x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Tips bij oplichting, waar moet u op letten?

Bescherm uw onderneming tegen acquisitiefraude

Tips bij oplichting - internetfraude1 juni 2015 - Iedere ondernemer houdt zich, op een bepaalde manier, bezig met adverteren. Helaas kunt u daardoor te maken krijgen met fraudeurs die hierin een kans zien om u veel geld afhandig te maken. Deze vorm van fraude heet acquisitiefraude en wij geven u aantal tips hoe u dit kunt herkennen en hoe u zich hiertegen kunt wapenen.

Wat is acquisitiefraude?
Acquisitiefraude wordt ook wel advertentiefraude genoemd. De fraudeur in kwestie doet zich voor als een uitgeverij, een advertentiebureau of een adviesbureau. Het begint vaak met een spookfactuur; als ondernemer ontvangt u een factuur van een organisatie voor een dienst die u nooit hebt aangevraagd en die zij ook nooit hebben geleverd. Denk hierbij aan bijvoorbeeld advertentiecontracten, vermeldingen op websites of vermeldingen in internetgidsen.

Naast spookfacturen zijn er meerdere manieren waarop fraudeurs te werk gaan. Het SAF (Steunpunt Acquisitiefraude) biedt een overzicht op basis van verschillende contactmomenten van de fraudeurs:

  • via de telefoon
  • via spooknota’s
  • via de post of e-mail
  • vanuit het buitenland
  • via een vertegenwoordiger

Een voorbeeld: beslissen op het drukste moment van de dag
Meneer Duijsen heeft een elektrozaak. Hij adverteert in de plaatselijke krant, in de gemeentegids en via het internet. Terwijl hij druk is met zijn klanten te woord staan, krijgt meneer Duijsen een telefoontje van een bedrijf wat zijn klantgegevens wil controleren voor de bestaande advertentie waar al voor betaald is. Meneer Duijsen hoeft alleen maar de fax, die toegezonden is, te ondertekenen en terug te sturen. De druk bezette ondernemer gelooft de man aan de telefoon. Zodra het malafide bedrijf zijn handtekening binnen heeft, is er een overeenkomst gesloten en is meneer Duijsen veel geld kwijt aan een  ondermaatse advertentie.

Bescherm uw bedrijf: 3 tips
Om uw bedrijf te kunnen beschermen, moet u weten waar u op moet letten en wat u kunt doen. De KvK en het SAF hebben hier beiden een aantal richtlijnen voor opgesteld, wij verwerkten deze tot een aantal praktische tips:

1. De kleine lettertjes
Ontvangt u een brief? Lees altijd de kleine lettertjes in iedere twijfelachtige brief of factuur. Daarin staat vaak vermeld dat het bijvoorbeeld niet om een factuur gaat maar om een aanbieding of offerte. Zet daarom nooit zomaar uw handtekening, zeker niet totdat u een voorbeeldexemplaar heeft ontvangen van een advertentie.

2. Advertentiebeleid
Zorg dat iedereen binnen uw bedrijf dezelfde werkwijze hanteert en op de hoogte is van de gevaren. Stel bijvoorbeeld een duidelijk advertentiebeleid op met een afgebakend budget. Bewaar daarnaast alle kopieën van gemaakte afspraken, zoals advertenties, registraties en abonnementen.

3. Telefoonbeleid
Stel iemand binnen uw bedrijf verantwoordelijk voor het afhandelen van telefoontjes. Zo voorkomt u onduidelijkheid en misleiding met niet gemaakte eerdere afspraken of beloftes. Wees de fraudeur te slim af door de telefoongesprekken op te nemen. Zo kunt u bij bezwaar de oplichter confronteren met wat er gezegd en afgesproken is. Doe verder geen mondelinge toezeggingen aan de telefoon.

Toch opgelicht! En nu?
Wat een pech! U bent succesvol belaagd door een fraudeur en hij wil u geld afhandig maken. U kunt een aantal dingen doen om de overeenkomst ongedaan te maken:

  • Bekijk de algemene voorwaarden van de opdracht en zoek uit of u nog onder de overeenkomst uit kunt komen.
  • Reageer door middel van een brief en laat weten dat u het niet eens bent met de koop. De KvK heeft goede voorbeeldbrieven om hiervoor te gebruiken.

Om in de toekomst blijvend en met alle ondernemers een vuist te kunnen maken tegen oplichters is het verstandig om aangifte te doen bij de politie van oplichting. Daarbij biedt SAF juridische ondersteuning bij oplichting. U kunt er fraude melden, terecht voor een overzicht van spooknota’s, waarschuwingen en voorbeelden van andere bureaus.

Ook DTG heeft in het verleden te maken gehad met fraudeurs die dergelijke facturen verstuurden. We verzamelden voorbeelden van een spookfactuur en extra tips waar u op kunt letten om de echtheid van een factuur te herkennen.