x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


De gevolgen van je bedrijfsnaam veranderen

Tips voor je online vindbaarheid

Afbeelding kennisartikel25 november 2015 - Wis je dat modewinkel Hunkemöller in 2007 de naam Bodique op al haar winkels plaatste? Het bedrijf had internationale ambities en vond de naam Hunkemöller te ingewikkeld voor het buitenland. Na een aantal jaar volgde in 2012 echter een herpositionering. Het concern besloot om toch bij al haar winkels weer Hunkemöller op de gevels te plaatsen. Een mooi voorbeeld van hoe veranderlijk een bedrijfsnaam kan zijn, en de verschillende redenen achter een naamswijziging.

Een naamswijziging heeft veel om handen. Zeker met betrekking tot de online communicatie en vindbaarheid. In dit artikel bespreken we een aantal redenen waarom bedrijven van naam wisselen en wat hierbij de online consequenties zijn.

Redenen om je bedrijfsnaam te wijzigen
Naast de hierboven genoemde internationale groeistrategie en herpositionering zijn er nog veel meer aanleidingen om je bedrijf van een nieuwe naam te voorzien. Bijvoorbeeld een doorstart na faillissement, een geschil over merkrecht, een bedrijfsfusie of simpelweg de smaak van een nieuwe eigenaar. Zo bedacht Van Doorne’s Automobielfabrieken (daarvoor nog Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek) dat simpelweg DAF veel beter resoneert, ook internationaal.

Een bijzondere naamswijziging is die van Transavia naar Transavia.com. De extensie van de domeinnaam is hier toegevoegd aan de merknaam omdat het bedrijf zich als echte online speler wilde positioneren. Ook voor je bedrijf kan het moment komen dat een nieuwe naam beter past. Welke gevolgen heeft dat voor je online communicatie en vindbaarheid?

Gevolgen voor online vindbaarheid
In eerste instantie realiseer je zich waarschijnlijk niet hoe vaak je bedrijfsnaam online vermeld wordt. Zoek in Google maar eens op je naam. Veel resultaten verwijzen naar websites waarop je naam vermeld staat. Een aantal daarvan zijn in je eigen beheer en heb je zelf van tekst en informatie voorzien, maar het grootste deel van die resultaten niet. Denk aan sites met adresgegevens, reviewsites als Tripadvisor of Foursquare en blogs of nieuwssites. Al die sites hebben gegevens overgenomen, zoals van de Kamer van Koophandel. Bij een naamsverandering moeten eigenlijk al deze sites je nieuwe naam overnemen. Een flinke klus dus. Doen zij dat niet, dan bent je niet (goed) vindbaar op je nieuwe naam.

Tips voor u
Waar moet je aan denken en wat kunt je doen? We geven je een paar tips:

  • Je kunt je oude website het beste laten doorlinken naar je nieuwe website via een zogenaamde ‘redirect’. Op deze manier komen bezoekers van je oude site automatisch op je nieuwe site terecht.
  • Pas ook de bedrijfsnaam in al je online advertenties aan. En let hierbij op dat je advertenties ook verwijzen naar je nieuwe website-url.
  • Heb je zelf in het verleden artikelen geschreven over je bedrijf die zijn gepubliceerd op andere websites of weblogs? Vraag deze sites dan ook je nieuwe naam en website over te nemen.
  • Sta je vermeld in online bedrijvengidsen? Schrijf deze dan ook aan en informeer ze over je wijzigingen.
Een nieuwe bedrijfsnaam opent deuren naar nieuwe kansen en mogelijkheden. Tegelijkertijd vraagt het om extra aandacht in je online communicatie en strategie om vindbaar te blijven. Dat is veel werk. Om deze redenen hebben we bij DTG een dienst in het leven geroepen om dit proces eenvoudiger te maken. Kijk voor meer informatie bij ons Netwerkprofiel.