x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


De do’s en don'ts van online klantenbinding

Behoud uw klanten

Online Klantenbinding10 juni 2015 - Met de toenemende populariteit van vergelijkingssites, online acties en aanbevelingen via social media is het voor uw klanten steeds eenvoudiger om elke keer opnieuw voor de beste prijs/kwaliteit te kiezen. En steeds verleidelijker om over te stappen naar een concurrent. In dit artikel 3 do's en don'ts.

Hoe blijven uw klanten overtuigd van hun keuze voor u? Hoe maakt u gebruik van de online transparantie die internet biedt en de kracht van social media? Het behouden van uw klant vergt over het algemeen minder inspanning dan het werven van een nieuwe. Aan de slag met uw online klantenbinding .

1. Do: Reageer op uw online ambassadeurs
Er zijn vele online toepassingen die u kunt activeren waarmee uw klanten hun ervaringen online kunnen vertellen. Denk aan LinkedIn recommendations op uw product of een testimonial op uw website. Richt u deze mogelijkheid niet zelf in, dan vinden uw klanten genoeg andere podia om hun ervaring met u te delen, zoals via Twitter, Facebook of forums.

3 tips:

  1. Luister online naar wat klanten over u vertellen.
  2. Bedank iedereen die positief over u spreekt.
  3. Ga in gesprek met klanten die geen goede ervaring met uw dienstverlening hebben gehad. Wanneer hij of zij opnieuw een keuze moet maken, weegt deze aandacht zwaar mee. 
Een kritische klant is misschien wel meer betrokken bij uw dienstverlening dan iemand die zich niet laat horen. Haal niet per se uw gelijk. Uw doel is uw klant te behouden, niet om hem kwijt te raken.
Lees ook het artikel ‘Positieve en negatieve reacties online: hoe ga ik daarmee om?’

2. Do: Laat uw klanten ook online sparen
Voetbalplaatjes, wuppies, dierenstickers: de spaaracties van de grote supermarkten kennen we allemaal. Het bewijst eens te meer: sparen werkt. Klanten komen graag bij u terug als ze iets cadeau krijgen. Offline zijn legio mogelijkheden te bedenken maar hoe organiseert u ‘de online spaarkaart’? 

Voorbeeld:
Bakkerij ’t Stoepje heeft een online stempelkaart die klanten kunnen downloaden. Met de print krijgen ze bij iedere aankoop een stempel. Op de website staat precies wat klanten moeten doen en kunnen winnen. U kunt het idee van Bakkerij ’t Stoepje verbeteren door mensen om een e-mailadres te vragen vóórdat ze de spaarkaart downloaden. Op die manier kunt u klanten direct kortingsbonnen mailen die zij geprint in kunnen leveren.

Online klantenbinding voorbeeld bakker stempelkaart
Hebt u een groter budget, dan kunt u ook kiezen voor het ontwikkelen van een smartphone app. Zoals Hunkemöller deed. De app bevat een scanner waarmee klanten direct bij het afrekenen kunnen sparen. Daarnaast ontvangen zij kortingsbonnen die ze offline en online kunnen inzetten. En natuurlijk laat de app meteen de aanbiedingen, de laatste collectie, vestigingsplaatsen, adressen en openingstijden zien.

Hunkemoller

Tip: Zorg ervoor dat de online techniek die u toepast, werkt. Wanneer uw spaarkaart niet kan worden gedownload of een app niet werkt, raakt u de binding met uw klant kwijt.

3. Don’t: Stop met zenden
Het is heel verleidelijk om via sociale mediakanalen als Twitter en Facebook uw nieuwe producten te promoten. Of om elke maand de nieuwste aanbieding naar uw klanten te mailen via een nieuwsbrief. Met als voornaamste boodschap: ‘Koop bij mij!’ Maar hoe lang houdt u het vol als u met iemand staat te praten die steeds maar zegt: ‘Ik ben de beste’? Precies, niet lang.

Do: Ga de dialoog aan over uw vakgebied
Hoe meer uw klant ervan overtuigd blijft dat u de specialist bent, hoe groter de kans dat zij weer voor u kiest. Dat kunt u niet afdwingen, dat bouwt u langzaam op. Door middel van instructievideo’s op YouTube, foto-voorbeelden op Facebook of vragen beantwoorden via Twitter krijgt u de interesse van uw klant die u wilt hebben. Die interesse zet zich om in binding met uw dienstverlening. Want experts zijn er veel, maar niemand legt het zo goed uit als u.

Voorbeeld: Make-up by Merel is een make-upstudio en heeft een Facebookpagina en een YouTubekanaal. In plaats van aanbiedingen, nieuwe producten of openingstijden deelt ze kennis waar haar klanten echt iets aan hebben, zoals feestelijke tips voor de decembermaand, schminktips voor Halloween of sollicitatie opmaaktips.

Online klantenbinding voorbeeld YouTube

Er zijn er natuurlijk legio voorbeelden te bedenken om uw klanten ook online aan u te binden. Neem uzelf eens als voorbeeld: u bent behalve ondernemer ook consument. Wat bindt u aan een bedrijf of aan een product? Wat verwacht u van dat bedrijf en hoe wordt u daarin online gevoed? Combineer de bovenstaande do's en don'ts én uw eigen ervaring naar een aanpak om ook uw klanten online te binden.