x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Schrijven voor het web: 5 tips voor ondernemers

Vrouw werkt vanaf haar Macbook

19 september 2014 - Tekst staat op iedere website. Of het nu maar een paar woorden zijn of meerdere lange alinea’s: tekst is erg belangrijk voor het succes van een website. Een goede webtekst kan uw online omzet of populariteit een flinke boost geven, terwijl een slechte tekst bezoekers kan wegjagen voordat ze überhaupt gezien hebben wat u doet. En hoewel iedere ondernemer wel eens een tekst heeft geschreven, is het schrijven van een goede webtekst lang niet gemakkelijk. We helpen u graag op weg met 5 tips voor betere webteksten.

Tip 1. Weet wie leest: doelgroep
Een zakelijke carrièrevrouw die een schoonheidsbehandeling heeft ingepland is iemand anders dan een spirituele vrouw die een dag lekker aandacht voor zichzelf neemt in een beautysalon. Ze lezen anders, letten op andere dingen en gebruiken andere woorden. Toch hebben ze een ding gemeen: ze worden enthousiast van websites die hen aanspreken op een manier die vertrouwd voelt. De juiste woorden, voorbeelden en beleefdheidsvormen. Tip: maak van uw ideale bezoeker een echt persoon (bijvoorbeeld iemand die u kent) en bedenk bij iedere tekst die u schrijft of die bij hem of haar past. 

Tip 2. Breng structuur aan: alinea's
Een website leest anders dan een boek of krant. Beeldschermen zorgen er voor dat websites niet direct gelezen maar eerst gescand worden: “Staat hier ergens wat ik zoek?”. Een duidelijke verdeling in alinea's zorgt dat de lezer in 1 oogopslag ziet welke informatie waar te vinden is. Vergelijk maar eens de teksten op verschillende websites. Meer eigenschappen van duidelijke alinea's:

Heeft u meer dan 6 alinea's op een pagina nodig om uw punt te maken? Dan kunt u deze informatie beter verdelen over meerdere pagina's die ieder hun eigen plek in het menu van de website krijgen.

Tip 3. Houd het persoonlijk: spreektaal
Wanneer uw bezoeker zich welkom voelt en heeft gezien dat zijn behoefte waarschijnlijk vervuld kan worden, gaat hij echt lezen. Eindelijk! Zit hij dan te wachten op 'korte verhandelingen met weinig relevante paradigma's'? Niet echt.. Schrijftaal zorgt voor een afstand, terwijl u nu juist de kans krijgt om de band met uw bezoeker persoonlijker te maken. Spreektaal laat zien dat u op 1 lijn zit met uw lezer en graag een relatie met hem aangaat. Zelf als ' moeilijke woorden' nu eenmaal bij uw werk horen is het prima mogelijk om begrijpelijk en persoonlijk te schrijven.

Daarnaast: u bent toch geen bejaarde taalprofessor? Vragen maken nieuwsgierig en plaatsen beelden in het hoofd van de lezer. Zo zag u net waarschijnlijk even een oude leraar voor zich. Andere voorbeelden van vragen die direct een persoonlijk beeld op uw netvlies toveren en tegelijkertijd nieuwsgierig maken: 

Houd u ook van een ochtendje sporten met vrienden? 

Geen zin in gesjouw met zware tassen? 

Wanneer smaakt boterham met kaas eigenlijk het lekkerst?

4. Maak het concreet: call-to-action
Al is uw tekst nog zo persoonlijk en prikkelend, als u de lezer niet duidelijk vertelt wat hij vervolgens kan doen, wint u er niets mee. Met een 'call-to-action' vraagt u de lezer om een concrete actie, meestal in het verlengde van het doel van uw website. Een aantal voorbeelden:

Een goede call-to-action vraagt niet alleen om een handeling (zoals klikken op een link) maar legt direct uit wat die actie de lezer kan opleveren. Een call-to-action mag overigens best op meerdere plekken op de pagina staan.

Tip 5. Het kan altijd korter
Tevreden over uw tekst? Leg hem een paar dagen weg, haal hem weer tevoorschijn en probeer er dan eens 20 woorden uit te halen. Probeer datzelfde na een week nog eens. Schrijven is schrappen. Dat geldt vooral voor webteksten. Bezoekers van websites lezen online weinig tekst, dus probeer altijd zo concreet en compact mogelijk te schrijven.

Ik wil graag meer weten over WordPress websites

Laat je telefoonnummer achter en wij bellen je direct terug.