x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Social media voor ondernemers

Kies het juiste platform voor uw onderneming

hoe bedrijven vrienden maken op facebook26 januari 2015 - Met het nog steeds groter wordende aanbod aan sociale mediakanalen is het voor veel ondernemers lastig om een goede keuze te maken. Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Tumblr, Instagram, YouTube, Google+, MySpace… Wat is het verschil tussen al deze platformen en welke past bij mijn bedrijf? 

De zoektocht begint altijd met 1 vraag: ‘Waar zit mijn doelgroep?’. We zetten de 4 grootste sociale netwerken voor u op een rijtje om de keuze iets makkelijker te maken. De vraag is namelijk niet meer of u social media moet inzetten, maar hoe u social media inzet.

1. Facebook: de rijkste database
Facebook is ‘s werelds grootste sociale netwerk voor privé en zakelijk gebruik en 1 op de 7 mensen op aarde logt minstens 1 keer per maand in. Wereldwijd telt Facebook 1 miljard mensen en in Nederland 7,6 miljoen, waarvan 52% vrouw is en de grootste leeftijdsgroep 25 tot 34 jaar. Al deze gebruikers delen niet alleen berichten, foto’s en video’s met vrienden, maar geven ook aan welke merken, producten of bedrijven ze leuk vinden. Een rijke database dus, die met een zakelijke Facebookpagina voor elke ondernemer bereikbaar is.

Via een eigen pagina gaat u ‘de dialoog’ aan met uw doelgroep; u houdt ze op de hoogte met nieuws, acties en tips en krijgt er nuttige feedback voor terug. Hoe beter uw updates, hoe meer fans over uw bedrijf of merk praten en hoe meer Facebookvrienden over u horen. Thuisafgehaald.nl snapt dat als geen ander: ze geven hun ambassadeurs een podium, delen regelmatig ‘wist-u-datjes’, bedenken relevante acties, luisteren goed naar hun fans en hebben in een paar jaar ruim 21.000 likes gehaald.

Tot slot biedt Facebook talloze extra mogelijkheden, zoals een intelligent advertentieplatform, het maken van online kortingsbonnen, het aanmaken van events en slimme koppelingen met uw website.

2. Twitter: interactie in 140 tekens
Twitter is een microblogging platform en telt 2,8 miljoen actieve Nederlandse individuen, merken en bedrijven die samen miljoenen korte berichten van maximaal 140 karakters verspreiden, lezen en delen. Van de Nederlandse Twittercommunity is 57% vrouw.

Met een persoonlijk en/of zakelijk twitterprofiel bereikt u dagelijkse (potentiële) klanten met nieuws, tips, stellingen, links naar websites en aanbiedingen. En opnieuw geldt: hoe relevanter de berichten, hoe groter uw groep volgers. Een goed voorbeeld zijn de worstmakers van Brandt & Levie. Zij onderhouden dagelijks het gesprek met meer dan 4.000 volgers en houden via dit kanaal goed in de gaten wat er over hun merk gezegd wordt.

Twitter is zeer geschikt voor het opvangen en verwerken van vragen, feedback en zelfs klachten, ook wel webcare genoemd. U vergroot uw online netwerk en bereik, communiceert rechtstreeks met uw doelgroep, brengt nieuws onder de aandacht en neemt een kijkje in de keuken bij bijvoorbeeld uw concurrentie.

3. Pinterest: meer bezoekers met mooie foto’s
Pinterest is een online prikbord waarbij gebruikers vooral mooie afbeeldingen en foto’s delen via eigen moodboards met hun volgers. Momenteel is Pinterest het snelst groeiende sociale netwerk. Het telt wereldwijd inmiddels meer dan 70 miljoen leden en trekt in Nederland dagelijks zo’n 131.000 bezoekers. Voor bedrijven uit de lifestyle-, food- en fashionbranche is het maken van mooie foto’s en afbeeldingen eenvoudig, maar een beetje creatieve ondernemer maakt van elk product iets moois. Pinterest is een enorme traffic aanjager: mooie foto’s worden veelvuldig gedeeld (repinned) en genereren meer verkeer naar websites dan YouTube, Google+ en LinkedIn bij elkaar opgeteld. De grootste gebruikersgroep zijn vrouwen in de leeftijd van 25-35 jaar. Logisch dat een vrouwenmerk als Flavourites Pinterest inzet als extra platform om met haar mooie producten nog meer bezoekers naar de webshop te krijgen.

4. LinkedIn: het grootste zakelijke sociale netwerk
LinkedIn is het grootste zakelijke sociale netwerk met wereldwijd 277 miljoen leden en in Nederland 5,3 miljoen professionals. Met 70% domineren de mannen het platform en de grootste leeftijdsgroep is 35-45 jaar. Het is daarmee een enorme online database van kennis, events, bedrijfsstatistieken en visitekaartjes.

Met deze getallen is het eigenlijk een must voor ieder bedrijf om actief te zijn op LinkedIn met persoonlijke profielen van medewerkers en een eigen bedrijfspagina. U deelt uw kennis daar waar uw doelgroep is, maakt eenvoudig nieuwe zakelijke contacten en ontvangt aanbevelingen op uw producten en diensten daar waar iedereen het kan zien. KLM is natuurlijk geen mkb-er, maar wat KLM met haar bedrijfspagina kan, kunt u ook: aanbevelingen van uw klanten verzamelen met een helder en mooi vormgegeven bedrijfsprofiel.

Wanneer u als ondernemer beslist om één of meerdere sociale mediakanalen in te richten voor uw bedrijf of merk, kies dan voor het platform:

  • waar uw doelgroep aanwezig en actief is
  • dat past bij uw producten/ diensten en tone of voice

Laatste tip: staar u niet blind op het aantal volgers, maar bedenk wat u wilt bereiken met de inzet van social media. Bijvoorbeeld relevante feedback van uw netwerk, potentiële leads naar uw aanbiedingen, verrijking van uw e-maildatabase of meer verkeer naar uw website.