x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Infographics

De voordelen van een infographic

Infographics23 maart 2015 - In ons artikel over visuele content komen ze al kort ter sprake: infographics. In dit artikel gaan we wat dieper in op deze steeds populairder wordende illustraties. Wat zijn infographics nu precies? Hoe worden infographics meestal gebruikt en zou die manier ook ú wat kunnen opleveren?

Of pakt u het anders aan? Kunt u infographics gewoon simpel zelf maken of heeft u een expert nodig? Hoewel het erg verleidelijk was deze informatie in een infographic te zetten, zetten we in een paar alinea's tekst de antwoorden op deze vragen op een rij. Vanzelfsprekend wel met een aantal voorbeelden.

Wat is een infographic? 
Het woord 'infographic' is samengesteld uit 'information' en 'graphic'. Simpel gezegd is een infographic dus een grafische weergave van informatie. Effectief, omdat ons brein beter is in het opnemen van beelden dan woorden. Een ouderwets staafdiagram is een mooi voorbeeld: een paar eenvoudige gekleurde balken geven net zo veel informatie als een flinke lap tekst.

Tegenwoordig wordt deze 'grafische informatie' vaak nog veel mooier vormgegeven. Denk daarbij bijvoorbeeld aan iconen en/of foto's die op het onderwerp worden afgestemd en kleuren en lettertypes die aansluiten op uw huisstijl. Pijlen, verklarende teksten en kleurvlakken brengen bovendien een logische structuur aan in de informatie. Daarmee zijn infographics een stuk leuker dan het 'saaie' staafdiagram en kan ook nog complexere informatie snel duidelijk gemaakt worden.

Inforgraphics staafdiagram ijsverkoop 
Een staafdiagram over ijsverkoop 


Infographics voorbeeld ijsverkoop
Infographic over ijs, favorieten, wereldwijde consumptie en consumenten

Waar kunt u een infographic voor gebruiken?

Infographics worden vaak gebruikt om resultaten van een onderzoek te laten zien. Internet marketeers zijn dol op infographics en maken er regelmatig gebruik van. Welke mensen gebruiken dat nieuwe koffiezetapparaat, wanneer gebruiken ze het en hoeveel anderen hebben zij er via Facebook over verteld? Hoewel de meeste Nederlandse infographics met onderzoeksresultaten te maken hebben, zijn er veel meer soorten informatie die u met een infographic aantrekkelijk en begrijpelijk kunt maken. Een aantal voorbeelden:

  • Instructie infographics
    Laat met een infographic zien hoe uw product gebruikt of in elkaar gezet moet worden. Eigenlijk net als de bekende bouwinstructies van Lego en de montagetekeningen van Ikea-meubelen.
  • Proces infographics
    Gebruik een infographic om te laten zien hoe u doet wat u doet. Zelfs (of juist) als u bijvoorbeeld chocoladekoekjes maakt.
  • Persoonlijke infographics
    Waarom zou u uw werkervaring, interesses en karaktereigenschappen in een klassiek CV zetten als u er ook een persoonlijke infographic van kunt maken?
  • Visueel persbericht
    Veel persberichten gaan over resultaten van onderzoeken. Een goede reden om een infographic mee te sturen, zoals bijvoorbeeld verffabrikant Sikkens deed.

Hoe maakt u een infographic?
Net als bij het maken van een website komen ook bij het maken van infographics twee dingen bij elkaar: welke informatie wilt u geven en hoe geeft u dat vorm? Het voordeel van het inschakelen van een professional is natuurlijk de ervaring en de kwaliteit. Als u zelf een poging wilt wagen, zijn er ook een aantal opties; piktochart.com, easel.ly en infogr.am zijn online tools waarmee u gratis of voor een klein bedrag (maar dan wel met meer mogelijkheden) zelf een infographic kunt maken. Een aantal van deze tools verwerken cijfers die u invoert zelfs automatisch tot grafieken of andere grafische elementen. Er zijn ook verschillende infographic-templates voor Photoshop in omloop, alleen moet u dan wel zelf het rekenwerk doen. 

Hoe u ze ook maakt: infographic kunnen juist die saaie, soms lastig te vertellen informatie tot blikvanger van uw website maken.