x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Een nieuwe website: keuzes maken

Website maken: de basis19 september 2014 - Start u met uw eigen website? Of is het tijd om uw website eens flink op de schop te nemen? 72% van de ondernemers in Nederland heeft een website. 44% van deze ondernemers geeft aan de website in de komende 2 jaar te willen verbeteren omdat deze niet meer voldoet aan de huidige technische eisen om goed gevonden te worden in zoekmachines. 

Is dit herkenbaar voor u? 
Dan heeft u waarschijnlijk al een verlanglijst met allerlei nieuwe mogelijkheden die u wilt gebruiken. En misschien heeft u al aardig wat tijd doorgebracht op websites van collega's en concurrenten. Maar hoe maakt u nou de juiste keuzes om uw doelstellingen te realiseren?

Het klinkt misschien raar, maar de beste manier om tot een goed plan voor uw website te komen, begint op papier. Zet uw computer uit en maak een doordacht plan, zonder afleiding van allerlei ' inspirerende' voorbeelden die u op internet tegen komt. We nemen u graag mee in een aantal belangrijke keuzes die u maakt voordat u daadwerkelijk begint.

Stap 1: Doel van de website
De eerste keuze lijkt simpel, maar heeft grote gevolgen. Namelijk het beantwoorden van de volgende vraag: wat is het belangrijkste doel van uw website? Dit kunnen bijvoorbeeld de volgende dingen zijn: 

  • Mijn website moet een professionele indruk achterlaten
  • Mijn website moet goed gevonden worden in zoekmachines
  • Bezoekers moeten via mijn website direct contact op kunnen nemen
  • Mijn website draait vooral om 1 bepaald product
  • Mijn website schept een sterke band met (potentiële) klanten
  • Mijn website geeft achtergrondinformatie over mijn bedrijf
  • Mijn website biedt extra service
  • Mijn website zorgt voor nieuwe verkoop
  • Mijn website zorgt dat bezoekers meer bij mij uitgeven

Als u maximaal 3 doelen (hoe minder hoe beter) op een rijtje zet, heeft u een mooie start, die u helpt bij latere stappen in het beslissingsproces. Bijvoorbeeld: een biologische slager vertelt graag het verhaal achter de slagerij aan bewuste vleesliefhebbers. Toch kiest de slager ervoor om zijn website voornamelijk te gebruiken om extra bestellingen binnen te halen. Een bewust gekozen doel. 

Stap 2: Doelgroep van de website
Doel duidelijk? Omschrijf dan wie de belangrijkste doelgroep van uw website is. Zodra u deze vraag voor zichzelf heeft beantwoord, is het later gemakkelijker om te bepalen wat bezoekers op uw website kunnen kiezen, hoe u schrijft, wat er op de homepage staat etc. Heeft u een supermarkt waar vooral studenten komen? Spreek deze groep dan ook aan op uw website, in plaats van iedereen in de buurt die boodschappen komt doen.

Lastig om uw doelgroep te formuleren of om er een idee bij te krijgen? Stel uw ideale bezoeker dan eens voor als een echt persoon. Hoe heet diegene? Hoe woont hij/zij? Wat doet hij/zij voor werk en in zijn of haar vrije tijd? Of u uw ideale bezoeker nu zelf verzint of iemand in gedachten neemt die u kent, deze truc kan u helpen bij het maken van een aantal keuzes voor uw website. Concreet: Stel u bent fietsenmaker en als ideale website bezoeker heeft u ene Ralph in gedachten; een sportieve, Amsterdamse freelance vormgever zonder kinderen bij u uit de buurt. Dan krijgt u assortiment kinderzitjes waarschijnlijk geen belangrijke plek op uw website.

Stap 3: De ideale route op de website 

Zodra u de belangrijkste bezoeker voor u ziet en weet wat u bij deze persoon wilt bereiken, omschrijft u zo kort mogelijk de ideale 'route' op uw website. Laten we nog even verder gaan met het voorbeeld van Ralph. Als belangrijkste doel heeft u gekozen dat u hem wilt laten weten dat u trendy, handgemaakte racefietsen verkoopt. Uw ideale website-route voor Ralph kan er als volgt uitzien:

1. Binnenkomen op een strakke homepage waar hij u met een handgemaakte fiets voor uw eigen etalage ziet.

2. Doorklikken naar foto's van verschillende modellen sportieve fietsen. Op deze pagina ziet Ralph ook gelijk klanten die al een fiets hebben gekocht en die zeer tevreden zijn over de fiets en de service. 

3. Met 1 klik een afspraak maken voor een proefritje op de fiets of direct contact opnemen. 

Dit is vanzelfsprekend een versimpeld voorbeeld, maar u begrijpt er met dit plan van aanpak geen overbodige onderdelen op de website komen. Recht op het doel af. Dit wilt u toch ook?  

Een plan om op terug te vallen
Of u nu zelf een website maakt of een professionele websitebouwer aan het werk zet: met het bepalen van de doelstelling, de doelgroep en de ideale route heeft u een doordacht startpunt. Toekomstige beslissingen, zoals de keuze voor foto’s en hoofdstukken in de navigatie van uw website zijn sneller gemaakt. Een extra voordeel van deze strategische keuzes: ze maken u snel duidelijk waarom u die mooie dingen op websites van collega's en concurrenten juist niet zou moeten gebruiken. 

Benieuwd wat DTG voor u kan betekenen? Op onze portfoliopagina ziet u voorbeelden van websites die wij eerder voor ondernemers hebben gebouwd.