x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Zelf aan de slag met e-mailmarketing

En maak jezelf bekend en vertrouwd bij klanten


21/12/15 - Voor consumenten overgaan tot het bestellen van een product online, hebben zij vaak al voldoende uren besteed aan het zoeken en vergelijken van aanbieders. Voor klanten daadwerkelijk overgaan tot een aankoop, is vertrouwen nodig. Met e-mailmarketing maakt u uzelf bekend en vertrouwd bij die potenti
ële klanten. Met dit stappenplan gaat u zelf eenvoudig aan de slag met e-mailmarketing.

Geen nut maar noodzaak
Via een digitale nieuwsbrief kunt u uw kennis en kunde delen; u kunt uzelf expert tonen op uw vakgebied en service verlenen. Door dat consequent te doen met een focus op de kwaliteit van de inhoud, creëert u vertrouwen in uw bedrijf. Uit onderzoek is gebleken dat 42% van de klanten die geabonneerd is op uw nieuwsbrief eerder voor u kiest dan voor uw concurrenten wanneer ze op het punt staan om iets te kopen*. E-mailmarketing is daarmee dus geen nut, maar noodzaak voor iedere ondernemer.

Stappenplan voor effectieve e-mailmarketing

1.     Kiezen van een e-mailprogramma

Een digitale nieuwsbrief professioneel en efficiënt versturen begint bij het kiezen van een goed e-mailprogramma. Er zijn meerdere aanbieders met programma’s waarbij u vooraf uw e-mailberichten kunt inplannen. Met meer dan 9 miljoen gebruikers is MailChimp de bekendste. Maar ook Aweber wordt gewaardeerd door veel ondernemers.

De meeste aanbieders hebben gratis instappakketten voor een beperkt aantal e-mailadressen. Zo biedt MailChimp een gratis pakket aan tot 2.000 e-mailadressen. Onderzoek vooraf goed welk pakket voor uw bedrijf het beste werkt; er zijn meer afwegingen te maken dan alleen prijs. Denk aan toekomstige groei van uw bedrijf en het eventuele overzetten van uw kostbare e-mailadressen naar een andere provider.

2.     Verdiepen in de Nederlandse wetgeving e-mailmarketing

Er is een strikte regelgeving in Nederland voor commercieel e-mailverkeer. Zo mag u niet zomaar iedereen e-mailen, maar moet er vooraf een bepaalde relatie met de ontvanger zijn. Verdiep u hierin, want bij het niet opvolgen van de regelgeving kunt u een boete tegemoet zien en ergert u uw abonnees (uw potentiële klanten dus). Op de website van DDMA (Dutch Dialogue Marketing Association) leest u alles over deze wetgeving. Netjes omgaan met de regelgeving zorgt voor extra vertrouwen in uw bedrijf.

3.     Aanleggen van een goede e-maillijst

Voor effectieve e-mailmarketing is een goede e-maillijst een basisvoorwaarde. Zonder goede adressen geen goede resultaten. Begin direct met het aanleggen van een e-maillijst, al is dat vanaf vandaag in Excel als u nog geen e-mailprogramma gebruikt. Er zijn veel manieren om uw lijst met e-mailadressen snel uit te breiden:

  • Maak op uw website een formulier aan waar bezoekers zich kunnen inschrijven voor uw nieuwsbrief. Voorkom daarbij foute e-mailadressen door 2 keer om het e-mailadres te vragen.
  • Geef iets weg dat waarde heeft voor uw bezoekers in ruil voor een naam en e-mailadres. Dat kan een cadeautje zijn, maar ook iets inhoudelijks als een artikel, e-book of een whitepaper waarin u uitgebreid uw kennis deelt. Communiceer deze weggevers prominent op uw website. Een goed voorbeeld vindt u op de website van De HuishoudCoach: voor bezoekers het e-book kunnen downloaden, moeten ze hun e-mailadres invullen.
  • U kunt een deel van uw website (bijvoorbeeld met diepgaande kennis) beschikbaar maken voor ‘alleen leden’; een registratie met naam en e-mailadres is dan nodig voor toegang daartoe.
  • Start met bloggen en bied lezers bij iedere blogpost de mogelijkheid om zich in te schrijven voor uw nieuwsbrief.
  • Maak filmpjes waarin u mensen voorziet van tips of geef webinars waarin u kennis deelt en adviezen geeft. U doet dit uiteraard in ruil voor een naam en e-mailadres.
  • Maak gebruik van de ‘Tell a friend’ functie. Hiermee kunnen uw abonnees het e-mailadres van een bekende opgeven bij wie ze uw website willen aanbevelen.

4.     Waardevolle content makkelijk toegankelijk maken

Creëer waardevolle content voor uw doelgroep. Verplaats u in uw lezers. Wat willen zij graag weten, en niet ‘wat wilt u graag vertellen’. Houd het kort en bondig en maak de inhoud van uw nieuwsbrief aantrekkelijk en luchtig met foto’s, video’s of illustraties. In de praktijk blijkt vaak dat hoe langer de nieuwsbrief, hoe meer afhakers en niet-openers deze kent. Houd hier dus rekening mee bij het schrijven. Weet u niet zeker wat uw doelgroep wilt lezen? Vraag het hen! Bijvoorbeeld via een korte vragenlijst (poll) op social media of gewoon op uw website.

5. Kies het juiste onderwerp
Heel belangrijk is de onderwerpregel van uw nieuwsbrief, die helder en krachtig de inhoud van de nieuwsbrief moet verwoorden en tot de verbeelding van de lezer moet spreken. Dus liever ‘5 Tips voor de mooiste vakantiehuizen’ dan ‘Overzicht vakantiehuizen.’ Houd ook rekening met het goed kunnen openen en lezen van uw nieuwsbrief op de smartphones en tablets van uw abonnees. Ruim 45% van de e-mails wordt vandaag de dag geopend op een mobiel apparaat. Dat blijkt uit de E-mail Benchmark 2015, waarin trends en ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing worden besproken. U ziet hier ook direct een goed voorbeeld van het ontvangen van het uitgebreide rapport in ruil voor uw naam en e-mailadres.

Aan de slag
Help geïnteresseerden te kiezen voor u en ga aan de slag met e-mailmarketing. De conversie van uw bezoek zal er aanzienlijk door verbeteren. Maak uzelf dus bekend en bemind. Veel succes!

*E-mail Benchmark, 2015