x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Social media hypes

Hoe gaat u ermee om?

4 mei 2015 - Uit onderzoek blijkt dat 9 op de 10 Nederlanders gebruik maakt van social media. Kunt u zich voorstellen dat we amper 10 jaar geleden het begrip social media niet eens kenden? Sindsdien is er een groot aantal sociale netwerken de revue gepasseerd. Snapten we eindelijk hoe Hyves werkt, moesten we massaal over naar Facebook. En nu is Instagram weer hot & happening. Hoe gaat u daar als ondernemer mee om? Meegaan in de hype of toch nog even afwachten?

Die keuze is voor elke ondernemer anders. Om tot een weloverwogen beslissing te komen, begint u met het beantwoorden van een aantal vragen:

  1. Is uw doelgroep in voldoende mate op het sociale mediakanaal aanwezig?
  2. Wat doen anderen (concurrenten) met dit nieuwe netwerk? Wordt het massaal omarmd, dan is dat een goed teken? Past dit ook bij u, dan is de kans groot dat u het ook echt gaat gebruiken.
  3. Is dat wat u wilt bereiken haalbaar met dit sociale netwerk? Bepaal eerst een doelstellingen om hier goed en gedegen antwoord op te kunnen geven.

Als uw antwoord op bovenstaande vragen positief is, dan is de kans groot dat u met de ‘nieuwe hype’ uw doelgroep bereikt, u het daadwerkelijk gaat gebruiken én er het gewenste resultaat mee boekt. Echter, elke hype kent zijn valkuilen, zo ook de social media hypes. Een paar tips:

  1. Open niet een account op een sociale mediakanaal ‘omdat iedereen dat doet’.
  2. Een account tijdelijk afzonderen, om de kat uit de boom te kijken, is niet verstandig. U geeft daarmee het verkeerde signaal af aan uw doelgroep.
  3. Vergeet uw account niet. Wanneer blijkt dat een account op een nieuw social medium toch niet zo’n goed idee was, delete dan het account.
  4. Een sociale mediakanaal vergt tijd en aandacht. Zorg ervoor dat u ook echt een dialoog met uw volgers aangaat. Alleen zenden is funest voor uw imago.

Slagerij Bjorn van Koppen op Instagram
Slagerij Bjorn van Koppen uit Naaldwijk zet in op het nu populaire social medium Instagram. Instagram is een mobiele app waarmee foto’s uitgewisseld kunnen worden. Door de foto’s te koppelen aan hashtags (#), bent u vindbaar op die woorden. Voor Slagerij van Koppen zijn dat bijvoorbeeld de hashtags #vlees of #bbq. Meneer van Koppen moet gedacht hebben: ‘Ik kan maar beter vast een account aanmaken’. En vervolgens heeft hij niets met het account gedaan. Jammer, want zonder ook maar één foto gepost te hebben, volgen 71 mensen het account. Grote kans dat het bereik van deze slagerij op Instagram flink kan groeien als hij actief zou zijn.

Loodgieter Eersel op Pinterest
Loodgieter Eersel uit Eersel opende een account op Pinterest. Pinterest is een snelgroeiend sociale mediakanaal dat fungeert als een online prikbord. Iedereen kan prikborden aanmaken over de meest uiteenlopende onderwerpen en foto’s pinnen op het wereldwijde web. Als loodgieter moet Loodgieter Eersel het idee hebben gehad om foto’s te delen met zijn doelgroep en potentiële klanten. Het prikbord ‘Ongelooflijke plaatsen’ kan bedacht zijn om te laten zien waar Loodgieter Eersel inspiratie vandaan haalt. Het zijn prachtige plaatjes, maar hebben weinig te maken met het loodgietersvak. Beter waren dit afbeeldingen geweest van inspirerende badkamers of mooie materialen. Pinterest hoeft niet een verkeerde keuze te zijn voor Loodgieter Eersel. Er zijn duizenden foto’s op Pinterest te vinden waarmee Eersel aan de slag kan.

Leren van hypes
Waardoor ontstaat eigenlijk een hype? Mensen krijgen behoefte aan andere zaken. De hype die nu vooral heerst bij social media is de behoefte aan meer privacy en aan visuele content. Er is een alternatief voor direct meeliften op een hype: bekijk de behoefte die de hype bevredigt en probeer dit te realiseren via het sociale mediakanaal waarop u al succesvol bent. Denk bijvoorbeeld aan een besloten of zelfs een geheime groep op Facebook. Daarmee creëert u een omgeving die privacy biedt, weg van de massa en zo kleinschalig als u zelf wilt.

Zelf aan de slag? Kijk eens bij onze How to’s, daarin leggen wij u stap voor stap uit hoe u bijvoorbeeld een Pinterest of een LinkedIn bedrijfspagina aanmaakt.