x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Wat kunt u als ondernemer met e-mailmarketing?

Tips voor uw campagne

emailmarketing1 november 2014 - Wist u dat 41% van de Nederlandse consumenten de dag begint met het bekijken van zijn e-mail? En maar liefst 95% dagelijks zijn mail checkt? (Bron: Nationaal E-mail Onderzoek 2014) ‘Even je mail checken’ is door de komst van smartphones en tablets veel makkelijker geworden. Geen wonder dat e-mailmarketing populair en effectief blijft; het is goedkoop, goed meetbaar en u kunt zich op verschillende doelgroepen richten.

Marketingafdelingen investeren steeds meer in e-mailmarketing. Als ondernemer kunt u natuurlijk niet achterblijven. Daarom leggen we uit hoe u e-mailmarketing goed kunt inzetten.

Maak het zo mooi en makkelijk mogelijk

Een aantrekkelijke aanbieding of leuke actie via e-mail trekt veel aandacht, maar de juiste techniek, vormgeving en tekst vergroten het succes. U heeft legio mogelijkheden om uw verhaal goed te vertellen met foto’s, video, infographics, tekst en illustraties. Maak het voor uw doelgroep wel zo makkelijk mogelijk om te reageren en zorg dat beeld en tekst de actie heel duidelijk weergeven en uitleggen, zoals in het voorbeeld hieronder. Vaak worden e-mails op een smartphone of tablet geopend. Is uw nieuwsbrief niet goed te lezen op smartphones en tablets, dan raakt u lezers kwijt. Dit kunt u voorkomen door met grotere koppen en actieknoppen te werken.

Zorg daarnaast voor een goede tekstversie. Stel dat het e-mailprogramma geen opgemaakte mail laat zien en dus niet direct de afbeeldingen laat zien. Met een goede tekstversie is toch duidelijk waar het over gaat en missen uw klanten geen enkele aanbieding.

Schiphol

Een detail dat u makkelijk over het hoofd ziet, is de onderwerpregel. Deze vertelt in één oogopslag waar de nieuwsbrief over gaat, dus: hoe prikkelender hoe beter. Vakantiegangers voelen zich meer aangesproken met ‘Hoofd in de zon, voeten in het zand’ dan met ‘Vakantienieuws’. Online shoppers maakt u nieuwsgieriger met ‘Welke voorjaarslook past bij jou?’ dan met ‘Voorjaarscollectie’. Gebruik overigens niet meer dan 45 tekens, zodat de hele onderwerpregel in ieder mailprogramma leesbaar is. In onderstaand voorbeeld ziet u de verschillende onderwerpregels waarmee kledingmerk Claudia Sträter haar doelgroep steeds opnieuw probeert te prikkelen.

Claudia_Strater

Wat weet u van uw klanten?

Hoe actiever mensen op uw website zijn of u volgen via social media, hoe meer ‘digitale sporen’ ze achterlaten, zoals productvoorkeuren, adresgegevens en hun mening in de vorm van een reactie of aanbeveling. Die informatie is voor u als ondernemer relevant; hoe meer u weet over uw klant, hoe gerichter u naar die klant kunt communiceren. Het verzamelen en effectief toepassen van deze klantendata is dan ook één van de grootste uitdagingen. Een aantal tips om de klantinformatie die u verzamelt goed in te zetten bij uw e-mailmarketing:
  • Personaliseer uw nieuwsbrief. Weet u de naam en het geslacht? Spreek de ontvanger dan persoonlijk aan in de opening.
  • Stem de inhoud van de mailing af op de ontvanger: trouwe klanten benadert u anders dan nieuwe klanten, zakelijke relaties anders dan particulieren en niet elke leeftijdsgroep zit bijvoorbeeld te wachten op juridisch advies.
  • Stuur een felicitatiemail als u bijvoorbeeld de geboortedatum weet.
  • Laat weten hoe een actie of aanbieding is verlopen.
  • U weet als geen ander wat de houdbaarheid is van de producten die u verkoopt en wanneer contracten aflopen. Wees de klant voor en mail bijvoorbeeld een kortingscode voor een nieuwe bestelling of verlenging van een contract.
  • Zorg voor een ‘schone database’. Niet actieve (slapende) abonnees en foutieve e-mailadressen beïnvloeden de resultaten van uw mailings; een flink percentage van de verzonden e-mails blijft ongeopend en dat is frustrerend. Verwijder de foute e-mailadressen uit uw bestand en probeer de slapende abonnees nog één keer te activeren met een mooie aanbieding.

Tip: geef uw abonnees het gevoel dat u ze waardeert en vertrouwt en laat ze eens meedenken over uw website, een nieuw product of dienst of de volgende aanbieding.

Een goed verhaal is het halve werk

Een goed verhaal is het begin, zorg ook voor een goede afloop:
  • Komt de lezer direct op de juiste pagina terecht wanneer hij doorklikt?
  • De ontvanger kan uw mailing heel eenvoudig delen via buttons zoals ‘delen via Twitter’, de ‘like’-button van Facebook of ‘stuur door via mail’.
  • Verlaat de bezoeker op een belangrijk aankoopmoment uw website, stuur hem dan een ‘verlaten winkelwagen e-mail’ om hem te verleiden de aankoop alsnog af te ronden. Zoals het voorbeeld hieronder van ffshoppen.nl.

ff_shoppen

Slimme tips

Uit onderzoek is gebleken dat klanten die geabonneerd zijn op uw nieuwsbrief geneigd zijn eerder voor u te kiezen. Het sturen van een nieuwsbrief heeft dus absoluut zin!

Tot slot nog een paar gouden tips:

  • Laat weten waarom iemand de nieuwsbrief krijgt.
  • Verwelkom nieuwe abonnees met een welkomstmail waarmee u ze bijvoorbeeld 10% korting geeft op een eerste aankoop.
  • Vermijd groot beeld bovenin. Wanneer een mailprogramma geen beeld weergeeft, ziet de ontvanger niets.
  • Zorg dat de links in uw mailing goed zichtbaar zijn.
  • Maak gebruik van de ‘Tell a friend’ functie. Hiermee kunnen uw abonnees het e-mailadres van iemand binnen hun eigen netwerk opgeven bij wie ze uw website willen aanbevelen en vergroot u uw database.
  • Voorkom foute e-mailadressen. Laat aanmelders hun e-mailadres twee keer invullen.