x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Hoe maakt u een gebruiksvriendelijke website?

Hoe maakt u een gebruiksvriendelijke website
1 augustus 2013 - De inhoud van uw website kan nog zo mooi of interessant zijn, maar als niemand weet hoe de website werkt, bereikt u er waarschijnlijk niet het gewenste effect mee. Nu steeds meer ondernemers online te vinden zijn, kan juist de gebruiksvriendelijkheid van uw website het onderscheid maken.

We hebben een aantal basiseisen voor online gebruiksvriendelijkheid op een rij gezet, plus een aantal manieren waarmee u het effect van eventuele aanpassingen op uw website direct kunt testen.

Werkt alles? In iedere browser en op ieder apparaat?
Een van de belangrijkste eisen voor een gebruiksvriendelijke website is simpel: alles moet werken. Iedere link, iedere button, iedere video of animatie, iedere pagina. En bij iedere bezoeker, of deze nu een PC met Internet Explorer, een Mac met Firefox of 'gewoon' zijn mobiel gebruikt. Sommige browsers en/of apparaten kunnen niet overweg met bepaalde technieken (een iPad toont bijvoorbeeld geen Flash) en vragen dus om speciale technische aandacht. Handige tools om te testen hoe uw website er in verschillende browsers uit ziet, zijn bijvoorbeeld Browserstack en Browsera. In Google Analytics kunt u bovendien zien welke browsers het meest worden gebruikt. Met de iPadpeek kunt u zien hoe uw website eruit ziet op de iPad of tablet.

Zorgen dat alles werkt vraagt overigens ook om nauwkeurig websitebeheer. Als u een oude pagina verwijdert, moeten op andere plaatsen wellicht links naar deze pagina worden aangepast. En mocht u toch een link over het hoofd zien, zorg dan in ieder geval voor een foutmeldingspagina (ook wel 404-pagina genoemd) waar uw bezoeker mee verder kan, zoals in het voorbeeld van Bol.com hieronder. Vermeld daarop dus niet alleen dat iets niet gevonden kon worden, maar bied bijvoorbeeld direct de mogelijkheid om terug te keren naar de homepage van de website of eventueel om contact met u op te nemen.

Hoe maakt u een gebruiksvriendelijke website Bol.com

Doe hetzelfde als anderen
Wie een rondje langs bekende websites doet, ziet al snel een aantal dingen die ze gemeen hebben. Dat is niet voor niets. Onderzoeken hebben aangetoond dat mensen een website vaak op dezelfde manier bekijken. Westerse mensen scannen een website bijvoorbeeld meestal in een 'F' vorm, van linksboven naar rechts en naar onderen. Onderstaande afbeelding van supermarktketen Dirk, Bas en Digros is hier een goed voorbeeld van.

Gebruiksvriendelijke_website_Dirk

Er bestaan inmiddels algemene conventies voor de indeling van een website, die vrijwel iedere bezoeker herkent en vaak zelfs verwacht. In de afbeelding hierboven zijn deze conventies goed te zien. Zoals:

  • Het logo staat bij voorkeur linksboven 
  • Het navigatiemenu staat links verticaal of bovenin horizontaal op de website 
  • Er is altijd een letterlijke link naar de homepage (uitgeschreven, dus niet alleen door bijvoorbeeld een aanklikbaar logo)
  • De lettergrootte voor teksten is niet te klein, afhankelijk van het gekozen lettertype is dit vaak 12 punts. En de regelafstand voor teksten is iets groter dan de standaardwaarde 1. Dat leest prettiger
  • Kolommen met tekst zijn niet te breed (maximaal circa 55 tekens)
  • Knoppen zien er uit als knoppen, zoals de rode knoppen hierboven
  • Er staan niet te veel verschillende kleuren in de tekst 

Kijk door andere ogen
Als het goed is, heeft uw eigen website geen geheimen voor u. Maar heeft u hem wel eens door de ogen van uw bezoeker bekeken? U vindt die blauwe knop misschien enorm opvallen, maar misschien blijkt de aandacht van de bezoeker toch meer naar die foto bovenaan te gaan. Meekijken met uw bezoeker levert een hoop informatie op, die u kunt gebruiken voor kleine verbeteringen aan uw website. Het effect van deze verbeteringen kunt u vervolgens vanzelfsprekend weer testen door mee te kijken met de bezoeker.

Er zijn een aantal manieren om mee te kijken met uw bezoeker.

  • Letterlijk meekijken over de schouder van testpersonen. Hoewel het misschien lastig is, levert dit de meeste informatie op wanneer u vooraf niets uitlegt en pas achteraf uw vragen stelt 
  • Online meekijken met uw bezoeker. Websites als Ghostrec en Mouseflow kunnen alle muisbewegingen van uw bezoekers registeren en geven in overzichtelijke kaarten aan waar de 'hotspots' van uw website zitten 
  • AB testen, ofwel 2 versies van uw website maken met kleine verschillen. In bijvoorbeeld Google Analytics houdt u vervolgens bij welke versie het beste resultaat geeft 

Ik wil graag meer weten over WordPress websites

Laat je telefoonnummer achter en wij bellen je direct terug.