x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Tips beter klantcontact via e-mail

Man valt in slaap op laptop17 februari 2015 - Uw toilet trekt niet meer goed door. Het putje van uw douche gorgelt. Bruine derrie aan het plafond wilt u natuurlijk voorkomen. U besluit online een aantal offerteaanvragen te doen bij verschillende loodgieters. Hoe lang wilt u wachten op antwoord? Totdat de inhoud van uw toilet in uw bad omhoog komt? En wat denkt u als u geen antwoord krijgt of een mail vol spelfouten ontvangt?

Als ondernemer ontvangt u regelmatig vragen en offerteverzoeken per mail, van bestaande of nieuwe klanten. Realiseer u dat elk contactmoment een kans is om de relatie met uw klanten te verbeteren. Zij hebben de eerste stap gezet, nu bent u aan zet. In dit artikel vertellen we wat u kunt doen.

“Elk contactmoment is een kans om de relatie met uw klanten
te verbeteren”

Snel antwoorden: binnen een dag

Maak indruk op klanten. Beantwoord e-mails binnen een dag. Hoelang bent u zelf bereid om te wachten op reactie? Zou u verder zoeken als u na 2 dagen nog geen antwoord heeft ontvangen? Wij wel. Zet een out-of-officebericht aan als u de mail niet binnen 2 dagen kunt antwoorden, doordat u bijvoorbeeld aan het werk bent op locatie. Zo weten uw klanten waar ze aan toe zijn en zullen ze eerder bereid zijn om te wachten. Duidelijke communicatie schept vertrouwen.

De toon van uw mail

Spreek klanten in uw e-mails op dezelfde manier aan als u dat in uw zaak en op uw website doet. Dit voorkomt misverstanden en zo weten uw klanten direct met wat voor soort bedrijf ze te maken hebben.

Wees persoonlijk

Dit lijkt vanzelfsprekend, maar is het zeker niet. Wees een mens. Spreek uw klanten aan met hun naam en onderteken de mail met uw bedrijfsnaam én uw eigen naam. Zo weten uw klanten met wie ze contact hebben gehad en bij wie ze aan kunnen kloppen.

Refereer aan eerder contact

Heeft u eerder contact gehad met de betreffende persoon? Refereer dan altijd aan het voorafgaande telefoongesprek of de e-mail. Zo geeft u uw klant het gevoel dat ze bij uw bedrijf geen ‘nummer’ zijn. Daarbij heeft u de afspraak meteen zwart op wit.

Houd uw bericht kort

Houd het kort. Als ondernemer heeft u natuurlijk ook helemaal geen tijd om lange mails te typen. Uw klanten willen ook niet eerst een heel boekwerk moeten doorspitten voordat ze het antwoord op hun vraag vinden.

Spellingscontrole

Neem die extra minuut de tijd om uw e-mail nog eens na te lezen. Laat uw tekstverwerkingsprogramma een spellingscontrole (F7 bij Word) uitvoeren. Een e-mail vol spelfouten staat slordig en onprofessioneel. Uiteraard is niet iedereen een taalwonder – dat begrijpen wij ook –  maar met spellingscontrole lost u dit grotendeels op.

Toelichting

Sta open voor het beantwoorden van verdere vragen. Stel voor uw antwoord verder toe te lichten in een telefonisch gesprek of nodig de klant uit om langs te komen. Duidelijk beantwoorden van vragen vergroot de omzetkans omdat u hiermee laat zien dat u helpt en meedenkt.

Maak eventueel de stap naar social media

Gaat u graag met uw klanten in gesprek? Denk dan eens aan social media. De klantrelatie kan via social media – zoals Facebook en Twitter – gemakkelijk versterkt worden. Voor uw klanten is de drempel om een vraag te stellen laag. Daarbij kunt openbaar laten zien dat service en klantcontact binnen uw bedrijf op de eerste plaats staan. Ook op eventuele negatieve reacties kunt u via social media snel anticiperen. Een kans om een negatieve ervaring om te buigen naar een positieve laat u natuurlijk niet voorbij gaan. Voor social media geldt: doe het goed, of doe het niet. Een niet regelmatig bijgewerkt profiel werkt juist averechts. Het succes van uw social media staat of valt bij interactie.