Waarom je nooit je eigen advertentie moet opzoeken in Google

Datum
28 juli 2017

In deze serie blogs, waarvan dit de eerste is, geef ik je uitleg en tips om zoveel mogelijk rendement uit je AdWords campagnes te halen. Het goede nieuws: moeilijk is dat niet. Het antwoord op de vraag uit de kop hierboven krijg je natuurlijk ook. Want dat heeft alles te maken met de mate waarin je online advertenties aangeklikt worden bij Google.

Je weet het: goed gevonden worden bij Google is een must. Search Engine Optimization (SEO) zorgt daarvoor. Maar er bestaat dus ook nog zoiets als SEA. Dat staat voor Search Engine Advertising. Daarmee kun je jouw bedrijf of organisatie tegen betaling onder de aandacht brengen bij mogelijke klanten die zoeken in de zoekmachine van Google. Je doet dat door online te adverteren met Google AdWords.


Vijf factoren om je voordeel mee te doen
Als SEA specialist spreek ik regelmatig met klanten uit het mkb. Ik merk dat zij vaak de behoefte hebben om hun eigen online advertentie te bekijken. Ze geven echter ook aan dat die meestal niet in beeld verschijnt als ze er in Google naar zoeken. De reden daarvan vormt een mooie aanleiding om drie relevante onderwerpen aan te kaarten:

  • Het veilingsysteem
  • De Click Through Rate (CTR)
  • Het vertoningsaandeel

 

Veilingsysteem: gebruikerservaring belangrijker dan bod
Google werkt met een veilingsysteem. Aan elke advertentievertoning gaat een veiling vooraf. Adverteerders bieden een bedrag voor een zoekwoord. Google bepaalt aan de hand van een serie factoren wie die veiling wint. De hoogte van het bod is er eentje van. Dat is echter niet de belangrijkste. Voor Google staat de gebruikerservaring namelijk voorop. De tekst van je advertentie, de link naar je site en de inhoud van de pagina waar de bezoeker op terecht komt wegen samen veel zwaarder.

 

Click Through Rate: hoe hoger, hoe beter
Google onderzoekt hoe 'publieksvriendelijk' je advertentie is door te kijken naar de verhouding tussen het aantal keren dat je advertentie is vertoond en hoe vaak erop is geklikt, de zogenoemde Click Through Rate. Wordt je advertentie 100 keer getoond en 10 mensen klikken erop, dan heeft deze dus een CTR van 10 procent. Hoe hoger de CTR is, hoe relevanter je advertentie is volgens Google. Dit is een onderdeel om je relevantie en je kwaliteit te bepalen, samen met de gebruikservaring.

Maar nu komt het: als je jouw eigen advertentie Googelt en je klikt er niet op (klik je namelijk wel, dan kost het je geld want je betaalt bij AdWords per klik), dan daalt je CTR. Doe je dat maar vaak genoeg, dan stelt Google op een bepaald moment vast dat je advertentie niet relevant is. Het gevolg is dat je advertentie helemaal niet meer getoond wordt. Komt nog bij dat je met een lage CTR een negatieve invloed kan hebben op de kwaliteitscore. En hoe lager die kwaliteitscore is, hoe meer je moet bieden om dezelfde positie te behalen in de veiling. Daarom moet je dus nooit je eigen advertentie opzoeken in Google! Overigens bestaat er wel degelijk een manier waarop je met advertentievoorbeeld en -diagnose wél zonder nadelige gevolgen jouw eigen advertentie kunt bekijken. 

 

Vertoningsaandeel: laat zien welke kansen je pakt
Naast een lage CTR of te weinig relevantie is er nóg een reden waarom je jouw advertentie mogelijk niet ziet in Google: je advertentiebudget is niet toereikend. Google probeert je budget namelijk altijd zo te verdelen dat je regelmatig mee kunt doen in de veilingen op een zoekwoord. Om de kosten in de hand te houden stel je in je account een dagbudget in. Dit is de limiet die je per dag maximaal wilt uitgeven. Wordt die limiet bereikt, dan wordt je advertentie niet meer getoond.

Het is daarom slim om binnen AdWords je vertoningsaandeel in de gaten te houden. Dat is de verhouding tussen het aantal keren dat je advertentie kan meedoen in een veiling en het daadwerkelijke aantal vertoningen. Het vertoningsaandeel laat zogezegd zien hoeveel kansen je hebt gepakt. Het loont dus om je vertoningsaandeel in de gaten te houden om op die manier te kijken of je jouw budget wilt verhogen zodat je advertentie vaker in beeld verschijnt en je campagne wellicht meer clicks oplevert.

  • Online Adverteren
  • Online Vindbaarheid