x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Het effect van kleur op uw website

Tips om uw site aantrekkelijk te maken en houden

Het effect van kleur op uw site
30 april 2015 - Het uiterlijk van uw website is belangrijk voor het succes van uw website. Een logische layout en mooie foto's die aansluiten op uw doelgroep zijn bijvoorbeeld belangrijke factoren voor succes. Naast deze duidelijk aanwijsbare zaken kunnen ook minder voor de hand liggende onderdelen van het uiterlijk van een website het verschil maken. Slim kleurgebruik kan er bijvoorbeeld onbewust voor zorgen dat een bezoeker net wat langer rond blijft kijken of net wat sneller geneigd is om op die koop-knop te klikken. Wilt u weten hoe u de beste kleurkeuze voor uw website maakt? Met deze drie kleurentips zorgt u voor net dat beetje extra, ongeacht de kleuren in uw logo of huisstijl.  

1. Aardig voor ogen

Vanaf het allereerste moment dat bezoekers uw website zien, reageren zij onbewust op kleurgebruik. Of liever: vanaf het allereerste moment reageren bezoekers onbewust op verkeerd kleurgebruik. Kans op hoofdpijn betekent namelijk snel vertrekken naar een andere website. Een aantal basisregels waarmee u aardig blijft voor de ogen van uw bezoekers, welke kleuren u uiteindelijk ook gaat gebruiken:
  • Veel verschillende kleuren maken een website erg onrustig (voorkeur: maximaal 5)
  • Onnatuurlijke, felle kleuren (felgroen, felblauw) zijn minder prettig dan natuurlijke varianten (olijfgroen, marineblauw)
  • Een duidelijk contrast tussen tekst en achtergrond maakt tekst beter leesbaar (zwart op wit, donkergrijs op lichtgrijs, wit op donkerblauw etc.)
  • Kleurrijke foto's komen het beste tot hun recht tussen kleurloze onderdelen of tekst (wit of grijstinten)

2. Kleuren en hun betekenissen

Verschillende kleuren hebben al eeuwenlang verschillende betekenissen. Sommige betekenissen zijn in de loop der tijd wat veranderd en niet elke kleur staat in iedere cultuur voor hetzelfde, maar de volgende betekenissen zijn een goede basis om te bepalen welke kleuren uw website het juiste 'gevoel' geven.
  • Rood: passie, liefde, actie, agressie, kracht, voedsel, gevaar
  • Oranje: energie, warmte, vriendelijk, comfortabel, jeugdig, vrolijk
  • Geel: licht, vrolijk, energie, speels
  • Wit: schoon, fris, puur, simpel, rust
  • Grijs: neutraal, saai, veilig, betrouwbaar, stijlvol
  • Blauw: fris, zakelijk, betrouwbaar, vrijheid, integriteit, rust, wijsheid
  • Groen: duurzaam, natuur, groei, betrouwbaar, gezond
  • Bruin: natuur, aards, duurzaam, kracht
  • Zwart: mysterieus, elegantie, exclusiviteit, duister
  • Paars: rijkdom, luxe, spiritualiteit, wijsheid
  • Roze: zoet, onschuldig, jeugdig, vrolijk, romantisch

Net als met verschillende culturen (in China staat wit bijvoorbeeld niet voor schoon en puur maar voor ongeluk en begrafenissen) is het overigens ook slim om rekening te houden met verschillen tussen man en vrouw en tussen jong en oud. Vrouwen kunnen over het algemeen meer verschillende kleuren onderscheiden en ouderen zijn vaak nog gevoeliger voor onnatuurlijke en felle kleuren dan jongeren.

3. Kleurencombi's maken

Zodra u aan de hand van de lijst hierboven de meest geschikte basiskleur heeft bepaald, is het tijd om een (beperkt!) aantal kleuren te kiezen die daar goed bij passen. Gaat u voor een harmonieus beeld met een aantal lichtere en donkere variaties van de gekozen kleur? Of combineert u de gekozen basiskleur (of de basiskleur van uw logo) met een andere kleur met een eigenschap die ook bij uw onderneming past? Een vriendelijke oranje button op een rustige, pure witte achtergrond bijvoorbeeld? Voor het maken van het ideale kleurenpalet kunt u natuurlijk gebruik maken van de kennis en creativiteit van de online specialisten van DTG. U kunt ook zelf alvast de vele mogelijkheden verkennen op websites als Paletton of Adobe Color CC (van de makers van Photoshop). Dit is vooral handig voor het combineren van kleuren. Zijn er bijvoorbeeld kleuren uit uw logo of huisstijl waar u vanzelfsprekend rekening mee wilt houden? Door deze te combineren met andere kleuren kunt u zien of dat hetgeen is dat u wilt uitstralen op uw site.   

Laatste tip: lukt het nog steeds niet om de juiste kleuren te selecteren voor uw website, maar heeft u wel een foto die precies het juiste gevoel heeft voor uw website? Probeer dan eens de Color Palette Generator en gebruik die perfecte foto om een kleurenset voor uw website te genereren.

DTG houdt altijd rekening met bovenstaande tips op het gebied van kleurgebruik. Wilt u eens sparren met een online specialist en samen bepalen wat voor uw site goed zou werken? Neem dan gerust contact op via (020) 408 64 00. Wij helpen u graag.  

Ik wil graag meer weten over WordPress websites

Laat je telefoonnummer achter en wij bellen je direct terug.