x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Op zoek naar uw echte Facebook fans

Tips om de betrokkenheid te vergroten

Op zoek naar uw echte Facebook fans
20 april 2015 - De jacht op Facebook fans lijkt met bijna 9,2 miljoen Nederlandse leden onuitputtelijk. Steeds meer ondernemers lanceren een eigen Facebookpagina en roepen zo hard mogelijk: ‘Like onze pagina en win!’ of ‘Deel deze aanbieding & win!’. Deze zogenoemde ‘Like & Win acties’ hebben maar één doel: zoveel mogelijk fans.

Vaak met succes, want wie wil er nou niet iets winnen. Maar is die like voor een mooie prijs ook een echte fan van uw bedrijf? En zorgen al die nieuwe fans voor meer omzet of meer naamsbekendheid? Hoogste tijd voor wat gezond verstand tussen al het Like-geweld.

Wat is eigenlijk een echte fan?
Volgens het Nederlands woordenboek luidt de definitie ‘enthousiaste bewonderaar’. Een fan is dus iemand die enthousiast is over dat wat u levert. Zo heeft zanger Jan Smit ruim 200 duizend enthousiaste bewonderaars op Facebook. Hiervan passen de 15.000 grootste fans in Ahoy. Pas deze 10% rekensom eens toe op uw eigen doelstelling. Als u 25 trouwe klanten wilt, weet u dan hoeveel relevante Facebook fans u nodig heeft?

Op zoek naar uw ambassadeurs
Onder uw fans bevonden zich klanten en potentiële klanten. Een betrokken klant met een positieve ervaring is een ambassadeur. Een offline ambassadeur herkent u eenvoudig: hij draagt nieuwe klanten aan, neemt meerdere producten of diensten af en vertelt anderen over uw dienst of product. Een Facebook ambassadeur herkent u net zo eenvoudig: hij reageert regelmatig op uw berichten, deelt uw foto’s met zijn Facebook vrienden en beantwoordt vragen van andere fans. Deze mond-tot-mond reclame heeft via Facebook echter een veel groter effect dan op een verjaardagsfeestje, want op Facebook luisteren honderden mensen mee. Reden genoeg dus om uw ambassadeurs op uw Facebookpagina te activeren:

  1. Breng uw Facebook ambassadeurs in kaart en attendeer uw offline ambassadeurs op uw Facebookpagina. Dit kan door ze een mail te sturen, via een flyer op de toonbank of tijdens een persoonlijk gesprek.
  2. Geef uw ambassadeurs een podium op uw Facebookpagina. Vraag als financieel adviseur naar hun goede financiële voornemens, laat ze als trainer reageren op een stelling, plaats als kapper een foto van het resultaat of vraag als bakker hun favoriete broodmoment. Plaats deze verhalen op uw Facebookpagina en uw ambassadeurs doen de rest!

Een goed voorbeeld is webshop Fooshz. Een klant die de moeite neemt om haar aankoop via Twitter of via mail te delen, krijgt extra aandacht op de Facebookpagina:

Voorbeeld Foosh Facebook fans

Geef het antwoord op de meest gestelde vragen
Mensen die om welke reden dan ook betrokken zijn bij uw producten of dienstverlening, hebben vragen. Hoe verzorg ik gekleurd haar? Wat zit er in speltbrood? Hoe maak ik mijn huis winterklaar? Hoe ontlucht ik mijn verwarming? De zoektocht naar het juiste antwoord speelt zich meestal online af. Met een juist en volledig antwoord wint u de aandacht en creëert u vertrouwen. Wees de meest gestelde vragen een stapje voor en geef via uw Facebookpagina alvast de antwoorden. Door bijvoorbeeld:

  • elke week een meest gestelde vraag uit te lichten en beantwoorden
  • instructievideo’s op te nemen en wekelijks te plaatsen
  • wekelijks praktische tips of ‘wist-u-datjes’ te delen

Een goed voorbeeld geeft Itho Daalderop. Zij posten regelmatig een ‘ID-tje’ als handige tip voor hun fans. Via hun YouTubekanaal plaatsen ze regelmatig een instructievideo op Facebook, zoals ‘Tomaten ontvellen met de 3-in-1 kraan uit onderstaand voorbeeld:

Voorbeeld Itho Daalderop Facebook fans

Authenticiteit versus loyaliteit
Een echte fan is betrokken en wil graag contact met u. Facebook is net als vele andere sociale mediakanalen een uitstekend middel om van uw fans ambassadeurs te maken. Een grote succesfactor in het contact met uw fan is authenticiteit: alleen wanneer u ‘echt’ bent, wint u vertrouwen en bouwt u aan loyaliteit. Het boeien en binden is op social media niet anders dan in het echte leven.