x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Meten is weten: leer uw bezoekers kennen

meten is weten6 februari 2013 - Wat weet u eigenlijk over de bezoekers van uw website? En wat kunt u met informatie over hun klikgedrag? ‘Meten is weten!’ zeggen de webanalisten, en ze hebben gelijk.

Eén van de grote voordelen van een eigen website of webshop, is dat u met statistiekenprogramma’s inzicht krijgt in het gedrag van uw bezoekers: Hoe komen ze op mijn site terecht, wat vinden ze wel en niet interessant en welke producten worden het best bekeken? Zinvolle informatie waarmee u uzelf nog beter online kunt presenteren en nog meer rendement uit uw website kunt halen.

Wat zijn websitestatistieken?
Een webanalyseprogramma, zoals Google Analytics, verzamelt de statistieken van een website. Dit geeft u als eigenaar van de website een duidelijk beeld van onder andere bezoekersstromen, demografische gegevens, verkeersbronnen en paginaweergaves.

Wie zijn mijn bezoekers?
Komen veel bezoekers uit de omgeving van uw bedrijfspand of winkel? Nodig ze dan via de homepage uit voor een gratis kopje koffie of advies. Weet u vanuit welk landen uw website wordt bezocht en welke taal uw bezoekers spreken? Als uit de statistieken blijkt dat veel Engels- of Spaanstaligen uw website bezoeken, is een Engels- of Spaanstalige versie een logische keuze. Zo kunt u uw bezoekers beter van dienst zijn. Heeft u veel buitenlandse bezoekers op uw webshop, dan kan internationale bezorging een nuttige aanvulling zijn.

Hoe meer u weet over uw bezoeker, hoe gebruiksvriendelijker uw website kan zijn. Niets is zo vervelend als een website die niet werkt in een bepaalde internetbrowser. Controleer wat de meest gebruikte browsers zijn van uw bezoekers en zorg ervoor dat uw website daarin goed functioneert. U kunt ook zien hoeveel bezoekers uw website via een smartphone of tablet bezoeken. Een goede reden om eens te testen hoe uw website er op die mobiele apparaten uitziet. Misschien doet u er goed aan om er een mobiele website bij te nemen.

Waar komen mijn bezoekers vandaan?
Uw bezoekers komen op uw website terecht vanuit 4 verkeersbronnen:

  • Bezoekers die via een zoekmachine op uw site komen. U kunt zien via welke zoekwoorden ze uw website als zoekresultaat kregen en welke ze relevant genoeg vonden om op te klikken. Wanneer de informatie op uw website niet voldoet aan de zoekvraag, zal de bezoeker teleurgesteld zijn en niet meer terugkomen. Wanneer veelgebruikte zoekwoorden overeenkomen met uw website, kunt u relevante informatie of producten op uw website meer onder de aandacht brengen.
  • Bezoekers die via een verwijzende bron op uw website komen. Hoe meer websites naar uw website linken, hoe beter. Lees hierover meer in het artikel ‘Hoger in zoekmachines door linkbuilding’. U krijgt inzicht in de websites die uw bezoekers bezochten voor ze bij u terechtkwamen en daarmee weet u ook meer over hun interesses.
  • Bezoekers die uw webadres hebben ingevoerd in de browser. Dit zijn bezoekers die bekend zijn met uw bedrijf, met uw webshop of die de url hebben gelezen in een advertentie of gehoord op de radio. Tijdens een reclamecampagne is een hoge directe score goed, maar over het algemeen wilt u zoveel mogelijk nieuwe bezoekers bereiken.
  • Bezoekers die via uw betaalde advertentiecampagnes op uw website komen.

Wat doen mijn bezoekers op mijn website?
Het gedrag van de bezoekers op uw website vertelt u veel over de gebruiksvriendelijkheid van uw site en over de relevantie van de inhoud. U ziet bijvoorbeeld hoe lang de pagina’s erover doen om te laden. Een gemiddelde bezoeker is ongeduldig en klikt bij een lange laadtijd de site alweer weg. Zorg dus dat uw belangrijkste pagina’s heel snel laden.

Een statistiekenprogramma geeft vaak ook een overzicht van het surfgedrag op uw website; hoe navigeert een bezoeker door de verschillende pagina’s? Combineer deze informatie bijvoorbeeld met de best bezochte pagina’s en u heeft een beeld van de informatie en producten die goed en minder goed worden gevonden. Op basis hiervan kunt u de navigatie anders indelen, de informatie op de homepage veranderen of de productcategorieën logischer indelen. Kijk ook eens kritisch naar de pagina’s waar de meeste bezoekers uw website verlaten. Als dit een formulier is, dan is er misschien een technische storing of is het formulier te lang.

Van nieuwe naar tevreden bezoekers
Wat zegt de verhouding tussen nieuwe en terugkerende bezoekers over uw website? Een terugkerende bezoeker geeft aan dat uw website relevant is en dat bezoekers u online weten te vinden. Het percentage nieuwe bezoekers zegt iets over de vindbaarheid van uw website in bijvoorbeeld Google. Wanneer dit percentage daalt, is het belangrijk uw website beter onder de aandacht te brengen en vindbaar te maken.

 Webanalytics

Een trouwe of tevreden bezoeker bezoekt meerdere pagina’s per bezoek, blijft relatief lang op uw website, gaat over tot een aankoop of het invullen van een formulier en komt vaker terug. Allemaal informatie die u kunt vertalen naar het verbeteren van uw site:

  • Bied meer en relevantere content aan als uw bezoekers kort op uw website blijven.
  • Verbeter uw navigatie als bezoekers weinig pagina’s bezoeken.
  • Vereenvoudig het aankoopproces of invulformulier als uw bezoekers te vroeg afhaken.
  • Promoot uw website nog actiever en bied een nieuwsbrief aan als bezoekers niet vaak genoeg terugkomen.

Meten is weten
Bovenstaande inzichten zijn nog maar een tipje van de sluier van alle mogelijkheden. Het wordt pas echt leuk als u de inzichten doorvertaalt naar verbeteringen op uw website en vervolgens ziet dat het resulteert in meer of trouwere bezoekers.

Ik wil graag meer weten over WordPress websites

Laat je telefoonnummer achter en wij bellen je direct terug.