x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Hoe bouwt u online een sterk merk?

Onderscheiden doet u zo

Hoe bouwt u een sterk merk27 juli 2015 - Zoek op Google de zoekwoorden ‘definitie sterk merk’ en er verschijnen ongeveer 213 duizend resultaten boordevol tips, stappenplannen en interpretaties. Eén ding hebben ze met elkaar gemeen: een sterk merk is onderscheidend.

Onderscheidend zijn gaat online veel verder dan een mooi logo, een sprekende pay off en een wekelijkse aanbieding. Wie als ondernemer online een sterk merk wil neerzetten, bouwt aan een goed verhaal, een juiste mediamix, interactie met zijn doelgroep en een trouwe community.

Online reputatie: de basis voor een sterk merk
‘Iedereen praat erover’ is een belangrijk criterium voor een sterk merk. Maar wie is iedereen? Voor Coca Cola is dat de hele wereld, voor Hengelsport Utrecht zijn dat hengelaars uit midden Nederland en Slagerij Lindenhoff is wereldberoemd in de Vechtstreek. Om als ondernemer ‘iedereen’ over u te laten praten, wilt u eerst weten:

  • Wie ‘iedereen’ is voor uw bedrijf
  • Waar deze doelgroep zich online bevindt
  • Wat zij van uw merk, producten, diensten, service, medewerkers en acties vinden
  • Welke interesses ze met elkaar en met u delen
  • Wie binnen uw doelgroep en netwerk een grote online invloed hebben
  • Hoe uw concurrenten zich online positioneren
  • Wat uw concurrenten doen om ook uw doelgroep aan zich te binden

U kunt zelf een inschatting maken via de statistieken van uw website (bijvoorbeeld met Google Analytics), Facebookpagina en LinkedIn bedrijfspagina én door uw fans en volgers vragen te stellen. Voor een grondig online reputatieonderzoek kunt u betaalde analysetools gebruiken zoals Buzzcapture en Coosto of het onderzoek uitbesteden aan speciale bureaus. Of u nu voor de eenvoudige, kosteloze inschatting kiest of voor een uitgebreid reputatieonderzoek: de resultaten zijn de bouwstenen om een sterk merk te creëren.

Online sterk merk Lindenhoff

Wat is uw identiteit?
Een sterk merk is onlosmakelijk verbonden met een consistente uitstraling van uw identiteit. En uw identiteit wordt online niet alleen gevormd door logo’s en slogans, maar vooral door het unieke DNA van uw bedrijf. Wat is uw verhaal? Waar staat uw bedrijf voor? In een winkel als Bilder & De Clercq is alles gericht op gemak, inspiratie, tijdwinst en recepten met een twist. Klanten ervaren dat niet alleen in de winkel, maar ook op de website en op Facebook. Zoals met de online recepten (inspiratie) en de bereikbaarheid via Facebook (gemak). Niet alleen het verhaal is consistent, maar ook de visuele herkenbaarheid is overal hetzelfde. Hierdoor was Bilder & De Clercq al na 3 maanden een sterk merk. En dat zijn ze nog steeds, afgaande op de dagelijks volle winkel en ruim 14.000 volgers op Facebook.

Online sterk merk Bilder en De Clercq

Owned, earned en paid media
De traditionele marketingmodellen, misschien kent u het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action), zijn niet meer toereikend om ook op het internet een sterk merk te creëren. Online is uw doelgroep namelijk actief met uw producten en uw merk bezig en geldt: hoe (inter)actiever zij dit doen, hoe sterker uw merk. Om ‘top of mind’ te zijn bij uw digitale doelgroep, focust u zich op 3 mediatypen:

  • ‘Owned media’ zijn alle uitingen die volledig onder uw eigen beheer vallen. Denk aan uw website, nieuwsbrief, persbericht of berichten op Facebook. Bij al deze middelen heeft u veel controle over de uitstraling van uw merk.
  • ‘Earned media’ is de verzamelnaam voor alle uitingen waarover u weinig tot helemaal geen controle heeft, maar die u verdiend heeft. Zoals retweets op Twitter, reacties en aanbevelingen op uw blog of op Facebook, maar ook klachten op een forum.
  • ‘Paid media’ zijn de uitingen waarvoor u betaalt voor uw bereik. Voorbeelden zijn uw vermeldingen in De Telefoongids en De Gouden gids, uw Google Adwords Campagne, redactionele advertorials op een bekend weblog binnen uw vakgebied of Facebookadvertenties.

Wanneer u deze 3 mediatypen goed inzet, zullen ze uw online reputatie versterken en uw bereik vergroten.

Uw online community
Een sterk merk wordt gegoogled en op social media besproken door de doelgroep. Een sterk merk heeft liefhebbers op Facebook, krijgt reacties op de website, heeft trouwe ambassadeurs die het merk promoten en krijgt online aanbevelingen van tevreden klanten. Ofwel: een sterk merk heeft een online community. Een slimme ondernemer speelt hier goed op in door bijvoorbeeld sociale mediaplugins op zijn website te plaatsen (zie de afbeelding hieronder). Zo wordt het voor zowel toevallige bezoekers als vaste klanten heel eenvoudig om hun ‘liefde voor uw bedrijf’ te uiten.

Online sterk merk social media plugin

Tot slot
Een online sterk merk creëert u dus deels zelf, maar is erg afhankelijk van wat uw doelgroep van u vindt. Een sterk merk moet u dus vooral verdienen. Dit doet u door u te onderscheiden van uw concurrenten en uw doelgroep aan u te binden. Begint u eens met het beantwoorden van een aantal vragen:

  • Waarin onderscheidt u zich van uw online concurrentie?
  • Welke kennis of expertise maakt u tot een autoriteit?
  • Waarom zijn uw klanten tevreden en wie zijn de sterspelers binnen uw bedrijf?

Wanneer u deze vragen kunt beantwoorden, bent u al een eind op weg! De antwoorden op deze vragen kunt u namelijk gemakkelijk vertalen naar uw online identiteit, zoals hierboven beschreven. Zo kan ook uw bedrijf online een sterk merk worden.