Wat is SEA? Hoe zet je het in als ondernemer?

Versterk de online positie van je bedrijf met inzet van SEA en SEO

Datum
31 augustus 2017
Wat is het verschil tussen SEA en SEO?

Succesvol online ondernemen gaat verder dan een mooie website. De termen SEA en SEO heb je wellicht eens voorbij horen komen. Maar wat is het precies en welke voordelen behaal je ermee voor je bedrijf? Na het lezen van dit artikel ken je de basis van deze technieken en ben je klaar om te beginnen met SEA en SEO.

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. Met SEA adverteer je in zoekmachines zoals Google, Bing of Yahoo. Zo’n advertentiecampagne betaal je op basis van de zoekwoorden waarop je wilt dat jouw advertentie naar voren komt. Denk dus goed na over de zoekwoorden waarop je vindbaar wilt zijn. Deze moeten relevant zijn voor je bedrijf, producten of diensten en je doelgroep. Houd er rekening mee dat populaire zoekwoorden – termen waar andere bedrijven ook graag op gevonden worden – meer kosten. Elke keer wanneer iemand op je advertentie klikt, betaal je hier een klikprijs voor. Hoe groter de concurrentie is, hoe hoger de klikprijs. Gelukkig kun je zelf het maximale bedrag voor je klikprijs bepalen. Zo houd je controle over je advertentiebudget. Jij bepaalt hoeveel budget je maandelijks wilt besteden aan je SEA-campagne. Dit kan variëren van een paar tientjes tot vele duizenden euro’s.

Tip voor je SEA-campagne

Bedenk een interessante actie voor je doelgroep. Zet deze prominent op je website. Richt je SEA-campagne in op deze actie en laat deze doorlinken naar je site.

Waarom kiezen voor SEA?

Wil je snel zichtbaar zijn in zoekmachines zoals Google, en zo meer bezoekers naar je website leiden? Dan is SEA een uitermate geschikte online marketingtool voor je bedrijf. In tegenstelling tot SEO ben je met SEA op korte termijn beter vindbaar in de betaalde zoekmachineresultaten. Bovendien is alles goed meetbaar. Je kunt in je account bijvoorbeeld zien welke zoekwoorden en advertentieteksten de meeste kliks werven. Zo kun je tussendoor ook je eventueel minder goed scorende advertenties aanpassen om er een hoger rendement uit te halen.

Een ander voordeel van SEA is dat je kunt bepalen tussen welke tijdstippen je advertentie zichtbaar is. Is jouw doelgroep bijvoorbeeld voornamelijk tussen 16.00 uur en 22.00 uur op zoek naar jouw dienst? Dan is het natuurlijk relevant om je campagne tussen die tijden naar voren te laten komen in de zoekmachineresultaten.

SEA is eigenlijk geen kostenpost, maar een ideaal middel om rendement uit relevante bezoekers te halen.

SEA versus SEO: wat is het verschil?

De term SEA is makkelijk te verwarren met de veelgebruikte afkorting SEO: Search Engine Optimization. Ook al lijken de afkortingen op elkaar, ze laten 2 verschillende soorten zoekresultaten zien. SEA laat de relevante betaalde advertenties zien. Terwijl SEO de gratis, ook wel organische, resultaten toont. De advertenties staan altijd bovenaan de resultatenpagina. Daaronder worden de ‘gewone’ zoekresultaten getoond. Een goede positie behalen tussen de gewone resultaten is lastiger en kost meer tijd. Het is ook afhankelijk van hoe goed en vooral gebruiksvriendelijk je website is.

Tips voor je SEO-activiteiten

Dit mag niet ontbreken op je site voor goede SEO:

  • Unieke en relevante content
  • Tekstoptimalisatie op relevante zoektermen
  • Duidelijke structuur in de tekst (koppen en logische opbouw)
  • Paginatitels
  • Paginabeschrijvingen
  • Mobiele versie van je site

Bundel de krachten van SEA en SEO

Door zowel SEA als SEO in te zetten, versterk je de online positie van je bedrijf in de zoekmachines. Mensen zoeken op verschillende manieren. De een klikt op het eerste resultaat dat hij ziet, de advertentie. De ander slaat de advertenties over en bekijkt het gratis zoekresultaat. Door beide mogelijkheden in te zetten, loop je geen potentiële klanten mis. Daarnaast kun je met de informatie van je SEA-campagne de SEO voor je website verder aanscherpen.

Bereik je doel(groep) met Google AdWords

Maar liefst 98 procent van de Nederlanders gebruikt Google. Het grootste bereik behaal je dan ook wanneer je een SEA-campagne inzet via deze zoekmachine. Dit doe je met Google AdWords. Deze tool helpt je met het kiezen van goede zoektermen waarmee je kunt adverteren. Voor het opzetten van een SEA-campagne in Google AdWords heb je wel specifieke kennis nodig en het kost uiteraard tijd. Vooral in het monitoren van een goede campagne die genoeg rendement oplevert kan veel tijd zitten. Je moet de ontwikkelingen bijhouden en de campagne regelmatig aanpassen.

Aan de slag met SEA en SEO

SEA of SEO? Het is eigenlijk geen kwestie van kiezen. Het zijn 2 verschillende strategieën die elkaar aanvullen. We hebben je hier de basis van beide toegelicht, maar er valt natuurlijk nog veel meer over te vertellen. Dat doen we bijvoorbeeld in de whitepaper Google Adwords en de whitepaper SEO 2.0.

Sparren met een online expert van DTG?

DTG helpt ondernemers succesvol op weg met hun AdWords Campagne en SEO-strategie. Onze online experts kunnen je hier meer over vertellen. Zij gaan graag met je in gesprek over een succesvolle online marketingstrategie voor jouw bedrijf. Neem contact op via (020) 408 69 00.

Geplaatst in:
  • Websites
  • Online Klantinteractie
  • Online Vindbaarheid
  • Online Adverteren