x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Werk en privé

Hoe houdt u het online gescheiden?

15 juni 2015 - Vaak heeft uw persoonlijke imago invloed op het imago van uw bedrijf. Waarschijnlijk let u al op uw gedrag in het openbaar en bent u selectief met wie u omgaat en waar u naartoe gaat. Online is dat een heel ander verhaal. In 1 keer is openbaar niet meer de 10 mensen die u tegenkomt in de winkelstraat, maar de duizenden die online met u meekijken. Hoe gaat u om met uw persoonlijke en zakelijke LinkedIn-profiel, Facebookaccount en Twitteraccount?

Kies het juiste platform, maak gebruik van instellingen en denk logisch na
Elk social mediakanaal heeft privacy-instellingen die u de mogelijkheid bieden uw online activiteiten of uw profiel (gedeeltelijk) af te schermen van een groot publiek. Echter, deelnemen aan social media betekent deel uitmaken van een interactieve groep mensen. En wat zij doen met de informatie die u deelt, hebt u niet altijd in de hand. Gaat u er daarom vanuit dat alles wat u online plaatst, openbaar is. Handel dus vooral met een gezond verstand. Wat kunt u beter wel en niet doen? 

Doen: Ga naar de instellingen van uw LinkedIn-, Facebook- en/of Twitteraccount en neem even de tijd om in te stellen wat u wel en niet wilt delen en ontvangen.

Let op: Koppel niet actief uw sociale mediakanalen aan elkaar; zet bijvoorbeeld uw Twitter updates niet automatisch door naar Facebook en uw LinkedIn updates niet automatisch door naar uw twitteraccount. De kanalen bieden die optie aan, die kunt u gewoon negeren. Zo voorkomt u dat u privé-updates per ongeluk deelt met uw zakelijke netwerken. 

LinkedIn: niet zomaar alle uitnodigingen accepteren
LinkedIn is duidelijk een zakelijk platform en uw netwerk op LinkedIn is uw zakelijke netwerk. Een groot en relevant netwerk vergroot niet alleen uw zakelijk bereik, maar versterkt ook uw professionele imago. Houd dit in uw achterhoofd wanneer u uitnodigingen om te linken accepteert: zou u tijdens een netwerkborrel met diegene gesproken hebben of willen spreken? Voegt het contact iets toe aan uw professionele netwerk? 

Doen: Als het antwoord op deze vragen ‘nee’ is, sla de uitnodiging dan netjes af.

Let op: Negeer nooit een uitnodiging, want u weet niet waar u iemand van kent of waar u diegene weer tegenkomt. 

Twitter: profiel afschermen?
Twitter biedt de mogelijkheid om uw profiel helemaal af te schermen. Uw updates zijn niet openbaar en u bepaalt wie het mag lezen en ook uw volgers kunnen uw tweets niet openbaar maken door een retweet of te markeren als favoriet. Echter: met een afgesloten account benut u niet de virale kracht van social media.

Doen: Houd uw account openbaar. Alleen dan kunt u bereik creëren. Maar begin met luisteren. Zoek op woorden die u interesseren. Dit doet u door een woord die relevant is voor uw bedrijf in het zoekveld in te vullen. Kijk hoe anderen over dat onderwerp praten en hoe zij een tweet samenstellen.

Let op: Deel geen gevoelige informatie. Ook als u uw account afschermt is het nog steeds mogelijk voor uw volgers een schermafbeelding te maken en die te delen, of uw account aan anderen te laten lezen.

Facebook: verdeel uw netwerk in lijsten
Is uw vriendennetwerk op Facebook inmiddels een bonte verzameling van vrienden, (oud-)collega’s, zakelijke relaties en familie? Niet elk bericht is interessant voor iedereen, maar dat mag geen reden zijn om minder te posten. Facebook biedt de mogelijkheid om te kiezen welk bericht u met wie deelt.

Doen: Verdeel uw netwerk in lijsten en bepaal per bericht met welke lijst u het bericht wilt delen. Een lijst maakt u door op ‘Meer’ te klikken, onder in de linkerbalk op uw nieuwsoverzicht. Er klapt een lijstje open met ‘Vrienden’. Rechts daarnaast staat weer ‘Meer’, klik daarop. In het midden van de pagina verschijnt een overzicht van lijsten. Rechtsboven ziet u ‘Lijst maken’. Klik daarop, de rest spreekt voor zich.

Let op: Door een bericht alleen met een bepaalde lijst te delen, voorkomt u niet dat anderen dit bericht ook zien. Wanneer een vriend uit de lijst uw bericht ‘leuk vindt’ of deelt, kan het bericht gezien worden door zijn netwerk.

Kan dat wel, online zakelijk en privé scheiden?
Wanneer u uw instellingen en berichtgeving goed organiseert, kunt u zakelijk en privé online redelijk goed scheiden. Blijft u echter uw gezonde verstand gebruiken. Op uw tablet en smartphone kunt u verschillende apps installeren waarmee u makkelijk van het ene naar het andere account kunt wisselen. Kijk eens naar de apps van de sociale mediakanalen zelf of dashboards als Hootsuite.

Zakelijk kunt u social media het beste uitvoeren op een computer in plaats van via een app op uw tablet of smartphone. U hebt dan veel meer mogelijkheden om uw updates te bewerken en zult zich minder snel vergissen in het gebruik van een privé en zakelijk account.