x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Social media op de werkvloer

Maak afspraken met uw werknemers

Social media op de werkvloer9 maart 2015 - De sociale media platformen Twitter, Facebook en LinkedIn zijn u vast bekend. Nederlanders besteden gemiddeld zo’n 7 uur per week op sociale mediakanalen en dat is natuurlijk niet alleen maar buiten werktijd.

Veel werkgevers en werknemers weten nog niet hoe ze ‘social media tijd’ moeten combineren met werktijd en zijn nog niet op de hoogte van wettelijke gevolgen van hun social media gedrag. Waar moet u als werkgever aan denken en wat zijn goede tips en voorbeelden? 

Social media op de werkvloer
Meer dan 50% van de werkgevers biedt hun medewerkers tijdens werktijd toegang tot social media. Een veelgehoorde vraag is: ‘Hoe verstandig is dit?’ TNO volgde gedurende 2 jaar het gedrag van 3.000 werknemers. Een belangrijke conclusie van dit onderzoek is dat door het gebruik van social media werknemers geprikkeld worden tot creativiteit en uiteindelijk productiever zijn. Onderstaande infographic van sociaal cultureel platform CompanyLife laat goed zien in hoeverre social media op de werkvloer wordt gebruikt en toegestaan.

Social media op de werkvloer infographic

Groter bereik via uw medewerkers
Wanneer uw medewerkers actief zijn op social media kunt u daar als ondernemer ook van profiteren. Een twitterende verkoper of een talentvolle designer op Pinterest of Facebook kan bijdragen aan een betere branding van uw merk of bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan de medewerker die een enthousiaste tweet plaatst, omdat hij weer een klant goed heeft geholpen. Al zijn volgers op Twitter lezen dit. En wanneer zijn collega’s zijn tweet weer retweeten (herplaatsen), zien hun volgers zijn tweet ook. Met het delen van informatie en kennis over hun werk, resultaten en werksfeer via social media, creëren uw medewerkers een veel groter bereik dan dat u in uw eentje had kunnen doen. Dit grotere bereik kan weer leiden tot meer klanten.

Social media en arbeidsverhoudingen
Wat mag je als werknemer wel en niet twitteren of posten op je Facebookprofiel? Aangezien social media nog een relatief nieuw begrip is, zijn er nog geen wettelijke kaders vastgesteld. Rechters gaan uit van het Grondrecht; de vrijheid van meningsuiting. Indien u als ondernemer hier invloed op wilt hebben, is het verstandig om een social media beleid op te stellen met regels voor werknemers zowel voor, tijdens als na het dienstverband. Om conflicten te voorkomen, kunt u bijvoorbeeld zorgen voor een geheimhoudingsbeding samen met een boetebeding in de overeenkomst. Het meest krachtige voorbeeld van een social media beleid is van Google en luidt simpelweg: ‘Don’t be stupid’. Bedrijven in de Verenigde Staten zijn vanwege de claim-cultuur al veel verder in het hanteren van social media richtlijnen. Het social media blog KokaSexton.com publiceerde maar liefst 100 voorbeelden ter inspiratie.

Sollicitanten online screenen
Maar liefst 65% van de werkgevers gebruikt social media voor het screenen van sollicitanten. Het bekijken van een online profiel is tegenwoordig even gewoon geworden als het lezen van een CV of de sollicitatiebrief.

Maar mag je als werkgever dit criterium gebruiken om iemand te weigeren? Dit mag, mits een werkgever zich houdt aan de bestaande wet bescherming persoonsgegevens (WBP) en de NVP-sollicitatiecode. Concreet betekent dit dat er alleen gegevens verzameld mogen worden voor een specifiek doel dat in lijn is met de doelen van de organisatie. Als werkgever is het wel zinvol om een verhaal te checken bij de sollicitant aangezien niet alles wat u op het internet leest waar hoeft te zijn. Twee voorbeelden.

Praktijkvoorbeeld 1 – De spijbelende werknemer
Situatie: Een werknemer is langdurig ziek wegens griepverschijnselen. Op foto’s via Facebook is echter te zien dat de werknemer zich uitbundig vermaakt tijdens het bekende Pinkpopfestival die tijdens zijn ‘ziekte’ heeft plaatsgevonden. De werkgever wil geen loon meer doorbetalen. Mag hij deze foto’s tegen de werknemer gebruiken?

Indien de foto’s niet zijn afgeschermd is dit openbare informatie en mag de werkgever deze foto’s gebruiken voor gerechtvaardigde doeleinden, zoals het bepalen van arbeidsgeschiktheid. Ook als de werkgever de foto’s in handen krijgt via bijvoorbeeld een bevriende collega die op Facebook wel de foto’s kan zien.

Praktijkvoorbeeld 2 – De werknemer die zich negatief of onjuist uitlaat
Situatie: Een werknemer post op Facebook dat zijn baas weer eens een klant is verloren aan de concurrent door een slechte interne organisatie. De werkgever wil de werknemer op staande voet ontslaan, maar dit is niet toegestaan.

De rechter oordeelde dat de vrijheid van meningsuiting boven het belang van de werkgever bij imagobehoud staat en vond ontslag op staande voet onrechtmatig.

Conclusie
De inzet van social media door werknemers kan een waardevolle bijdrage leveren aan uw organisatie. Zorg wel voor social media richtlijnen in de arbeidsovereenkomst om onduidelijkheden en misverstanden te voorkomen.

Vijf praktische tips

  1. Ontwikkel een social media gedragscode voor uw medewerkers en laat deze ondertekenen voor ontvangst.
  2. Wie maakt het zakelijke Twitteraccount aan? Hij of zij is ook eigenaar van het account. Neem in de gedragscode op dat uw werknemer verplicht is de inloggegevens bij vertrek aan u te overhandigen.
  3. Neem social media op in uw relatiebeding; voorkom dat uw werknemer uw bedrijfsrelaties benadert met het oog op bijvoorbeeld overname.
  4. Waarschuw uw werknemer schriftelijk bij overtredingen.
  5. Beperk uw social media richtlijnen tot 1 A4-tje en stel deze samen met uw werknemers op.