x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


4 vragen over Google Analytics beantwoord

Krijg inzicht in uw website

Afbeelding Kennisartikel Google Analytics
1 oktober 2015 - Als ondernemer met een website heeft u natuurlijk het liefst zoveel mogelijk (potentiële) klanten op uw website. Maar waar kijken deze websitebezoekers naar? Dat vertellen de cijfers van Google Analytics u. Een onmisbare tool voor ieder bedrijf.

Google Analytics verzamelt de statistieken van uw website en geeft deze in grafieken weer. Denk bijvoorbeeld aan het aantal paginaweergaven, de eigenschappen van uw bezoekers zoals locatie, browser en leeftijd, maar ook via welke kanalen de bezoekers op uw website komen. Met deze statistieken krijgt u inzicht in hoe effectief uw website nu echt is en op welke punten deze voor verbetering vatbaar is.

Heeft u nooit eerder met Analytics gewerkt, dan heeft u vast vragen. Zoals wat het precies is, én, wat het u oplevert. In dit artikel beantwoorden wij de vier meest gestelde vragen.

1. Hoe krijg ik inzicht in de resultaten van mijn website?
Wilt u de cijfers en statistieken van uw website in Google Analytics kunnen bekijken, dan dient u eerst een trackingcode te installeren. Deze code plaatst u in de HTML van iedere pagina waar u de gegevens van wilt tracken, voor de </head> tag. Een juiste installatie hiervan is essentieel voor een goede weergave van de prestaties van uw site.

Tip: download de how to ‘Een Google Analytics account aanmaken’ en wij helpen u stap-voor-stap verder.

De data die Google Analytics van uw website verzamelt, vertelt u veel meer dan alleen de bezoekersaantallen die u op het dashboard zult zien staan. Als u zich erin verdiept, kunt u héél veel te weten komen over uw bezoekers en hun gedrag. Uiteraard kunt u veel informatie halen uit de gegevens die Google Analytics automatisch voor u verzamelt, maar als u zelf doelen instelt kunt u pas écht meten. Wat is het doel van uw site? Is dat bijvoorbeeld contact opnemen, offertes aanvragen, informatie downloaden of een aankoop doen? Meet bijvoorbeeld hoeveel procent van de mensen die op de contactpagina klikken uiteindelijk ook echt het contactformulier invullen (= conversie). Blijf controleren, analyseren en vergelijken om uw gestelde doelen te behalen.

Afbeelding kennisartikel voorbeeld rapportage

In dit voorbeeld kunt u de rapportage zien van een ingesteld doel. In dit geval is een klik op de pagina ‘samenwerken’ een doel. In de periode van 14 september tot en met 25 september is er door 32 unieke bezoekers op deze pagina geklikt. Het doel is 32 keer behaald.

2. Wie zijn de bezoekers van mijn website?
U kunt niet letterlijk zien wíe uw website bezoekt, maar via de tabbladen ‘doelgroep’, ‘acquisitie’ en ‘gedrag’ komt u wel veel te weten over uw bezoekers. Zo kunt u onder meer zien welke browser zij gebruiken, waar ze vandaan komen (land, provincie, plaats), of ze uw site voor de eerste keer bezoeken, hoe laat de meeste bezoekers op uw site zijn, welk apparaat ze gebruiken en welke schermresolutie het meest gebruikt wordt. Als u Google Search Console aan uw Analytics-account koppelt kunt u zelfs zien via welk zoekwoord de bezoekers op uw website zijn beland.

Afbeelding kennisartikel voorbeeld rapportage

In dit voorbeeld ziet u onder meer de gebruikers die via socialemediakanalen op de website terechtkomen, welke browser zij gebruiken, hoeveel websitebezoeken er plaatsvinden via een specifiek kanaal in combinatie met een type browser en hoeveel pagina’s zij hebben bezocht.

3. Waar kijken de bezoekers van mijn website naar?
Uit de websitedata van Google Analytics kunt u precies opmaken via welke pagina’s bezoekers uit Google zijn terechtgekomen (landingspagina), maar ook waar uw websitebezoekers afhaken en er dus ruimte is voor verbetering. Met een beetje extra werk kunt u het gedrag van uw bezoekers precies monitoren via de optie gedragsstroom. U kunt bijvoorbeeld niet alleen zien welke pagina het beste bekeken wordt en hoeveel pagina’s er per bezoeker gelezen worden, maar ook hoeveel procent van de bezoekers slechts 1 pagina bekijkt. Als u zich een beetje verdiept in de gegevens die Google Analytics voor u heeft verzameld, ziet u welke pagina’s het goed doen en welke niet. Gebruik deze informatie om uw website te verbeteren.

4. Wat levert het gebruik van Google Analytics mij op?
Kort gezegd: inzicht. Het geeft u de mogelijkheid om precies te ontdekken op welke punten uw website goed en minder goed presteert. Achterhaal bijvoorbeeld welke content uw websitebezoekers interessant vinden en hoe u de bezoekers kunt motiveren om langer op uw website te blijven of contact op te nemen. Zoals we al eerder vertelden, laat Google Analytics u heel veel zien over uw bezoekers en hun gedrag. Uitermate belangrijke informatie voor ieder bedrijf met een website.

Start vandaag nog met het verzamelen van waardevolle informatie over uw website!

Waar wacht u nog op? Krijg vandaag nog inzicht in het bezoek op uw website. Maak zelf een Google Analytics account aan of laat DTG Google Analytics op uw website implementeren. Meer hierover vindt u op de productpagina Google Analytics. Of bel ons direct op nummer (020) 408 6400.

Bekijkt u eerst liever nog een aantal voorbeelden? Lees dan het kennisartikel 'Google Analytics: en nu?' op dtg.nl.