x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Bezwaar tegen social media

3 hardnekkige aannames onder ondernemers

1 februari 2016 - Er zijn in Nederland nog veel ondernemers die de stap naar social media niet hebben genomen. Een gemiste kans, want bijna elke Nederlander is inmiddels bereikbaar via één of meerdere sociale mediakanalen. De beslissing om de stap te blijven uitstellen, is vaak gebaseerd op aannames, welke weer gebaseerd zijn op het ontbreken van de juiste kennis. DTG voorziet de 3 meest gehoorde aannames van een overtuigend weerwoord.

Aanname 1: Ik heb niks te vertellen
Met stip de meest gedeelde aanname onder ondernemers en dikke kans dat ook u wel eens zegt: ‘Niemand vindt mijn berichten interessant’ of ‘Ik ben helemaal geen sexy merk’. En de echte volhouder probeert nog ‘Ik kan helemaal niet schrijven’. Van accountant tot glazenwasser en van restauranteigenaar tot schilder; iedereen heeft een verhaal. Geef maar eens antwoord op de volgende vragen:
  • Wat gebeurt er binnen uw vakgebied aan trends, nieuws en ontwikkelingen?
  • Hoe ziet uw week of die van een collega, trouwe klant of goede partner eruit?
  • Wat zijn uw learnings als ondernemer?
  • Welke kennis kunt u allemaal delen via een tip van de week?
  • Welke klanten zet u in het zonnetje als klant van de week?
  • Wat inspireerde u vanuit een blad, internet, tv, de straat of uit een gesprek?
  • Bezoekt u events, beurzen of wedstrijden?
Uw inspiratiebronnen, werknemers, klanten en uw kennis geven uw volgers een waardevol kijkje in uw ondernemers-keuken. En wie geen vlotte pen heeft, zegt het met foto’s.

Aanname 2. Mijn doelgroep zit niet op social media
Herkent u zich in de volgende gedachte: ‘Mensen twitteren alleen maar over hun kopje koffie, bord spaghetti of de dagelijkse file’. Of deze: ‘Social media is alleen voor jonge mensen’. Cijfers zijn het beste medicijn tegen aannames. Volgens NewCom Research gebruikt 9 op de 10 Nederlanders social media en is elke leeftijdsgroep vertegenwoordigd.

Afbeelding kennisartikel 

Wist u dat consumenten juist hun social media netwerk gebruiken voor advies over producten en leveranciers? En dat uw klanten niet u of uw klantenservice bellen met een vraag, maar deze aan de social community stellen? Blader als bakker eens door de lokale broodtweets voor de broodnodige inspiratie. Bent u accountant, beantwoord dan actief belastingvragen. Een nieuwsgierige ondernemer ontdekt al snel een bron van content ideeën en tips om over te schrijven.

Aanname 3. Het levert niks op
Tot slot de hardnekkigste aanname: social media levert niets op. Als ondernemer weet u als geen ander dat klanten werven, tevreden stellen en behouden veel tijd en aandacht kost. Het grote verschil is dat deze klanten nu bijna allemaal online bereikbaar zijn en u diezelfde klantenwerving en -binding grotendeels naar social media kunt verplaatsen. Met daarbij twee grote voordelen:

1. U bereikt uw klanten met weinig middelen op grotere schaal. Weeg de kosten voor een Facebookadvertentie maar eens op tot een advertentie in de lokale krant. De Facebookadvertentie kunt u richten op lokatie, interesse, leeftijd et cetera. En u betaalt alleen voor degene die op uw advertentie klikt of deze bekijkt. De advertentie in de lokale krant heeft een vaste prijs, ongeacht wie u ermee bereikt.

2.    U heeft direct inzicht in de resultaten van uw social activiteiten. Via de statistieken van bijvoorbeeld Twitter, Facebook en LinkedIn ziet u precies hoeveel mensen u bereikt, wie u bereikt, waar ze wonen, wanneer ze online zijn, met wie ze uw berichten delen et cetera. En gebruikt u ook Google Analytics? Dan ziet u precies wie er vanuit uw Facebook post over een nieuw product doorklikt naar uw website en een bestelling plaatst. Hoe vaak krijgt u deze inzichten van de lokale krant waarin u adverteert?

Het belangrijkste advies: bekijk de mogelijkheden en potenties van social media met uw ondernemers pet op en zet daarbij de persoonlijke bezwaren overboord. U zult zien: de wereld van social media ziet er ineens heel anders uit. Maak de stap goed voorbereid en raadpleeg onze kennisartikelen over social media.