x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Responsive design: wat, hoe en waarom?

Jonge vrouw loopt in een drukke winkelstraat met haar smartphone07 april 2014 - 'Is jouw website al responsive?' Grote kans dat u deze vraag het afgelopen half jaar heeft gehoord. Met direct daarna de opmerking dat dat echt nodig is, want tegenwoordig bekijkt íedereen websites op zijn mobiel. Het woord 'iedereen' is misschien wat overdreven, maar als u bedenkt dat vorig jaar 72% van de Nederlanders mobiel internet had, is het inderdaad slim om erop in te spelen. Dat kan door uw website responsive te maken. Gelijk doen? We leggen u eerst uit wat het precies betekent. Hoe past u het toe en wat zijn de voordelen? Een korte kennismaking met het nieuwe toverwoord 'responsive'.

Wat is een responsive website?
Een responsive website betekent letterlijk 'een website die zich aanpast aan de beschikbare ruimte op het scherm'. Dus als er geen ruimte is om 2 kolommen naast elkaar te laten zien, verschijnt er geen scrollbalk, maar krijgt een van de kolommen een andere plek. Als de lettergrootte te klein is om lekker te lezen op een smartphone gaan we niet inzoomen, maar worden de letters automatisch groter. Responsive design betekent dus gebruiksvriendelijkheid voor alle apparaten waarmee men uw website kan bekijken.

Hoewel de begrippen vaak door elkaar worden gebruikt, is responsive design niet hetzelfde als 'adaptive design'. Adaptive design gaat namelijk nog een stap verder en speelt in op specifieke functies van verschillende apparaten. Lees hierover meer in ons artikel over smartphone-functies

Hoe werkt responsive design?
Het maken van een responsive website is een redelijk technisch verhaal. Het komt er op neer dat slim programmeren zorgt dat elementen van een website geen vaste breedte krijgen. Zo blijven verhoudingen van uw website hetzelfde als het scherm kleiner of groter wordt. De website 'beweegt mee'. Is het scherm van een tablet of smartphone echt te klein om uw website nog goed te laten zien? Dan wordt uw website anders ingedeeld. Bijvoorbeeld: een horizontale navigatiebalk verandert in een drop-down menu. Of: een groot logo links in beeld beweegt naar een kleine versie bovenaan de pagina.

Nadenken over deze responsive techniek heeft een groot voordeel: u denkt meteen na over een goede website-strategie. Als u kiest welk onderdeel van uw website bovenaan het scherm van een tablet of een smartphone moet komen, stelt u automatisch prioriteiten aan. Wat is nu echt het allerbelangrijkste van mijn website? Is deze knop ook belangrijk voor bezoekers met een smartphone? Zelfs de inhoud van bepaalde pagina’s kunnen worden aangepast op het apparaat van uw bezoeker.

Waarom wil ik een responsive website?
Gebruiksvriendelijkheid voor alle bezoekers is de belangrijkste reden voor een responsive website. Welk apparaat men ook gebruikt, uw website is altijd leesbaar, gemakkelijk te bedienen en logisch ingedeeld. Geen frustratie of teleurstelling over te kleine buttons of onleesbare pagina’s, maar tevreden en blijvende bezoekers.

Tot slot: Vergeet niet de snelheid van de website. Mobiele bezoekers hebben een kleiner scherm, maar vaak ook een tragere verbinding. Met responsive design kunt u op tijd overschakelen naar kleinere afbeeldingen en zelfs zorgen dat de grote beelden op een smartphone helemaal niet geladen worden.