SEA of SEO? Hoe zet u ze in als ondernemer?

Versterk de online positie van uw onderneming met inzet van SEA en SEO

Datum
06 september 2019
Wat is het verschil tussen SEA en SEO?

Succesvol online ondernemen gaat verder dan een mooie website. SEA en SEO zijn voor veel bedrijven onmisbaar. Maar wat is het precies en welke voordelen trekt u hieruit voor uw bedrijf? Na het lezen van dit artikel weet u meer over hoe SEA en SEO de online marketing van uw bedrijf kunnen ondersteunen.

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. Met SEA adverteert u in zoekmachines zoals Google, Bing en DuckDuckGo. Het werkt als volgt: een consument typt een zoekterm in, bijvoorbeeld 'tatoeage-artiest' en krijgt bovenaan de zoekresultaten relevante advertenties te zien. De adverteerder betaalt een bedrag per klik op de advertentie. Consumenten die klikken, komen op de site van de adverteerder terecht.

Als adverteerder bepaalt u zelf op basis van welke zoekwoorden uw advertentie naar voren komt, en op welke juist niet. Gekozen zoekwoorden moeten relevant zijn voor uw bedrijf, producten en hoofddiensten. Populaire zoekwoorden zijn duurder. Dus hoe hoger de concurrentie, hoe hoger de klikprijs. Gelukkig kunt u zelf het maximale bedrag per klik instellen. Zo houdt u controle over het advertentiebudget. Het kan zijn dat u daarmee op bepaalde woorden minder of niet vertoond wordt, simpelweg omdat het bod niet toereikend is. In dat geval adverteert u alsnog op de minder concurrerende zoekwoorden. Een gemiddelde klikprijs ligt tussen de 1 en 2 euro, maar het kan behoorlijk oplopen. Een redelijk budget voor een SEA-campagne varieert tussen honderd tot vele duizenden euro’s per maand. Het hangt er maar net vanaf hoeveel kliks het bedrijf aankan.

Tip voor uw SEA-campagne

Bedenk een interessante actie voor uw doelgroep. Maak hier een pagina voor aan. Richt uw SEA-campagne in op deze actie en stel u actiepagina in als landingspagina. Zo optimaliseert u het aantal kliks op uw ad.

Waarom kiezen voor SEA?

Wilt u snel zichtbaar zijn in zoekmachines en op korte termijn meer bezoekers naar u website leiden? Dan is SEA geschikt voor uw bedrijf. Zo lang u budget inzet is uw bedrijf met SEA vindbaar tussen de betaalde zoekmachineresultaten. Bovendien zijn uw websitebezoeken te meten. U kunt in uw account bijvoorbeeld zien welke zoekwoorden, advertentieteksten en webpagina's de meeste kliks triggeren. Dat biedt de kans om uw advertenties en uw site gericht te verbeteren.

Een ander voordeel van SEA is dat u kunt bepalen tussen welke tijdstippen uw advertentie zichtbaar is. Is uw restaurant bijvoorbeeld alleen open tussen 16.00 uur en 22.00 uur? Dan laat u uw campagne alleen tussen die tijden naar boven komen.

Bij ondernemen hoort adverteren. Met SEA adverteert u gericht op uw eigen doelgroep.

SEA versus SEO: korte versus lange termijn.

Klanten vragen ons vaak wat het verschil is tussen SEA en SEO, Search Engine Optimization. Het simpelste antwoord: voor SEA betaalt u de zoekmachine, voor SEO alleen de webbouwer of SEO-specialist. De methodes veroveren bovendien elk een eigen positie tussen de zoekresultaten. SEA-advertenties zien eruit als normale zoekresultaten, maar dan met een groen kadertje 'advertentie' erbij. SEO gaat over de organische resultaten. Advertenties staan meestal helemaal bovenaan. Een goede positie behalen tussen de niet-betaalde resultaten is lastiger en kost meer tijd. Maar: als deze positie eenmaal is bemachtigd, raakt u hem minder snel kwijt. Uw website blijft in die situatie gratis reclame voor u maken. De hoeveelheid ruimte die SEA- en SEO-zoekresultaten innemen wordt in beide gevallen hoofdzakelijk bepaald door de relevantie. 

Tips voor uw SEO-activiteiten

Voor goede SEO mag dit op uw site niet ontbreken:

  • Unieke en relevante content
  • Tekstoptimalisatie op relevante zoektermen
  • Duidelijke structuur in de tekst (koppen en logische opbouw)
  • Bondige paginatitels
  • Volledige en relevante paginabeschrijvingen
  • Mobiele versie van uw site
  • Een overzichtelijke menustructuur

Bundel de krachten van SEA en SEO

Als u zelf zoekt in Google, klikt u dan op de ads bovenaan, of scrolt u eerst een stukje verder? Door zowel SEA als SEO in te zetten, versterkt u de online positie van uw bedrijf zowel tussen de betaalde als tussen de organische resultaten. Iedereen zoekt op zijn eigen manier. De een klikt op het eerste resultaat, de ander slaat de advertenties over en bekijkt alleen de organische resultaten. Door beide types in te zetten, houdt u uw bedrijf toegankelijk voor een breed scala aan consumenten. Bovendien biedt de informatie van uw SEA-campagne kans om de SEO voor uw website verder aan te scherpen. En andersom.

Aan de slag met SEA en SEO

SEA of SEO? Het is eigenlijk geen kwestie van kiezen. Het zijn 2 verschillende strategieën die elkaar aanvullen. We hebben u hier de basis van beide toegelicht, maar er valt nog veel meer over te vertellen. Dat doen we bijvoorbeeld in het e-book Google Ads en de whitepaper SEO 2.0.

Sparren met een online expert van DTG?

DTG helpt ondernemers succesvol op weg met hun Ads-campagne en SEO-strategie. Onze online experts kunnen u hier alles over vertellen. Zij gaan graag met u in gesprek over een succesvolle online marketingstrategie voor uw bedrijf. Als u dit formulier invult bellen we u terug om de mogelijkheden te bespreken. 

Geplaatst in:
  • Website en Webshops
  • Online Klantinteractie
  • Online Vindbaarheid
  • Online Adverteren