x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


De gevolgen van uw bedrijfsnaam veranderen

Tips voor uw online vindbaarheid

Afbeelding kennisartikel25 november 2015 - Wist u dat modewinkel Hunkemöller in 2007 de naam Bodique op al haar winkels plaatste? Het bedrijf had internationale ambities en vond de naam Hunkemöller te ingewikkeld voor het buitenland. Na een aantal jaar volgde in 2012 echter een herpositionering. Het concern besloot om toch bij al haar winkels weer Hunkemöller op de gevels te plaatsen. Een mooi voorbeeld van hoe veranderlijk een bedrijfsnaam kan zijn, en de verschillende redenen achter een naamswijziging.

Een naamswijziging heeft veel om handen. Zeker met betrekking tot de online communicatie en vindbaarheid. In dit artikel bespreken we een aantal redenen waarom bedrijven van naam wisselen en wat hierbij de online consequenties zijn.

Redenen om uw bedrijfsnaam te wijzigen
Naast de hierboven genoemde internationale groeistrategie en herpositionering zijn er nog veel meer aanleidingen om uw bedrijf van een nieuwe naam te voorzien. Bijvoorbeeld een doorstart na faillissement, een geschil over merkrecht, een bedrijfsfusie of simpelweg de smaak van een nieuwe eigenaar. Zo bedacht Van Doorne’s Automobielfabrieken (daarvoor nog Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek) dat simpelweg DAF veel beter resoneert, ook internationaal.

Een bijzondere naamswijziging is die van Transavia naar Transavia.com. De extensie van de domeinnaam is hier toegevoegd aan de merknaam omdat het bedrijf zich als echte online speler wilde positioneren. Ook voor uw bedrijf kan het moment komen dat een nieuwe naam beter past. Welke gevolgen heeft dat voor uw online communicatie en vindbaarheid?

Gevolgen voor online vindbaarheid
In eerste instantie realiseert u zich waarschijnlijk niet hoe vaak uw bedrijfsnaam online vermeld wordt. Zoek in Google maar eens op uw naam. Veel resultaten verwijzen naar websites waarop uw naam vermeld staat. Een aantal daarvan zijn in uw eigen beheer en heeft u zelf van tekst en informatie voorzien, maar het grootste deel van die resultaten niet. Denk aan sites met adresgegevens, reviewsites als Tripadvisor of Foursquare en blogs of nieuwssites. Al die sites hebben gegevens overgenomen, zoals van de Kamer van Koophandel. Bij een naamsverandering moeten eigenlijk al deze sites uw nieuwe naam overnemen. Een flinke klus dus. Doen zij dat niet, dan bent u niet (goed) vindbaar op uw nieuwe naam.

Tips voor u
Waar moet u aan denken en wat kunt u doen? We geven u een paar tips:

  • U kunt uw oude website het beste laten doorlinken naar uw nieuwe website via een zogenaamde ‘redirect’. Op deze manier komen bezoekers van uw oude site automatisch op uw nieuwe site terecht.
  • Pas ook de bedrijfsnaam in al uw online advertenties aan. En let hierbij op dat uw advertenties ook verwijzen naar uw nieuwe website-url.
  • Heeft u zelf in het verleden artikelen geschreven over uw bedrijf die zijn gepubliceerd op andere websites of weblogs? Vraag deze sites dan ook uw nieuwe naam en website over te nemen.
  • Staat u vermeld in online bedrijvengidsen? Schrijf deze dan ook aan en informeer ze over uw wijzigingen.
Een nieuwe bedrijfsnaam opent deuren naar nieuwe kansen en mogelijkheden. Tegelijkertijd vraagt het om extra aandacht in uw online communicatie en strategie om vindbaar te blijven. Dat is veel werk. Om deze redenen hebben we bij DTG een dienst in het leven geroepen om dit proces eenvoudiger te maken. Kijk voor meer informatie bij ons Netwerkprofiel.