x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Lokale zoekresultaten belangrijk voor uw bedrijf

Belangrijke ontwikkelingen voor u als ondernemer

Lokale zoekresultaten in Google belangrijk voor uw bedrijf 6 juli 2015 - Locatie speelt een steeds belangrijkere rol in de zoekresultaten van Google. En steeds meer consumenten zoeken via hun smartphone naar bedrijven. Ontwikkelingen die voor u als lokale ondernemer belangrijk zijn. DTG legt u uit waarom.

Ontwikkeling 1. Google’s Venice update: lokale zoekresultaten
Eén zo’n grote verandering was de zogenaamde ‘Venice’ update, deze betekent veel voor bedrijven die op locatie gevonden willen worden (bv. de kapper, het restaurant, de tandarts). Google toont sindsdien naast de normale zoekresultaten (de bekende linkjes naar websites) veel meer typen resultaten. Een voor u belangrijk type zijn de ‘lokale zoekresultaten’. Hierin worden direct uw adres en telefoonnummer getoond.

Vóór de Venice update
Gebruikers kregen alleen lokale zoekresultaten te zien als deze in de zoekopdracht een plaatsaanduiding meegaven. Denk aan een zoekopdracht zoals ‘juwelier Haarlem’. De resultaten bij Google zien er dan ongeveer zo uit:

Lokale zoekresultaten belangrijk voor uw bedrijf


Google toont direct een kaart en onder een drietal normale zoekresultaten staan de zoge-naamde ‘lokale zoekresultaten’.

Na de Venice update
Google toont ook lokale zoekresultaten voor zoekopdrachten die niet expliciet een plaats-aanduiding bevatten. Simpelweg zoeken op ‘juwelier’ levert nu dus ook al lokale resultaten en ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Lokale zoekresultaten belangrijk voor uw bedrijf

Ontwikkeling 2. Google’s Carrousel update: locaties in beeld
Deze ‘Carrousel update’ presenteert de lokale zoekresultaten zeer prominent en visueel in een soort carrousel bovenaan de resultaatpagina. Wie in New York op zoek is naar een Mexicaans restaurant krijgt bijvoorbeeld de zoekresultaten als volgt gepresenteerd:

Lokale zoekresultaten belangrijk voor uw bedrijf

Gevonden worden op locatie
Bovenstaande resultaten trekken natuurlijk de aandacht, waardoor gebruikers van Google eerder de carrousel of de kaart gebruiken dan dat ze verder scrollen naar resultaten lager op de pagina. Voor u als ondernemer is het dus ook belangrijk om ervoor te zorgen dat u verschijnt in dit type zoekresultaten. Dit kan door voor uw bedrijf een plaatspagina aan te maken via Google Places. We leggen u in het artikel ‘Hoe ben ik lokaal goed vindbaar als ondernemer?’ uit hoe u dat doet.

Ontwikkeling 3. Mobiele zoekers op locatie Steeds meer consumenten hebben een smartphone en gebruiken deze steeds vaker om te zoeken naar personen en bedrijven. In 2013 beschikte reeds 2/3 van de Nederlandse consumenten over een smartphone. Meer dan 30 procent van de zoekopdrachten bij Google kwamen van een mobiel apparaat. Google heeft via de mobieltjes vaak direct toegang tot de locatie van de eigenaar. Deze informatie gebruikt Google om relevante resultaten uit de directe omgeving te tonen. En u raadt het al: ook hier krijgen de lokale resultaten een prominente plek.

Lokale zoekresultaten belangrijk voor uw bedrijf

Voorbeeld: iemand loopt door Rotterdam en zoekt op zijn smartphone via Google naar een kapper.

Pak deze kans
Zoals u ziet is Google continu bezig om zoekresultaten steeds relevanter te maken. Lokale zoekresultaten krijgen hierdoor een prominentere plaats. Volgt u als ondernemer deze ontwikkelingen van Google en de mobiele consument, dan bent u dus nog beter vindbaar.
Direct aan de slag? Neem dan eens een kijkje bij het Netwerkprofiel.