x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Hoe ga ik om met intellectueel eigendom?

25 oktober 2013 - Gebruikt u wel eens een foto op uw website die rechtstreeks van Google Afbeeldingen komt? Even zoeken op 'lachende klant', kopiëren, plakken en klaar? Loopt u dan het risico dat iemand u aanspreekt op een overtreding van zogenaamde intellectuele eigendomsrechten? U zit natuurlijk niet te wachten op een boete of juridisch getouwtrek over een simpele foto. Tijd om iets meer te weten te komen over de regels en mogelijkheden.

Auteursrecht
De term 'intellectueel eigendom' is eigenlijk een verzamelnaam voor een aantal regelingen waarin rechten zijn vastgelegd van iemand die bijvoorbeeld een foto, kunstwerk of tekst publiceert. Bij een foto is het auteursrecht de belangrijkste regeling die onder intellectueel eigendom valt. Het auteursrecht betekent simpelweg dat anderen een foto in principe alleen mogen gebruiken als de maker om toestemming is gevraagd. Ook als de foto met 2 simpele handelingen van internet geplukt kan worden. Het auteursrecht geldt direct, zonder dat de maker hiervoor iets hoeft vast te leggen of aan te vragen en dus ook als er geen copyright-teken (©) te zien is.

Creative commons en andere licenties
Gelukkig betekent het auteursrecht in de praktijk niet dat u bij iedere foto die u wilt gebruiken de maker hoeft op te zoeken en om toestemming hoeft te vragen. Om het delen van onder andere foto's gemakkelijker te maken zijn er namelijk zogenaamde creative commons licenties in het leven geroepen. Met deze licenties kan een fotograaf aangeven hoe u een foto mag gebruiken. Er zijn een aantal mogelijkheden:

  • u moet de naam van de fotograaf vermelden
  • u mag de foto niet commercieel gebruiken 
  • u mag de foto niet bewerken
  • u mag de foto alleen gebruiken als u toestemming geeft om deze op dezelfde manier te delen

Deze creative commons licenties kunnen worden gecombineerd en worden meestal aangegeven met herkenbare iconen. Ze zijn bovendien wereldwijd geadopteerd door bekende fotosites; op Flickr kunt u bijvoorbeeld simpel zoeken op gratis foto's waarbij de makers alleen om naamsvermelding vragen. Ook Google Afbeeldingen (scrol hier naar beneden voor het instellen van 'gebruikersrechten') biedt deze mogelijkheid, al is het resultaat soms wat teleurstellend. 

Commerciële websites met stockfotografie zoals istockphoto.com, dreamstime.com of de Nationale Beeldbank bieden tegen betaling van een klein bedrag foto's aan met licenties waaronder u zelfs de maker van de foto niet hoeft te vermelden. Wel maken de websites vaak een onderscheid tussen foto's die u commercieel mag gebruiken of alleen bij nieuwsberichten (redactioneel).

Pas op portretrecht
Stel: u vindt een geschikte foto en u heeft gecontroleerd of u deze binnen het auteursrecht mag gebruiken. Kunt u de foto dan altijd plaatsen? Als er een persoon op de foto staat, is dat helaas niet het geval. Deze persoon zou namelijk aanspraak kunnen maken op portretrecht. Versimpeld werkt dat als volgt: wanneer de foto niet gemaakt is in opdracht van de afgebeelde persoon kan deze het gebruik van de foto verbieden zodra hij/zij vindt dat het zijn of haar imago of privacy schaadt. Bekende Nederlanders kunnen het gebruik van hun foto ook weigeren om commerciële redenen. U kunt dus bijvoorbeeld niet zomaar een foto op uw website gebruiken van Wesley Snijder die lachend in uw winkel staat. Bij foto's die u op commerciële stockfoto-websites aanschaft, hoeft u meestal geen rekening te houden met portretrecht. Controleer wel of u hiervoor niet iets hoeft aan te vinken.

Controle 
Waarschijnlijk voelde u voor het lezen van dit artikel ook al aan welke foto's u wel en niet kunt gebruiken. U wilt zelf immers ook niet dat uw zelfgemaakte foto's (of teksten) van uw website via Google ergens anders op het internet belanden. En daarnaast: u wilt niet het risico lopen dat u dezelfde foto's als uw concurrent gebruikt? Mocht u ondanks de regels toch een keer te snel knippen en plakken, bedenk dan altijd dat foto's een onzichtbaar watermerk kunnen bevatten dat het opsporen makkelijker maakt. Daarnaast zijn bedrijven als Cozzmoss druk bezig om te controleren of er iemand de fout ingaat. Schrijver Kluun kan er over meepraten. Na een fikse claim haalde hij begin 2013 zijn weblog met 'illegale' foto's uiteindelijk uit de lucht. Een heftige beslissing, die u met een klein foto-budget of slim zoeken gemakkelijk kunt voorkomen.

Wat te doen bij een claim
U heeft toch 'per ongeluk' een foto illegaal op uw website gebruikt en de eigenaar meldt zich? Dan zijn er een aantal mogelijkheden om tot een oplossing te komen, sterk afhankelijk van hoe de eigenaar zich opstelt.

  • U geeft ruiterlijk toe dat u fout zit, biedt uw excuses aan en verwijdert direct de foto.
  • U ontvangt een rekening voor het gebruik van de foto, betaalt deze en kunt de foto blijven gebruiken. Vaak is de manier waarop de foto gebruikt wordt bepalend voor de hoogte van de vergoeding. De afmetingen van de foto, het aantal bezoekers van uw website en het wel of niet commercieel gebruiken van de foto kan van invloed zijn op de prijs.
  • U moet de foto verwijderen en ontvangt bovendien een rekening voor geleden schade, bijvoorbeeld omdat de fotograaf zijn foto niet meer exclusief kan verkopen. Om de kans op discussie over hoogte van 'de geleden schade' klein te houden, is het slim om een berekening van de geleden schade op te vragen. Natuurlijk kunt u altijd een tegenvoorstel doen.
  • De eigenaar van de foto schakelt een advocaat in die direct een claim bij u neerlegt. Ook in dit geval is het slim te vragen hoe men aan het geclaimde bedrag komt. In de praktijk blijkt overigens dat zelfs bij deze 'dwingende' methodes soms ruimte voor onderhandeling is. 

Ik wil graag meer weten over WordPress websites

Laat je telefoonnummer achter en wij bellen je direct terug.