x

DTG cookies

Om onze website www.dtg.nl te verbeteren en verder te optimaliseren maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken, waaronder Javascripts en Beacons (hierna gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’). 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat, bij bezoek aan onze website, wordt geplaatst op uw computer, tablet of mobiele telefoon. In de cookie wordt bijvoorbeeld informatie over uw bezoek en surfgedrag op onze website bijgehouden. Indien u later met hetzelfde apparaat onze website weer bezoekt wordt de informatie uit de cookie geraadpleegd. Onze website kan u op deze wijze weer herkennen en de website en informatie aanpassen aan uw voorkeuren en/of het inloggen te vergemakkelijken. 

Onze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Deze zijn in te delen in drie categorieën: functionele cookies, prestatie cookies en targeting cookies. Een specifieke toelichting en een exact overzicht van de verschillende cookies die wij gebruiken, vindt u in de volledige Cookieverklaring.


Wat vinden bezoekers van uw website?

Een frisse blik op uw site kan helpen

Zo ontdekt u wat bezoekers van uw site vinden!
26 januari 2015 - U kent uw winkel of kantoor natuurlijk letterlijk van binnen en van buiten. Ook uw eigen website kent u op uw duimpje, zelfs als u de teksten niet zelf geschreven heeft en de foto's door iemand anders heeft laten maken. U weet precies waar u moet klikken en bent tevreden met de looks. Toch is het interessant om eens iemand anders naar uw website te laten kijken. Een frisse blik die checkt of alles inderdaad wel zo logisch in elkaar zit en aansluit op de doelgroep.

Wilt u er achter komen wat de bezoeker van uw website vindt? Wij geven u een aantal relatief gemakkelijk en goedkope opties:

- Vraag uw netwerk
- Gebruik een testpanel
- Vraag uw social media achterban
- Gebruik een feedbacktool
- AB testen

Optie 1: Maak gebruik van uw netwerk

De meest voor de hand liggende manier om erachter te komen wat bezoekers van uw website vinden, is natuurlijk om uw eigen netwerk letterlijk te vragen. Een aantal punten om aan bruikbare antwoorden te komen:
−   Maak de vraag concreet. In plaats van het algemene ‘Wat vind je van mijn website?’ kun je beter een concretere vraag stellen als: ‘Kun je 3 slechte en 3 goede punten van mijn website noemen?’

−   Stel uw vraag niet aan 'lieve' familie of goede vrienden, tenzij zij echt objectief kunnen kijken. Zorg voor afstand en kies het liefst professionals of mensen die in uw doelgroep passen, bijvoorbeeld een aantal klanten.

−   Openbaar om kritiek vragen kan ook negatieve reacties opleveren, dus bedenk of u alle vragen openbaar (bijvoorbeeld via social media) wilt stellen.

Optie 2: Maak gebruik van een testpanel

Veel bedrijven gebruiken testpanels voor hun website. Dit testpanel voert dan een opdracht uit op uw website en wordt daarbij voortdurend in de gaten gehouden. Een concreet voorbeeld: u vraagt het testpanel een paar herenschoenen maat 44 onder een bedrag van €80,- te kopen én wilt weten wat zij van de foto's op de homepage vinden. Na afloop krijgt u een overzicht van wat het panel heeft gedaan en hun reacties, soms met videobeelden en uitgebreide statistieken.

Te kostbaar en omslachtig voor kleine ondernemers? Dat hoeft niet als u gebruik maakt van online testpanels zoals Intuition HQ (gratis), usertesting.com (snel resultaat) of Whatusersdo.com (met een Nederlandstalig panel).

Optie 3: Vraag uw social media bezoekers

Gaat u liever af op de mening van échte bezoekers in plaats van uw kennissen of een onbekend testpanel? Dat kan door uw klanten concrete, simpele vragen te stellen, bijvoorbeeld via social media: “We hebben de nieuwe fietsen binnen! Welke foto vinden jullie het mooiste voor op onze website?”. U kunt deze vragen natuurlijk ook op uw website zelf stellen, bijvoorbeeld door een poll (meerkeuzevraag) te plaatsen. Belangrijk is dan wel te bedenken dat iedereen ook de eventuele negatieve reacties kan zien.

Optie 4: Gebruik een feedbacktool

Bezoekers van uw website kunnen natuurlijk ook onverwachts zaken op uw website tegenkomen die u zelf niet waren opgevallen. Een aantal mensen stuurt dan misschien een mailtje, maar om bezoekers actief bij uw website te betrekken, kunt u natuurlijk ook letterlijk om feedback vragen via een speciale tool.

Een feedbacktool zoals uservoice geeft bezoekers de mogelijkheid met 1 klik rechtstreeks fouten te melden, ideeën in te dienen en complimenten uit te delen. Een andere mogelijkheid: met de tool van de Feedback Company kunt u klanten na een bestelling automatisch per e-mail om reactie vragen. Zo zorgt u voor klantenbinding én ontvangt u tegelijkertijd feedback.

Optie 5: Start met AB testen onder uw bezoekers

Een laatste manier om de mening van bestaande bezoekers te peilen is de zogenaamde AB-test. Bezoekers zien dan 2 versies van uw website met kleine verschillen en u houdt met bijvoorbeeld Google Analytics in de gaten welke versie het meest succesvol is. Is dat bijvoorbeeld de versie met of zonder de rode bestelknop rechtsboven of juist die met of zonder een aanbieding op dezelfde plek? Dit is nuttige informatie om steeds weer een finishing touch aan uw website te geven.

DTG bouwt websites voor ondernemers. En houdt daarbij uiteraard rekening met de gebruikersvriendelijkheid van uw site voor bezoekers. Hierbij kunt u denken aan goede leesbare teksten die passen bij de tone-of-voice van uw bedrijf en afbeeldingen waar u tevreden over bent. Benieuwd of u toe bent aan een nieuwe website? Deze whitepaper helpt u op weg bij het maken van deze keuze.