x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Pinterest

Producten verkopen via een online prikbord

2 april 2015 - Pinterest, misschien heeft u er al eens van gehoord en zich afgevraagd wat u er als ondernemer mee kunt. Het is een relatief nieuw sociaal netwerk en vooral populair onder vrouwen. Dit digitale prikbord waar wereldwijd miljoenen mensen beelden verzamelen is sterk in opkomst en heeft vooral veel potentie voor de retailondernemer. Hoe? We leggen het u uit.

Wat is Pinterest?
Pinterest is een sociaal netwerk afkomstig uit de Verenigde Staten en wordt steeds populairder in Nederland. Het wordt voornamelijk gebruikt voor het zoeken en delen van mooie en inspirerende beelden. Favoriet zijn beelden van producten en van voedsel (maaltijden). U kunt het zien als een online prikbord waar gebruikers heel eenvoudig eigen foto’s of plaatjes vanaf websites kunnen ‘pinnen’ (bewaren) op hun ‘pinboard’. Met als doel verzamelingen aan te leggen van dingen die ze mooi vinden of willen hebben.

Zo’n pinboard ziet er bijvoorbeeld zo uit:


Afbeelding: Pinboard van ondernemer
juweliersplein.nl

Waarom Pinterest?
Pinterest groeit enorm in populariteit. Wereldwijd zijn er zo'n 151 miljoen miljoen actieve gebruikers en maandelijks. Het overgrote deel is vrouw (circa 80%), maar het aantal mannen groeit. Zo wordt Pinterest bijvoorbeeld veel gebruikt voor inspiratie voor nieuwe kleding, recepten en woonaccessoires. Op de pinboards van deze potentiële kopers worden favoriete producten door de dames verzameld voor latere aankoop en met elkaar gedeeld.

In Nederland hebben 1,4 miljoen Nederlanders Pinterest op hun smartphone staan. Dat is een grote groep potentiële kopers dus. En als u deze groep wilt bereiken met uw productaanbod kan Pinterest een grote kans zijn.

Wat kunt u ermee?
Er zijn grofweg twee manieren om Pinterest in te zetten en uw producten te promoten onder uw doelgroep:

  • zelf een pinboard aanmaken en gaan ‘pinnen’
  • de producten op uw website of webshop voorzien van een ‘pin button’

Een eigen Pinterest pagina
In het eerste geval maakt u zelf een account aan op Pinterest en plaatst u zelf mooie beelden van bijvoorbeeld uw producten op uw pinboards. Webshop Wakiwi doet dit ook voor de verkoop van haar producten voor kinderen.

De uitdaging is om zoveel mogelijk mensen met uw foto’s te bereiken. Dat kan door zoveel mogelijk volgers te krijgen die uw pins vervolgens te zien krijgen. Zodra mensen uw pin zien, kunnen ze een aantal dingen doen:

  1. Uw foto (pin) liken. de foto wordt dan toegevoegd aan hun favorieten.
  2. De foto (pin) ‘repinnen’ op hun eigen pinboard. Ze bewaren dus uw foto en delen deze met hun eigen netwerk.
  3. De foto (pin) kan ook breder door hen worden gedeeld. Bijvoorbeeld per mail of via andere sociale media, zoals Facebook en Twitter.
  4. Doorklikken op de foto naar bijvoorbeeld de gerelateerde productpagina van uw website.

Gebruikers die via een pin doorklikken naar uw website en een aankoop doen, staan erom bekend grotere bedragen te besteden dan de gemiddelde bezoeker van uw website. In onderstaand voorbeeld van Wakiki is de kleurrijke knuffelolifant 8x opnieuw gepind en 2x toegevoegd als favoriet.

Pinbuttons op uw website
Een tweede manier om Pinterest te gebruiken is om op uw eigen website de productfoto’s te voorzien van een zogenaamde ‘pin button’. Dit maakt het voor de bezoekers van uw website heel eenvoudig om uw producten op hun eigen pinboard te pinnen. Op die manier bewaren ze uw producten voor eventueel een latere aankoop, en delen ze uw producten met hun netwerk.

Goed om te weten!
Van de Pinterest gebruikers die een foto pinnen, gaat 43% later over tot aankoop van dit product.

Conclusie
Bent u een retailondernemer die producten verkoopt met een sterk visueel aspect? Overweeg dan zeker om Pinterest in te zetten om meer zichtbaarheid onder uw doelgroep te krijgen. Bedenk dat met name de vrouwen zeer actief zijn in het verzamelen en delen van producten via dit kanaal.