x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Wegwijs worden in online marketing

5 stappenplan voor de startende ondernemer

online marketing 5 stappenplan20 juli 2015 - Met 15,5 miljoen internetgebruikers in Nederland zou online marketing één van de belangrijkste activiteiten moeten zijn van iedere ondernemer.

Ontwikkelingen als social media en persoonsgericht adverteren maken het voor u als startende ondernemer eenvoudiger om uw doelgroep te bereiken. Tegelijk is het ook minder makkelijk om te beslissen welke tools en platformen passen binnen uw budget. Wij maken u graag in 5 stappen wegwijs in de beginselen van online marketing. 

1. Wat is uw online autoriteit?
In tegenstelling tot de traditionele communicatiemiddelen - zoals een flyer of brochure - vraagt online marketingcommunicatie om afwisseling, actualiteit, transparantie, dialoog en persoonlijkheid. Met andere woorden: het draait al lang niet meer alleen om datgene wat u verkoopt of aanbiedt. Jamie Oliver is bijvoorbeeld bekend om zijn passie voor lekker eten, Red Bull staat voor extreme ervaringen en De Correspondent weerspiegelt een journalistiek manifest. Alle drie zijn ze zeer succesvol in de verkoop van hun product, omdat ze heel duidelijk stelling nemen in waar ze voor staan. Hiermee bouwen ze aan hun online autoriteit.

Wat is uw visie? Wie zijn de mensen achter de schermen? Waar en hoe worden uw producten gemaakt? Wat is uw kennis van de branche? Hoe onderscheidt u zich van uw concurrenten? Wat is de passie en achtergrond van u als eigenaar? Uw online autoriteit is de verzameling van al deze factoren en bepaalt wat u uitstraalt en communiceert. En in deze tijd geldt dat de combinatie van persoonlijkheid, vakkennis en transparantie een gouden trio is.

Tip: maak een woordenlijst (of een wordcloud zoals in onderstaande afbeelding) van alles wat met uw passie, uw producten of diensten, uw kennis, uzelf, uw interesses en uw sterke punten te maken heeft. Deze wordcloud kunt u op uw website plaatsen, zodat bezoekers in 1 oogopslag zien waar uw website over gaat.

Wordcloud

2. Wat weet u van uw online doelgroep?
Herkent u deze doelgroepomschrijving: ‘Man, tussen de 25-45 jaar, woonachtig in de Randstad, met een bovenmodaal inkomen en interesses als auto’s, nieuws en reizen’? Hoogste tijd om uw doelgroep beter te leren kennen. Iedereen die actief is op het web laat enorm veel informatie over zichzelf achter. Welke sociale mediaplatformen, websites en blogs bezoekt uw doelgroep, waar praat uw doelgroep over, wat is de houding tegenover uw merk of product, volgen ze concurrenten en welke interesses delen ze?

Een voorbeeld: voor een nieuw te bouwen studentencomplex Villa Mokum in Amsterdam, zochten de ontwikkelaars eerst uit waar die toekomstige studenten online actief zijn en wat ze interesseert behalve ‘wonen in Amsterdam’. De meest opvallende uitkomst was dat de ouders de uiteindelijke beslissers zijn en ze dus niet alleen de studenten moeten aanspreken, maar vooral ook de ouders als belangrijke doelgroep moeten zien.

Tip: Vraag bijvoorbeeld aan uw klanten wat zij zouden willen zien op uw website. Hoe zoekt uw doelgroep? Hoe zijn ze bij uw bedrijf terechtgekomen?

3. Wat wilt u bereiken?
Het einddoel van elke ondernemer is natuurlijk meer omzet. Staar u in online marketing echter niet blind op het verkopen van uw product of dienst. Als al uw communicatie daarop gericht is, kunt u de te bereiken doelgroep hiermee ook afschrikken. Andere doelstellingen zijn bijvoorbeeld:

  • Mijn e-maillijst verdubbelen met relevante e-mailadressen
  • Aanbevelingen krijgen van mijn belangrijkste klanten op social media
  • Gevonden worden in Google op de voor mij 5 belangrijkste zoekwoorden
  • Meer online informatie-aanvragen om het aantal telefoontjes naar mijn bedrijf te verminderen

4. Kies de juiste online kanalen en tools
Nu u weet waar uw doelgroep zich online bevindt en wat u wilt bereiken, kiest u de online communicatiekanalen en –tools die hierop aansluiten. De keuze is enorm: een website, blog of mobiele site, legio e-mailprogramma’s, steeds meer sociale mediakanalen, wel of geen QR-code en ontelbare advertentieplatformen. Kies die kanalen waar uw doelgroep zit en kies die tools waarmee u uw doelgroep bereikt. Komen uw klanten vooral via Facebook op uw website terecht? Maak uw Facebookpagina dan zo aantrekkelijk mogelijk. Zoekt uw doelgroep vooral via Google naar uw product, gebruik dan Google advertenties. Met Google Analytics kunt u erachter komen op welke woorden uw doelgroep zoekt en via welke kanalen ze op uw website terechtkomen.

Tip: zorg dat uw online kanalen elkaar versterken door ze aan elkaar te koppelen. Zorg bijvoorbeeld op uw website voor een ’vind-ik-leuk button’ waarmee bezoekers uw website via Facebook kunnen delen.

5. Maak een contentplan
Niet alleen uw doelgroep wil een goed verhaal en afwisselende content, ook Google waardeert dynamiek in al uw teksten. In tijden waarin ‘dialoog’ het toverwoord is, volstaat u niet met steeds dezelfde boodschap communiceren. Geef een kijkje in de keuken van uw bedrijf, laat enthousiaste werknemers of klanten aan het woord, deel kennis, bedenk een actie, doe verslag van events en vertel over uw producten zonder te vervallen in salespraatjes. Elk online kanaal vraagt om andere content: uw website is informatief, uw mailing speelt in op actuele ontwikkelingen binnen uw bedrijf en op Facebook plaatst u vooral afbeeldingen en filmpjes.

Tip: leg uw geplande marketingactiviteiten naast uw online kanalen. Welk kanaal en welke boodschap hoort bij welke marketingactiviteit?

Blijf scherp: monitoren en bijstellen
Uiteindelijk moeten al uw online marketinginspanningen leiden tot meer omzet en passen binnen uw budget en capaciteit. Kwaliteit gaat boven kwantiteit en zorg dat u blijft meten wat het effect is van uw activiteit: bereikt u met de door u gekozen kanalen en content de juiste doelgroep en daarmee uw marketingdoelstellingen? Houd regelmatig bij of uw boodschap wel aanslaat door bijvoorbeeld het aantal kliks in de mailing, de interactie op uw Facebookberichten of het aantal minuten dat bezoekers op uw website blijven te meten en te vergelijken. Wanneer het gewenste resultaat uitblijft, stel dan één of meer van de bovenstaande stappen bij.