x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Hoe kun je je onderscheiden van je concurrent?

Storytelling is het magische antwoord


21 november 2014 -
Het vertellen van verhalen kunt u inzetten als professioneel communicatiemiddel. Deze manier van communiceren wordt veel gebruikt in de marketing en heet storytelling. Wij leggen u in 6 praktische stappen uit wat dit zogenaamde storytelling precies inhoudt en hoe u dit zelf kunt inzetten voor uw bedrijf.

De basis

Storytelling kan u helpen uw (potentiële) klanten te verbinden met uw bedrijf en met waar u voor staat: het kan zelfs het fundament van uw bedrijf zijn. Storytelling  is een eeuwenoud communicatiemiddel. Door verhalen te vertellen, kunnen we anderen boeien en aan ons binden. Denk aan de verhalen die u hoorde van uw (groot)ouders of de verhalen die u vertelde aan uw kinderen. U kunt ze zich vast nog herinneren. Verhalen zijn, met een begin en een einde, namelijk makkelijk te onthouden.
  

Ieder verhaal uniek

Storytelling helpt uw bedrijf uniek te maken. U bent met uw aanbod ongetwijfeld niet de enige aanbieder in uw provincie en misschien ook wel niet in uw gemeente of zelfs wijk. U en uw collega-ondernemers bieden misschien wel dezelfde diensten of producten aan, maar geen van die bedrijven heeft hetzelfde verhaal als dat van u. Uw bedrijf gaat misschien wel generaties terug, bevindt zich in een historisch pand, levert producten met een verhaal of kent een opmerkelijke start in het recente verleden. Uw verhaal maakt u uniek.

De kunst is dat verhaal vast te pakken, concreet te maken en tot leven te brengen. Voor iedereen die belangrijk is voor uw bedrijf. Klanten natuurlijk, maar zeker ook medewerkers. Zij willen graag werken voor een bedrijf dat ertoe doet.

Een succesvoorbeeld

U krijgt van ons een stappenplan, maar laat u eerst inspireren door het succesverhaal van Schorem Haarsnijder en Barbier, een herenkapper uit Rotterdam. Schorem koos er een aantal jaar geleden bewust voor storytelling in te zetten als middel om zich te onderscheiden van andere kappers. Met veel sfeervolle beelden (fotografie én video) in jaren-20 stijl wordt het verhaal van de ouderwetse herenkapper verteld. Schorem trekt met dat unieke verhaal mannelijke klanten uit Rotterdam en ver daarbuiten naar zich toe.

Onderscheid uw bedrijf met uw verhaal: storytelling

Nu zelf aan de slag! Stappenplan voor het vertellen van úw verhaal

1. Verzamel associaties met uw bedrijf. Wat maakt uw bedrijf bijzonder?
    En misschien zijn er al bestaande verhalen over uw onderneming.
    Beschrijf ook de normen en waarden binnen uw bedrijf.
2. Zoek nu de thema's en overlap. Wat is de rode draad, wat is uw unieke
    verhaal?
3. Beschrijf uw verhaal in concpet. Doe dat zo gedetailleerd mogelijk,
     weglaten kan altijd nog.
4. Prikkel alle zintuigen. Verzamel bijpassende teksten, beelden of
    misschien ook wel geluidsfragmenten bij uw verhaal. Beeld en geluid
    brengen een verhaal goed tot leven. Gebruik beelden van toen en nu.
5. Plaats de verzamelde content op uw website. Denk aan een fotoalbum
    met mooie historische foto's, video's zoals die van Schorem op de
    homepage of creëer een aparte pagina binnen uw website met uw
    geschreven verhaal.
6. Deel de content via social media en uw nieuwsbrief. Doe dit structureel 
    en vergeet niet uw medewerkers hier bij te betrekken.

Storytelling is niets iets van vandaag op morgen. Begin er mee, praat met anderen, graaf naar teksten en beelden en ervaar hoe leuk het kan zijn om op zoek te gaan naar het verhaal van uw bedrijf. Het verhaal dat u uniek maakt. En waarmee u (potentiële) klanten overtuigt!