x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


SEO: hoe zet ik het slim in als ondernemer?

Goed gevonden worden in Google


27 mei 2016 - Goed vindbaar zijn in Google is één van de belangrijkste marketingdoelstellingen van ondernemers. SEO kan je daar goed bij helpen en is dan ook een veelgehoorde term, maar wat betekent SEO nou eigenlijk? Hoe gebruik je het voor je website en wat moet je hierover weten om goed vindbaar te zijn? 

Wat is SEO?
SEO staat voor 'Search Engine Optimization' ofwel: zoekmachineoptimalisatie. Dit houdt in dat je je website verbetert, zodat je beter gevonden wordt in zoekmachines zoals Google. Anders gezegd: je kunt SEO inzetten voor een hogere populariteit van je website en daarmee voor meer bezoekers die klant worden, contactinformatie bij je achterlaten of zich abonneren op je nieuwsbrief. Denk bijvoorbeeld aan een café-eigenaar die komend weekend een feest heeft en een extra voorraad ijsblokjes nodig heeft. Stel: je bent leverancier van ijsblokjes, dan heb je deze café-eigenaar graag op je website. SEO kan je hierbij helpen. 

Meer tips & tricks over SEO?

Download onze gratis whitepapers

Veel bezoekers of relevante bezoekers?
Zoekmachines zoals Google brengen een volgorde aan in de websites die ze tonen wanneer iemand een zoekwoord intypt. Hoe 'relevanter' een zoekmachine je website vindt, hoe hoger je komt in de zoekresultaten. Een veel voorkomende misvatting is dat het alleen maar gaat om die hoge positie. Dit is weliswaar belangrijk, maar niet de enige factor die van belang is. Een hoge positie voor woorden waar niemand op zoekt of voor een zoekopdracht die totaal niet relevant is, levert namelijk geen waardevolle bezoekers op. Als leverancier van ijsblokjes is het niet interessant om hoog in de zoekresultaten te staan wanneer er wordt gezocht op 'cocktails zonder ijs'. Voor deze leverancier is het veel interessanter wanneer iemand zoekt op 'ijsblokjes leveren Amsterdam'. Met SEO optimaliseer je je website om bij de juiste zoekwoorden bovenaan in de zoekresultaten te komen.

SEO bestaat grofweg uit 4 stappen:
  • Zoekwoord analyse
  • Techniek optimaliseren
  • Teksten optimaliseren
  • Linkbuilding

Wij leggen de stappen hieronder voor je uit.

1. Zoekwoord analyse
In deze eerste stap bepaal je de zoekopdrachten die relevant zijn voor je website. Een zoekopdracht is relevant als deze vaak door je doelgroep wordt ingetikt en een hoge conversiewaarde heeft. Je wilt dus antwoord op de vraag: op welke woorden wordt er online vaak gezocht naar de producten of diensten die mijn bedrijf biedt? Want bij deze zoekwoorden is de kans groot dat een klant op zoek is naar je website. Dit zijn de 'zoekwoorden' die voor je bedrijf relevant zijn. Met de zoekwoordplanner komt u er heel eenvoudig achter wat voor je bedrijf relevante zoekwoorden zijn.

Voor de ijsblokjesleverancier is naast 'ijsblokjes bestellen', 'ijsblokjes kopen' bijvoorbeeld ook een relevante zoekopdracht (zie afbeelding hieronder).

Trefwoord onderzoek SEO

2. Techniek optimaliseren
Nu je de juiste zoekwoorden hebt verzameld, kijk je naar de technische kant. Linken de pagina's van je website onderling met elkaar? Staat er bijvoorbeeld op de pagina met informatie over je producten een link naar de contactpagina waar je openingstijden staan? En staat in die link het juiste zoekwoord? Een goede tekst voor de link is bijvoorbeeld: 'Wij zijn ook in het weekend geopend, tijdens de volgende openingstijden.' 'Openingstijden' is hier het juiste zoekwoord.

Google toont ook de URL's in de zoekresultaten. Zijn de URL's van je webpagina's goed leesbaar? Een goede URL bevat geen rare karakters die een klant niks zeggen en waar dus minder op wordt geklikt, zoals: 'www.uwwebsite.nl/?pageid=123&source=abc'. Een goede URL voor bijvoorbeeld een contactpagina is: http://www.therocks.nl/contact/. Nog een stapje verder is controleren of de HTML van de webpagina’s voldoet. Vraag je websitebouwer om rekening te houden met de SEO van je website.

3. Teksten optimaliseren
Zodra de website technisch helemaal in orde is, denk je na over de teksten. Belangrijk hierbij is dat hoe meer de teksten zijn toegespitst op de juiste zoekwoorden, hoe meer bezoekers je via Google krijgt. Het verwerken van de zoekwoorden in de titel, tussenkopjes en inhoud van de alinea's zorgen ervoor dat je website beter gevonden wordt. Wanneer je nog eens kijkt naar de afbeelding hierboven, zou het de leverancier van ijsblokjes dus goed doen om een alinea te schrijven met als kop of tussenkop 'IJsblokjes bestellen' met daaronder de bestelprocedure.

Let op!
Stop je teksten niet vol met zoekwoorden. Google straft het overmatig gebruik van zoekwoorden. Google zorgt er dan voor dat je website lager in de zoekresultaten verschijnt. Tip! Zijn de teksten met zoekwoorden prettig om te lezen? Dan zit je goed.

4. Linkbuilding
Wanneer andere websites linken naar je website, heeft dit een positief effect op je positie in zoekresultaten. Google neemt deze vermeldingen namelijk mee in de beoordeling over hoe relevant je website is voor een bepaalde zoekopdracht. Deze vermeldingen zijn als het ware een soort aanbevelingen. En hoe meer van deze aanbevelingen, hoe groter je relevantie volgens Google. Zoekmachines kijken echter niet alleen naar de hoeveelheid aanbevelingen, maar ook naar de context ervan. Wat is het onderwerp van de webpagina die naar je linkt en hoe luidt de tekst die in die betreffende link wordt gebruikt? Zijn die relevant voor je bedrijf? Want voor de ijsblokjesleverancier is het natuurlijk het mooist wanneer café-eigenaren en andere horecaondernemers naar zijn website zouden verwijzen als hun vertrouwde partner.

Zoals je ziet draait het bij SEO vooral om relevantie en eerlijkheid. Komen URL's, links en tussenkopjes niet alleen goed overeen met zoekwoorden, maar ook met de inhoud van je website? Zoekmachines worden steeds gerichter in hun selectie, wat kwalitatief betere zoekresultaten oplevert. Want uiteindelijk zou het toch voor iedereen het mooist zijn wanneer er alleen nog websites in zoekresultaten terechtkomen die daadwerkelijk relevant zijn?

Download onze gratis whitepapers