x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Vergeet de massa, kies uw online niche

Laat u inspireren door 3 collega ondernemers

Hoe specifieker, hoe beter: kies uw online niche2 april 2015 - ‘Hoe groter mijn publiek, hoe meer klanten klinkt u misschien logisch in de oren. In de online wereld werkt het precies andersom: hoe specifieker uw boodschap, hoe effectiever uw bereik. En hoe groter de kans op klanten. Wat we met deze magische uitspraken eigenlijk bedoelen te zeggen: kies uw online niche. Hoe specifieker, hoe beter. En dat maken we duidelijk aan de hand van 3 kleine ondernemers die groot zijn geworden in hun niche.

Onderscheidend vermogen
Geen ondernemer is hetzelfde. De optelsom van kennis, locatie, ervaringen, producten, creativiteit en klanten maakt elke ondernemer onderscheidend. Welke redenen hebben uw potentiële klanten om geïnteresseerd te zijn in juist úw aanbod? Als zogenaamde ‘nichepiraat’ kiest u het gat in de markt waar weinig concurrentie is.

Voorbeeld 1: de kippenfluisteraar uit Atlanta
Andy Schneider uit Atlanta wist precies wat hem zou onderscheiden van alle gemiddelde kippenhouders: zich profileren als kippenfluisteraar. Met zijn lokale radioshow over hobbykippen bereikte hij slechts een klein publiek. Door zijn radioshow te verplaatsen naar het online kanaal wist hij zijn publiek eenvoudig te bereiken. Met succes: zijn huidige show trekt 4 keer per week 20.000 luisteraars. Inmiddels staat hij wereldwijd bekend als dé autoriteit in de hobbykippenmarkt, vindt zijn boek gretig aftrek en wordt hij veelvuldig gevraagd als deskundig spreker. Kiezen voor een niche heeft de kippenfluisteraar zakelijk succes gebracht.

Welk probleem kun je oplossen?
Bij het kiezen van uw niche is het belangrijk de behoeften van uw klanten mee te nemen. Welke vragen stellen ze, welke problemen hebben ze en naar welke producten of diensten zijn ze op zoek? De verleiding is groot om af te stevenen op grote zoekvolumes, zoals woning, kleding, iPhone-app of koffie. De kunst is om met uw producten of diensten hele specifieke vragen op te lossen, zoals ‘huurhuis in Amsterdam-Noord’, ‘dames houthakkersblouse’, ‘iPhone-spelletjes voor kinderen’ of ‘koffiepads voor op reis’.

Voorbeeld 2: De lingeriewebshop voor grote cupmaten
grote-cupmaten.nl verkocht naast alle gangbare maten slechts 1 bh met een grote cupmaat. Dit product bleek al snel het best verkochte product en daarmee was de klantbehoefte overduidelijk: een webshop met leuke bh's specifiek voor vrouwen met grote cupmaten. De oprichter koos voor deze niche en implementeerde dit in zijn website. De site was direct goed vindbaar in Google en het bedrijf groeide in korte tijd.

Niche-inhoud
De keuze voor de inhoud van uw website (tekst, beeld of video) is dezelfde als die voor uw niche: specifiek en onderscheidend. Laat de inhoud aansluiten op de zoekvragen en behoeften die uw klanten op dit moment hebben. Willen ze informatie over producten of juist over het gebruik ervan? Zijn ze zich aan het oriënteren of hebben ze een concrete aankoopbehoefte? Zijn ze al bekend met uw merk of zijn ze verwezen via hun netwerk? Al deze inzichten leiden tot uw perfecte antwoord in tekst, beeld of video.

Voorbeeld 3: de Snoerboer
Een voorbeeld van deze toegevoegde waarde is de inhoud die snoerboer.nl uit Rotterdam publiceert:

  • Perfecte productomschrijvingen en duidelijke productfoto’s op de website
  • Sfeerfoto’s en een kijkje in de keuken via Instagram
  • Demonstratiefilmpjes via Youtube (gedateerd, maar goede inspiratie)

Wat is uw niche?
Word net als de 3 kleine ondernemers uit dit artikel online succesvol als ondernemer en kies voor een specifieke niche. Kijk eens naar uw best verkochte producten of verzamel de meest gestelde vragen van uw klanten van het afgelopen jaar. Ontdek met welke niche u zich als ondernemer kunt en vooral wilt onderscheiden.