De 7 voordelen van zoekmachine-adverteren via Google Ads

Datum
29 maart 2019

Een actie snel onder de aandacht brengen. Klanten werven. Een nieuw product of bestaande dienst promoten onder een bepaalde doelgroep. Snel online vindbaar zijn. Dit zijn een aantal redenen om te adverteren in zoekmachines zoals Google en Bing. Klinkt allemaal goed, maar wat zijn nu echt de voordelen van zoekmachine-adverteren? Ook wel search engine advertising (SEA) genoemd. Om dit te verduidelijken, zetten we 7 voordelen van Google Ads op een rij.

Waarom specifiek van deze zoekmachine? Omdat Google ook in 2018 veruit het grootste marktaandeel had binnen zoekmachines. En ruim 90% van de Nederlanders Google als zoekmachine gebruikt

 

Het is mogelijk enkel de doelgroep te bereiken die voor uw campagne relevant is.

 

Voordeel 1: Een specifieke doelgroep bereiken
Een van de voordelen van Google Ads is dat u heel precies kunt aangeven welke doelgroep op welke apparaten – mobiel, desktop of tablet – de advertenties ziet. Specifieke interesses of bepaald zoekgedrag zijn kenmerken van zoekmachinegebruikers die u kunt selecteren. Door op al deze aspecten in te spelen, is het mogelijk om enkel de doelgroep te bereiken die voor uw campagne relevant is. 

Lokaal, regionaal of landelijk online adverteren? Ook het afzetgebied is gemakkelijk in te stellen in een campagne. Net als de tijdsvakken dat de advertenties zichtbaar zijn. Handig als u bijvoorbeeld enkel in de avonduren uw diensten aanbiedt en het niet relevant is om overdag te adverteren. 

Voordeel 2: Bepaal met welke zoekwoorden u vindbaar wilt zijn
U kiest zelf op welke zoekwoorden de campagne zichtbaar is. Het is ook mogelijk om niet-relevante zoekwoorden van uw advertentiecampagne uit te sluiten. Uw advertenties komen dan niet naar voren wanneer er op die specifieke ‘uitsluitingszoekwoorden’ wordt gezocht. Bent u bijvoorbeeld aanbieder van tuinhuisjes, dan wilt u waarschijnlijk niet met uw advertenties naar voren komen bij gebruikers die informatie zoeken over ‘zelf tuinhuis maken’. Door de zoekterm ‘zelf maken’ uit te sluiten, is de campagne niet zichtbaar voor de doe-het-zelvers.

Voordeel 3: Snel vindbaar in de zoekresultaten van Google
Adverteren in Google Ads is ideaal als u snel online vindbaar wilt zijn. Bijvoorbeeld omdat u een tijdelijke actie heeft die u extra wilt promoten. Een gepubliceerde campagne is al na een kwartier zichtbaar voor zoekmachinegebruikers. Met uw website een hoge positie verkrijgen in de organische (onbetaalde) resultaten van Google kan maanden duren. Een website moet aan een aantal eisen voldoen wil deze in aanmerking komen voor een hogere positie. Adverteren in zoekmachines kan dus een snelle en effectieve manier zijn om uw doelgroep te bereiken.

 

U betaalt nooit meer voor een advertentie dan u van tevoren zelf heeft aangegeven.
Voordeel 4: U houdt controle over de kosten
Wat ook zo fijn is van zoekmachine-adverteren via Google, is dat u volledige controle houdt over de advertentiekosten. Het is mogelijk om een maximum dag- of maandbudget in te stellen. De kosten per klik die u maximaal wilt betalen, kunt u ook instellen. U betaalt dus nooit meer dan wat u heeft aangegeven. 

Voordeel 5: Diverse campagnes tegelijkertijd uitrollen
Wanneer u adverteert via traditionele media, is het lastig om verschillende campagnes tegelijkertijd in te zetten. Dit heeft vaak te maken met de focus en het doel van de advertentiecampagne. Met Google Ads is het gemakkelijk om diverse campagnes tegelijkertijd in te zetten. Stel u verkoopt producten in verschillende categorieën. Bijvoorbeeld tuinhuisjes en schuttingen. U kunt de ene advertentiecampagne dan specifiek richten op de tuinhuisjes en de andere op schuttingen.

Voordeel 6: Inzicht in de resultaten
De resultaten van uw Google Ads-campagne zijn terug te vinden in de statistieken van uw Google-account. Door deze data zorgvuldig te analyseren, kunt u waar nodig de advertentiecampagne aanpassen. Zo bereikt u de doelen nog beter en haalt u het meeste rendement uit de campagne.

Voordeel 7: De mogelijkheid om extensies te koppelen
Belknoppen, klantrecensies en locatiegegevens zijn voorbeelden van extensies. Ze geven extra informatie die getoond kunnen worden bij een advertentie. Het voordeel van zichtbare extensies is dat een advertentie extra opvalt. Daardoor gaat het aantal kliks omhoog. U kunt zelf selecteren welke extensies u wilt koppelen aan de campagne. 

 

 
Aan de slag met zoekmachine-adverteren?
Hebben de voordelen van Google Ads u enthousiast gemaakt over zoekmachine-adverteren? Overweegt u om zelf te starten met het opzetten van een advertentiecampagne? Dan is het artikel over hoe u stap voor stap kunt starten met een SEA-campagne een aanrader. Laat u het opzetten, analyseren en bijsturen van een advertentiecampagne toch liever over aan iemand die hierin is gespecialiseerd? Maak dan gebruik van de expertise van de SEA-specialisten van DTG. Zij zijn Google-gecertificeerd en gaan graag voor u aan de slag.
Geplaatst in:
  • Online Adverteren