x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Rendement halen uit uw website

Doe onderzoek: meten is weten

Afbeelding kennisartikel
23 september 2015 - Bekijkt u weleens de resultaten van uw website? Past u op basis van die resultaten uw website aan? Als u dat nog niet doet, is dat een gemiste kans. Door onderzoek en optimalisaties op uw website; kunt u meer rendement halen uit uw bezoekers.

Onderzoek het gedrag van uw bezoekers op basis van bestaande bezoekersgegevens, deze haalt u bijvoorbeeld uit Google Analytics. Want juist voor de volgende stap naar optimale conversie geldt 'meten is weten'. In dit artikel geven we u 3 manieren om onderzoek te doen en tips wat u kunt doen om een hogere conversie te halen. 

Bounce rate
Google Analytics houdt meer bij dan alleen het aantal bezoekers op uw website. U krijgt ook inzicht in welk apparaat de bezoeker gebruikt (bijvoorbeeld laptop of smartphone) en welke pagina de bezoeker op uw website bekijkt voor hij weer vertrekt, de uitstappagina.

Wanneer de bezoeker na het bekijken van 1 pagina direct weer vertrekt, dan noemen we dat een 'bounce'. In Google Analytics is dit weergegeven als het bouncepercentage. Heeft u pagina's met een hoog bouncepercentage? Stel u zelf dan vragen. Waarom haakt de bezoeker juist hier af? Is er iets niet duidelijk? Werkt er iets niet op deze pagina? Door kritisch te kijken naar de pagina's met een te hoog bouncepercentage, kunt u doelgericht aanpassingen doen op de pagina. Zo werkt u aan een hogere conversie. 

A/B-test
Stel: u heeft op basis van de bounce rate informatie besloten dat u ergens op de pagina een duidelijke knop met een ‘call to action’ gaat toevoegen. Of dat u de openingstekst gaat aanpassen. Dan wilt u natuurlijk wel weten of die aanpassing effect heeft.

Een zogenaamde A/B-test is daarvoor een ideaal middel. Deze test zorgt ervoor dat bezoekers verschillende versies van de pagina te zien krijgen. De één ziet de oude pagina, de ander de aangepaste versie. Beide versies worden apart in de gaten gehouden door Google Analytics. Als de aangepaste versie een lagere bounce rate heeft, haalt u met de aanpassing waarschijnlijk een hogere conversie.Om de test zo eerlijk mogelijk te houden, is het vanzelfsprekend dat u slechts 1 verandering per keer uitprobeert. Redelijk arbeidsintensief, maar wel dé manier om er achter te komen wat wel of niet werkt. 

Site Search
Naast de bounce rate kan ook het zoekgedrag van uw bezoekers waardevolle informatie opleveren voor een hogere conversie. Niet zozeer het zoekgedrag op Google (mensen die daar iets zoeken wat niet op uw website te vinden is, komen namelijk niet op uw website terecht), maar het zoekgedrag op uw eigen website.

Vooral websites met een flink aantal pagina's en/of producten geven vaak de mogelijkheid om op de website zelf zoekwoorden in te vullen. Met het zogenaamde 'site search' kan Google Analytics bijhouden op welke woorden gezocht wordt. Zoeken veel mensen op 'tegeltjes' terwijl u dat op uw website overal 'mozaïek' noemt? Dan kunt u door het aanpassen van een paar teksten waarschijnlijk een hogere conversie halen. Veelgebruikte zoekwoorden kunnen zo zelfs inspiratie opleveren voor een uitbreiding van uw assortiment.

Kunt u wel wat hulp gebruiken bij uw website? Neem gerust contact op via (020) 408 64 00. Onze websitespecialisten helpen u graag.