x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Welkom in de webshop

Wat beweegt uw klant?

Welkom in de webshop17 augustus 2015 - Wie online op zoek gaat naar bijvoorbeeld een nieuwe telefoon of via het internet een vakantie wil boeken, komt al snel tot de conclusie dat de ene webshop de andere niet is. De een heeft een handige manier om snel en doeltreffend het assortiment te bekijken, terwijl de ander juist uitblinkt in een gladde en duidelijke manier van afrekenen.

Maar wat zorgt er nu voor dat een webshop goed werkt? We bekijken een aantal aspecten aan de hand van de zogenaamde 'customer journey': de fases die een klant doorloopt in de aanloop naar, tijdens en na afloop van het aanschaffen van een product in uw webshop.

Fase 1: Aandacht
Als niemand uw webshop kent, zal het geen storm lopen. Online geldt dezelfde regel als offline: u wilt uw winkelende doelgroep naar uw winkel krijgen. Niet iedere potentiële klant weet in 1 keer uw webshop te vinden, dus probeert u de aandacht van uw doelgroep op meerdere manieren te pakken te krijgen. Bijvoorbeeld door te adverteren op Google (SEA) of door uw website te optimaliseren voor zoekmachines (SEO).

Fase 2: Overweging
Uw doelgroep weet dat u bestaat, maar overweegt ze ook bij u te gaan kopen? Offline, maar ook online wordt deze overweging vaak beïnvloed door vrienden en bekenden die uw winkel al kennen. Geef uw klanten dus de mogelijkheid gemakkelijk hun ervaringen én uw producten te delen via de sociale mediakanalen die zij het liefst gebruiken. Plaats bijvoorbeeld een zogenaamde 'share'-knop bij uw productfoto’s, zodat die heel eenvoudig door kunnen worden geplaatst op Facebook en Twitter.

Fase 3: Evalueren
Uw doelgroep overweegt met u in zee te gaan, maar bent u wel de beste aanbieder? Vergis u niet in het aantal potentiële klanten dat de naam van uw product rechtstreeks in de zoekbalk van vergelijkingswebsites plakt. Zorg dus dat u goed vermeld staat op bijvoorbeeld www.kieskeurig.nl of www.beslist.nl en houd in de gaten wat er daar over uw bedrijf of producten wordt gezegd. Dat laatste geldt trouwens ook voor ervaringen met uw producten die op social media worden gedeeld. Als u snel en eerlijk reageert op een negatieve mening, heeft u een reële kans deze af te zwakken of zelfs om te buigen in een positief bericht.

Fase 4: Aanschaffen
De kogel is door de kerk: het product wordt aangeschaft. Hoewel dit de minst gevoelige fase lijkt, bestaat er nog steeds een kans dat uw klant afhaakt. Bijvoorbeeld doordat hij niet op zijn favoriete manier kan betalen (veel iPad gebruikers hebben liggend op de bank geen creditcard of bankpas bij de hand) of omdat de bestelprocedure niet duidelijk gecommuniceerd wordt. Neem een voorbeeld aan bol.com waar u kunt kiezen uit bezorgen of afhalen, acceptgiro, creditcard of iDeal en bovendien na het betalen een duidelijke samenvatting krijgt van de levertijd en bestelstatus. Slim: in de orderbevestiging krijgt de nieuwe klant ook de gelegenheid zijn aankoop te delen via social media. Waarmee de overweging van andere nieuwe klanten weer positief wordt beïnvloed.

Fase 5: Ervaring
Sommige ondernemers denken dat na de verkoop de buit binnen is, maar vooral bij een webshop is niets minder waar. Juist zodra uw product bij de klant thuis belandt, bepaalt deze zijn oordeel. Electronica-specialist Coolblue pakt deze kans nog voor het product gebruikt wordt. Op de doos geeft Coolblue bijvoorbeeld tips over wat de klant na het uitpakken met de doos kan doen. Op de doos bevindt zich ook een kaartje dat u kunt uitknippen om de buren die het pakket voor u in ontvangst hebben genomen te bedanken. En er is regelmatig een wedstrijd uitgeschreven om de opvallende verzenddoos nog meer aandacht te geven.

Fase 6: Loyaliteit
Eenmaal klant = altijd klant? Niet als u geen goed product levert natuurlijk. Maar ook niet als u de relatie verwaarloost die u met uw klant bij de koop bent aangegaan. Zorg dus voor een goede klantenservice en reageer actief op vragen of opmerkingen over uw product op social media. Of geef zelf ideeën en tips geeft over het gebruik van uw producten, bestaande klanten worden al snel loyale klanten. En kunnen zij op hun beurt weer voor aandacht en een positieve overweging zorgen bij nieuwe klanten.

Tot slot
Is inspelen op alle aspecten van deze customer journey hét recept voor een succesvolle webshop? Helaas is het niet zo simpel. Iedere (potentiële) klant kan een ander pad bewandelen. De een zal uw product intensief vergelijken met dat van uw concurrent, terwijl de ander deze fase overslaat omdat hij bij zijn overweging al volledig is overtuigd door vrienden of bekenden. Stel uzelf daarom regelmatig de vraag: welke ‘reis’ hebben mijn klanten afgelegd en binnen welke fase wil ik mij onderscheiden van de concurrentie?