x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Google Analytics: en nu?

Tips en praktijkvoorbeelden

Google Analytics: 3 praktijkvoorbeelden

Voor ieder bedrijf met een website is Google Analytics een onmisbare tool. Ook in combinatie met Google AdWords is Google Analytics noodzakelijk, zodat u zicht houdt op de effectiviteit van uw campagne. Wij geven uw graag wat praktijkvoorbeelden. Zo wordt snel duidelijk wat u allemaal kunt met deze tool.    

Het bouwen en bijhouden van een website kost aandacht en geld, maar zonder inzicht in de activiteit op de site is het rendement vaak onduidelijk. En dat is uiteraard heel zonde. Google Analytics geeft inzicht in waar bezoekers vandaan komen, en ook in wat ze doen op uw website.

Praktijkvoorbeeld 1: onnodige uitgaven herkennen

Als 1e voorbeeld nemen we een onderneming uit Hoofddorp met een Google AdWords campagne. Via Google Analytics zag de ondernemer dat de meeste bezoekers van de website uit Amsterdam en Haarlem kwamen. De bezoekers uit Amsterdam die via Google AdWords op de website kwamen, bleven daar gemiddeld slechts 16 seconden. Dit terwijl bezoekers uit Haarlem gemiddeld 1 minuut en 11 seconden op de site bleven.

Bij verder onderzoek bleek dat de bezoekers uit Amsterdam nooit klant werden. Zonder Google Analytics en het actief monitoren, was dit niet bekend geworden. De onderneming zou onnodig geld blijven uitgeven aan de Google AdWords campagne terwijl dit geen extra bezoekers opleverde. Om het probleem op te lossen, liet de ondernemer voor de Amsterdammers een aparte landingspagina maken. Zij voelden zich hierdoor meer aangesproken, en gingen zo toch over tot een aankoop.
Printscreen Google Analytics herkomst bezoekers

Praktijkvoorbeeld 2: inzicht in rendement AdWords campagne

Het volgende voorbeeld gaat over een ondernemer in Breda. Deze ondernemer twijfelde eraan of zijn Google AdWords campagne wel genoeg opleverde. Gelukkig kon hij in Google Analytics makkelijk zien welke verkeersbronnen (waar komen de bezoekers vandaan) tot een actie op de website hebben geleid.

Het viel op dat bij iedere conversie  (de omzetting van bezoek aan een website naar een bepaald doel, zoals bijvoorbeeld een bestelling of een aanmelding voor een nieuwsbrief) de klant minstens 1 keer via betaald zoekverkeer (AdWords advertentie) op de website terecht was gekomen. Zonder Google AdWords zouden deze conversies dus waarschijnlijk niet tot stand zijn gekomen. Op deze manier heeft de ondernemer zekerheid dat de AdWords campagne effectief is.

Printscreen_Google_Analytics_verkeersbronnen

Praktijkvoorbeeld 3: meten van het aantal telefoongesprekken

In dit 3e voorbeeld stellen we een fysiotherapeut centraal. Deze ondernemer wilde graag dat potentiele klanten vanaf zijn website telefonisch contact met hem opnamen. Dit is lastig, omdat je normaal gesproken niet kan meten op wat voor manier iemand aan het telefoonnummer komt. Gelukkig is hier ene oplossing voor.

Om telefoonverkeer goed te kunnen meten, kunt u een zogenaamd dynamisch telefoonnummer op uw website (laten) plaatsen. Zo kunnen bezoekers die de website met een mobiel apparaat bekijken, met slechts 1 klik op een speciale button, telefonisch contact met hem opnemen. Doordat het belverkeer via de website plaats vindt, kan deze ondernemer het aantal telefoongesprekken meten via Google Analytics. Het is zelfs mogelijk om te achterhalen welk zoekwoord in Google AdWords geleid heeft tot het telefoontje!  

Met deze specifieke informatie kan de fysiotherapeut zijn AdWords campagne optimaliseren en dus effectiever maken. Zo krijgt hij voor hetzelfde budget meer telefoontjes van potentiele klanten.

Heeft u nog vragen?

Wij hebben u hierboven enkele voorbeelden gegeven, maar er zijn uiteraard nog veel meer mogelijkheden. Heeft u vragen over het gebruik van Google Analytics? Wij helpen u graag op weg. Geef uw vraag aan ons door of bel ons direct op telefoonnummer 020 408 6400.