Waarom u nooit uw eigen advertentie moet opzoeken in Google

Datum
03 juli 2017

Hoe haal ik zoveel mogelijk rendement uit mijn AdWords-campagnes te halen? En waarom moet ik mijn eigen campagnes nooit googelen? In dit blog leggen we het uit. En we vertellen over het veilingsysteem, de Click Through Rate (CTR) en het vertoningsaandeel.

Goed gevonden worden bij Google is een must. Search Engine Optimization (SEO) zorgt daarvoor. Maar ook Search Engine Advertising (SEA) is van belang. Hiermee brengt u uw bedrijf tegen betaling onder de aandacht bij mogelijke klanten die zoeken in Google. U doet dat door online te adverteren met Google AdWords.

3 factoren om uw voordeel mee te doen

Als SEA-specialist spreek ik regelmatig met klanten uit het mkb. Ik hoor vaak dat zij hun eigen online advertentie willen bekijken. Ze geven echter ook aan dat die meestal niet in beeld verschijnt als ze er in Google naar zoeken. De reden daarvan vormt een mooie aanleiding om 3 relevante onderwerpen aan te kaarten:
  • Het veilingsysteem
  • De Click Through Rate (CTR)
  • Het vertoningsaandeel

1. Veilingsysteem: gebruikerservaring belangrijker dan bod

Google werkt met een veilingsysteem. Aan elke advertentievertoning gaat een veiling vooraf. Adverteerders bieden een bedrag voor een zoekwoord. Google bepaalt aan de hand van een serie factoren wie die veiling wint. Natuurlijk is de hoogte van het bod daar eentje van, maar het is niet de belangrijkste. Voor Google staat de gebruikerservaring namelijk voorop. De tekst van de advertentie, de link naar uw site en de inhoud van de pagina waar de bezoeker op terecht komt wegen samen veel zwaarder.

2. Click Through Rate: hoe hoger, hoe beter

Google scoort advertenties op 'publieksvriendelijkeid'. Deze score is de verhouding tussen het aantal keren dat uw advertentie is vertoond en hoe vaak erop is geklikt. Dit noemen we de zogenoemde Click Through Rate. Wordt uw advertentie 100 keer getoond en 10 mensen klikken erop, dan heeft deze een CTR van 10 procent. Hoe hoger de CTR is, des te relevanter uw advertentie is volgens Google.

Maar nu komt het: als u uw eigen advertentie googelt en er niet op klikt, dan daalt uw CTR. Doet u dat regelmatig, dan bepaalt Google op een bepaald moment dat uw advertentie niet relevant is. Klikt u wel op uw eigen advertentie, dan kost het geld omdat u per klik betaalt.

Het gevolg van een dalende CTR is dat uw advertentie niet meer getoond wordt. Daarnaast kan een lage CTR een negatieve invloed hebben op de kwaliteitscore. Hoe lager deze score, des te duurder een gunstige positie in de veiling. Google dus nooit uw eigen advertentie! Met advertentievoorbeeld en -diagnose bekijkt u wél zonder nadelige gevolgen uw eigen advertentie. 

3. Vertoningsaandeel: laat zien welke kansen u pakt

Een laatste oorzaak waarom u uw advertentie mogelijk niet ziet in Google: het advertentiebudget is niet toereikend. Google verdeelt het budget namelijk altijd zo, dat u regelmatig mee kunt doen in de veilingen op een zoekwoord. Om de kosten in de hand te houden stelt u in uw account een dagbudget in. Dit is het bedrag dat u per dag maximaal wilt uitgeven. Wordt die limiet bereikt, dan wordt uw advertentie niet meer getoond.

Het is daarom slim om binnen AdWords uw vertoningsaandeel in de gaten te houden. Dat is de verhouding tussen het aantal keer dat uw advertentie kan meedoen in een veiling en het daadwerkelijke aantal vertoningen. Het vertoningsaandeel vertelt hoeveel kansen u heeft gepakt. Het loont dus om uw vertoningsaandeel in de gaten te houden. Zo bepaalt u of u uw budget wil verhogen zodat uw advertentie vaker in beeld verschijnt en de campagne wellicht meer kliks oplevert.

Neem contact met ons op om erachter te komen wat SEA voor uw organisatie kan betekenen. 

  • Online Adverteren
  • Online Vindbaarheid