote ketens en steeds meer naar lokale ondernemingen. Zo wordt bijvoorbeeld vaker gezocht naar ‘hypotheekadviseur Hilversum’ dan naar ‘hypotheek’, of naar ‘kapper tilburg noord’ dan naar ‘kapper’.

Logisch dat het online advertentiebudget blijft groeien, want u wilt als MKB’er daar zijn waar de klant u zoekt. Welke investering gaat u vrijmaken voor search engine advertising (SEA) en welke resultaten kunt u verwachten?

3 SEA doelstellingen

Voordat u met SEA aan de slag gaat, is het goed om eerst te bepalen wat u wilt bereiken met betaald adverteren. Met duidelijke doelstellingen krijgen de resultaten van uw SEA campagnes meer betekenis en weet u of u tevreden kunt zijn. Kwantificeer uw doelstellingen op basis van:
  • impressies (bereik): het aantal vertoningen van uw advertenties
  • kliks: het aantal mensen dat op uw advertenties klikt naar bijvoorbeeld de website
  • conversies: het aantal informatieaanvragen, aanmeldingen voor uw nieuwsbrief, downloads van een kortingscoupon of bijvoorbeeld aankopen

Dure en goedkope zoekwoorden

Google Adwords hanteert het cost per click systeem (CPC): voor elke klik op uw advertentie betaalt u een vast bedrag. Dit bedrag verschilt per zoekwoord: populaire zoekwoorden zijn duurder dan minder gezochte woorden. U wilt natuurlijk gevonden worden op populaire zoekwoorden die ook relevant zijn voor uw onderneming. Kies het belangrijkste woord voor uw advertentiecampagne en verzamel daar nog zo’n 10 relevante woorden omheen. Via de Zoekwoordplanner kunt u uitzoeken hoe populair uw woorden zijn en daarmee uw zoekwoordenset bepalen. Hiermee kunt u ook zien hoe groot de concurrentie is. Een hoge concurrentie betekent dat er vele anderen zijn die op hetzelfde zoekwoord adverteren en daarmee is het een ‘duur zoekwoord’.

Hoe bepaal ik mijn SEA budget?

Er bestaat helaas geen gemiddeld budget en geen algemeen advies. De positie van uw advertentie is afhankelijk van teveel factoren om gemiddelde bedragen te noemen: hoeveel betaalt een andere partij voor hetzelfde zoekwoord, hoe hoog is de concurrentie voor uw zoekwoorden, hoe goed zijn uw advertentieteksten, op welke positie komt uw advertentie terecht. Allemaal vragen die u vooraf moet (laten) onderzoeken en die uw budget bepalen. Het is al mogelijk om te starten met SEA voor € 50 per maand. Via Google Analytics kunt u meten wat het u oplevert; hoeveel nieuwe bezoekers op de website, hoeveel aanmeldingen voor de nieuwsbrief, hoeveel aankopen in de webwinkel of hoeveel aanvragen van een brochure?

CTR: kliks versus vertoningen

Een manier om uit te drukken of een advertentiecampagne wel of niet succesvol was, is CTR (Click Through Rate). Dit is een percentage dat aangeeft hoe vaak er op de advertentie is geklikt ten opzichte van het aantal vertoningen. Als formule: kliks gedeeld door het aantal vertoningen x 100%. Bijvoorbeeld: er is 300 keer geklikt op uw SEA advertentie, die in totaal 10.000 keer is vertoond. Dan is de CTR: 300/10.000 x 100% = 3%.

De gemiddelde CTR van Adwords ligt rond de 2%. Dit kunt u gebruiken als referentie voor uw eigen score, maar houd er rekening mee dat de CTR sterk afhankelijk is van de positie: de eerste positie heeft een gemiddelde CTR van 7,94% en positie 10 een schamel gemiddelde CTR van 0,2%.

4 tips voor betere SEA resultaten

Tip 1
Laat uw advertentie zo goed mogelijk aansluiten op zoekwoorden en richt de advertentie zo specifiek mogelijk op 1 product of dienst. Voorbeeld: voor een bedrijf dat kantoorartikelen verkoopt vindt Google het zoekwoord ‘kleurenprinter’ niet specifiek genoeg; de zoeker moet vervolgens op de website nog verder zoeken. Een advertentie gericht op één type kleurenprinter met typenummer ziet Google als erg relevant voor de zoekopdracht.

Tip 2
Met een meer overtuigende, aantrekkelijke en relevante advertentietekst dan die van de concurrent, klikt de zoeker altijd op uw advertentie, zelfs op een lagere positie.

Tip 3
Haak in op actualiteit en seizoensgebonden thema’s zoals vakanties en feestdagen.

Tip 4
Stel een vraag in je advertentietitel en bied de oplossing aan in de tekst eronder. Bijvoorbeeld: ‘Kozijnen schilderen? Vraag naar de speciale tarieven van de winterschilder.’