x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Uw werknemers inzetten als handige marketingtool

Laat uw interne promotors voor u spreken

Uw werknemers als uw grootste marketingtool20 maart 2015 - Elke ondernemer die de invloed van online begrijpt, heeft voor zijn merk of bedrijf minstens één of meerdere domeinnamen geregistreerd, en is als bedrijf vertegenwoordigd op de belangrijkste sociale mediakanalen. Met goede campagnes, content en referenties van trouwe klanten groeit het aantal bezoekers, fans en volgers en zo dragen de online bedrijfsprofielen hun steentje bij aan uw bedrijfsdoelstellingen. Goed bezig. Maar denkt u ook aan uw meest waardevolle marketingtool? In dit artikel leest u hoe u uw werknemers inzet als promotors van uw bedrijf.

Passie en bereik: een gouden combinatie
Uw werknemers en collega’s zijn degenen die elke dag gepassioneerd met uw producten, diensten, processen en klanten werken. En elke werknemer is tegelijk één van die 9 miljoen facebookers, 3 miljoen twitteraars of 4 miljoen linkedinners in Nederland. Een gouden combinatie; betere ambassadeurs bestaan er eigenlijk niet. Deze hooggewaardeerde werknemers verdienen een mooie titel: ‘interne promotors’.

De voordelen van interne promotors
Bent u een werkgever die facebooken en twitteren tijdens werk verbiedt, bedenk dan eens het volgende:

  • Een werknemersprofiel wordt ervaren als betrouwbaarder dan een (commercieel) bedrijfsprofiel. Wist u dat een persoonlijke post 70% meer waarde heeft dan een post vanaf een bedrijfsprofiel? (Bron)
  • Linkedinners hebben gemiddeld 250 connecties. Facebookers gemiddeld 300 vrienden. Elke werknemer die ook namens uw bedrijf actief is op LinkedIn of Facebook vergroot dus direct uw potentieel bereik.
  • Uw werknemers zijn waarschijnlijk al lang actief op platformen waar u met uw bedrijf mogelijk nog geen profiel hebt, zoals op Instagram, Pinterest, Google+ of Tumblr.
  • Om via uw Facebook bedrijfspagina uw huidige of nieuwe fans te bereiken, moet u altijd betalen. Kiest u voor promotie via de persoonlijke Facebookprofielen van u en uw werknemers; dan is dat bereik gratis.
  • Via fora, de hashtag #dtv (#durftevragen) en sites als goeievraag.nl of fok.nl stellen honderdduizenden Nederlandse consumenten dagelijkse vragen. Vaak over praktische zaken, producten, locaties en persoonlijke ervaringen. Wie beter dan uw technicus, uw trainer, uw ontwerper of uw verkoper kan specifieke vragen het beste beantwoorden?

Kortom: door interne promotors te laten praten over uw bedrijf via hun vertrouwde online kanalen, vergroot u automatisch uw zichtbaarheid en bereik.

Een voorbeeld uit de praktijk
Van receptioniste tot sportcoach en fysiotherapeut; dat zijn de mensen waar elke klant van Sportmedisch Centrum Fysiomed mee te maken heeft. Zij zijn letterlijk het gezicht van Fysiomed. Niet alleen binnen de praktijk, sinds kort ook via Facebook. De werknemers dragen actief een steentje bij aan een grotere zichtbaarheid van Fysiomed en dat werpt zijn vruchten af. Neem bijvoorbeeld de post over de verhuizing en reken even mee.

Uw werknemers als uw grootste marketingtool

De waarde van Fysiomed's interne promotors
Dit creatieve verhuisbericht van Fysiomed werd 48x gedeeld door voornamelijk werknemers van Fysiomed. Daarmee bereikte Fysiomed (48x gemiddeld 300 vrienden =) 14.400 potentiële klanten. Dat is 13x zo veel als hun eigen fanbase (1.105 fans) groot is.

Maar dat is nog niet alles. Elke ‘share’ leverde weer reacties en likes op van het netwerk van de werknemer. Neem bijvoorbeeld Fysiomed’s Wouter; hij deelde de post en kreeg alleen al 41 likes en 6 reacties. Daarmee bereikte hij met zijn share alweer (47x gemiddeld 300 =) 14.100 mensen op Facebook. 

Plan uw updates in op de momenten dat uw volgers online zijn

Faciliteer en waardeer uw ambassadeurs
Volgt u het nog? Hoeft niet, als u maar inziet dat de waarde van betrokken werknemers op social media enorm groot kan zijn. Om die werknemer te activeren, zijn wel een paar dingen noodzakelijk:

  • Goede content. De video uit het voorbeeld is natuurlijk goud, want elke medewerker is trots op de nieuwe locatie. Maar scroll eens door de overige berichten; bijna alle content wordt regelmatig door werknemers gedeeld.
  • Richtlijnen. Maak duidelijk wat u als bedrijf wilt uitstralen, wat de spreektaal is, wanneer iemand zelf op een klacht mag reageren of deze moet melden, enzovoorts. Let op: u kunt uw werknemers niets verplichten of verbieden, maar wel bewustwording creëren en goede afspraken maken.
  • Begeleiding. Niet elke werknemer is even handig in het gebruik van social media. Als u ze wilt inzetten als promotor, leer ze dan ook de kneepjes van het social media vak.
  • Champions. Begin met de naturals; diegenen die al namens uw bedrijf actief zijn, die social media begrijpen en die een relevant netwerk hebben. Geef hen een podium en ze ontpoppen zich niet alleen tot promotors naar buiten, maar ook tot promotors voor uw overige werknemers; die raken zeker weten geïnspireerd.
  • Meet de invloed die uw werknemers hebben en deel de resultaten. Dat kan via Google Analytics en social media monitoring tools.
Uw meest waardevolle marketing instrument blijkt geen moeilijke marketingtool, maar uw trouwe werknemers. Door hen in te zetten voor de promotie van uw bedrijf, zorgt u met een klein budget voor een groot bereik!