x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Formulieren op uw website: 5 tips voor een goede basis


19 september 2014 - Veel websites maken gebruik van formulieren. Klein en compact, om u bijvoorbeeld in te schrijven voor een nieuwsbrief. Of groter en uitgebreider, als u op een website iets wilt afrekenen of een specifieke aanvraag wilt doen. Hoe simpel of uitgebreid het formulier ook is: gebruikers vinden het ene formulier fijner dan het andere. Omdat alles in 1 oogopslag duidelijk is of omdat ze niet het gevoel hebben dat ze 'leeggevraagd' worden. We geven u vijf simpele tips waarmee u de formulieren op uw website gebruiksvriendelijk en dus effectief kunt maken.

1. Vraag niet teveel
Een inkopper: bezoekers houden niet van formulieren waarin informatie wordt gevraagd die eigenlijk helemaal niet nodig is voor datgene waar het formulier voor bedoeld is. Vraag dus bijvoorbeeld geen straatnaam en adres in een formulier waarmee de bezoeker kan verzoeken om gebeld of gemaild te worden. Bezoekers zijn steeds kritischer als het gaat om hun privacy op Internet en geven dus liever geen onnodige gegevens. 

2. Maak duidelijk welke velden verplicht zijn
Veel formulieren worden niet verwerkt als verplichte velden niet of niet correct zijn ingevuld. Maar is al die informatie echt nodig? Kunt u echt niet zonder, maak dan duidelijk om welke velden het gaat. De meeste bezoekers snappen dat een sterretje (*) bij een veld betekent dat deze informatie verplicht is. Toch kan het nooit kwaad om dat te vermelden. Als verplichte velden ergens anders aan te herkennen zijn, moet u dat sowieso uitleggen.

3. Foutje? Meld waar en waarom
Zelfs als u geen overbodige vragen stelt en alleen de hoognodige velden verplicht maakt, kan een bezoeker een foutje maken; toch een verplicht veld overgeslagen of geen @ in een e-mailadres opgegeven. Maak dan van het formulier geen spelletje 'waar-zit-de-fout?', maar geef op de plek van de vergissing op een opvallende manier aan wat er niet goed gegaan is. Desnoods geeft u een voorbeeld van hoe het veld wel ingevuld moet worden: 'We kunnen het ingevulde e-mailadres helaas niet verwerken. Kunt u het nog even controleren?

4. Verzonden? Vertel wat er nu gaat gebeuren
Het versturen van een formulier is vaak het begin van een proces. De bezoeker heeft een aanvraag verstuurd en u belt hem zodra u deze gelezen heeft. Of een geïnteresseerde heeft zich ingeschreven voor uw nieuwsbrief en ontvangt een mail om de inschrijving nogmaals te bevestigen. Zodra men op 'verzenden' klikt, weet u natuurlijk precies wat er gaat gebeuren, maar de bezoeker weet dat niet. Laat dat dus direct na het klikken zien. Bijvoorbeeld zo: “Bedankt voor uw aanvraag. We nemen binnen 24 uur contact met u op.” Dit snelle 'antwoord' op de website maakt trouwens ook meteen duidelijk dat het formulier correct verzonden is. Wel zo fijn voor uw klant.

5. Bevestig per e-mail
Wanneer had ik ook alweer meegedaan aan die actie? Hoe had ik mijn aanvraag ook al weer precies opgeschreven? Vrijwel iedereen vindt het prettig om na het invullen van een formulier een bevestiging per e-mail te ontvangen. Als naslagwerk, of omdat – bijvoorbeeld in het geval van het inschrijven op een nieuwsbrief – de e-mail nodig is om verder te gaan. Voor u is deze e-mail een kans om nogmaals direct met uw bezoeker te communiceren. Pak deze kans en maak de mail persoonlijk én nuttig. Spreek de ontvanger aan met zijn of haar naam (ingevuld in het formulier) en leg nogmaals uit wat er nu gaat gebeuren. Sta er ook bij stil dat de ontvanger het formulier misschien niet zelf heeft ingevuld en uw e-mail dus helemaal niet verwacht. Vermeld daarom onderaan de mail waarom deze verzonden is en wat iemand kan doen om misbruik van zijn of haar e-mailadres te voorkomen. De schrijfstijl van deze e-mail sluit vanzelfsprekend naadloos aan op die van de rest van uw website. 

Tip! Plan af en toe een half uurtje in om uw website zelf helemaal door te lopen. Hoe werken uw formulieren? Zijn ze gebruikersvriendelijk en werkt het eenvoudig? Als u deze vragen positief kunt beantwoorden, kunt u ervan uitgaan dat dit ook geldt voor uw klanten. Zo niet? Dan weet u met bovenstaande tips wat u eraan kunt doen.